Enligt Amazons talesman som pratat med Publishers Weekly så är det ett tekniskt fel som skapat problemen för rankingen just för HBT-litteraturen:
a ”glitch” had occurred in its sales ranking feature that was in the process of being fixed. The spokesperson added that there was no new policy regarding ”adult” titles.
Som jag skrev igår så var det en av möjliga förklaringar men den lär inte stoppa upprördheten eftersom det är mycket få som tror på förklaringen – och även om det skulle vara så är skepsisen till förklaringen stor på grund av sammanträffandet att det bara handlar om böcker med HBT-innehåll. Vilket också The Consumerist ironiskt påpekar: alla böcker om homosexualitet är inte borta…
Andra lyfter diskussionen till att faktiskt påpeka att oavsett om man känner sig oberörd av att det är HBT-litteratur som det handlade om så bygger aktiviteten på det grundläggande tänkandet runt rätten att läsa (och skriva) vad man vill.
Det intressanta är också att det återigen visar sig hur sociala mediesfären är först med nyheter och ”alla” vet redan vad som händer och sedan kommer traditionella medier men det är deras bloggar som är först… Det är så disruptivt att det kan vara svårt att följa med (här finns en listning av alla resurser som använts). Och det hela är en PR-mardröm för Amazon. För det som sker är att sociala mediernas virala funktion slår till – även om de som ropar mest på Twitter inte är hela Amazons kundkrets, även om Facebook inte överflödats av grupper mot det som hänt så innebär det här att de som är engagerade kommer att berätta för sina vänner som kommer att berätta det vidare till sina vänner. Re-tweets fortsätter bortom Twitter.
A stretch? well, so is calling this thing a “glitch” when it’s pretty clear that GLBT content has been targeted. We may have just seen a company crucified on Twitter (appropriate given it’s Easter Sunday) and #AmazonFail will go down with Dell (Dell-Hell) in the history books of companies that did the wrong thing, and were damaged by social media.
Amazon kommer att vara ett intressant case framöver – det blir intressant att se om de tillslut faktiskt kommer med en riktig ursäkt och förklaring som är trovärdig för fler än Wikipedias grundare Jimmy Wales:
Men den säkraste indikatorn är ändå att aktierna faller rätt så kraftigt på Nasdaq:
Uppdatering: Neil Gaiman påpekar det självklara
(NB. If you’re an Amazon spokesentity and you’re reading this, trust me, the whole apology thing would be a really smart idea.)
och en Twitteranvändare påpekar att Amazon verkligen retade upp fel grupp personer:
An important lesson from today’s #amazonfail: you DO NOT piss off interest groups as active and as web savvy as LGBT. Srsly. Effing duh.
En intressant hypotes är att det hela beror på en olycklig ”glitch” mellan Amazons struktur av användargenerade taggar och ett försök att på automatiserad väg undvika de negativa skriverier om Amazons icke-politiskt korrekta utbud. Om det är så kan man se #amazonfail som en negativ utveckling av crowdsourching genom att det i slutänden blir ”fel” då företaget väljer att använda det användargenererade materialet på ett sätt där dess ofta icke-standardiserade struktur helt enkelt drar företaget vid näsan.