- 52 procent fler konkurser
- Reputation och varumärken
- Milano i konkurs
- Internet snart större än tv
- Black Ascot avslöjad
- Generation Kill | Nöjesguiden – reborn
- How to Sell Your Soul on Twitter and Who's Buying – ReadWriteWeb
Det känns onekligen som om jag kommer att få rätt. För det som kommer att skäras i är printreklamen.
Leaden för nyheten är ICA men jag tycker Tony Aperias uttalande om att han är ”förvånad” över att Google har så högt anseende är intressant. Varför är han förvånad? Google har, beroende på mätning, mellan 55 och 70 % av alla sökningar som görs på Internet. Folk litar på Google och det är en självklar del av vardagen. Att företaget inte skulle hamna högt i reputationmätning och ligga högt i varumärkesperceptionen vore extremt märkligt. Att han sedan, som varumärkesexpert, blandar ihop Google med Apple och Microsoft är snurrigt. Tyvärr kan jag lugnt säga att min tilltro till Nordic Brand Academy får sig en rejäl törn efter den här artikeln…
Låter visserligen som ett sätt att slippa leverantörskostnader men indikerar det som jag länge sagt: traditionell reklam dör snabbt.
Det här visar alla siffror från andra undersökningar men folk blir tossiga när det råkar vara Microsoft som gjort undersökningen
Jag blir inte speciellt upprörd över att Malmö Opera valt att skapa en blogg som går under radarn. Det hade varit illa om de faktiskt försökt att mörka det nu när de avslöjades men som opera och teater handlar allt om en illusion och så gör också många gånger bloggare – blondinbella är en illusion på många sätt.
Själva recensionen är inte intressant utan hur Margret Atladottir och Carl R väljer att besvara kritik i kommentarsfältet. Det visar iofs att journalister läser kommentarer men tyvärr undergräver det Nöjesguidens varumärke det grövsta. Själv kommer jag använda det som case i hur man inte besvarar kommentarer – visserligen visar det här väl mer av Margrets något sneda personlighet.
Som jag sagt många år: en del marknadsförare borde få spöstraff. Magpie är knappast sociala medie-mässig och de personer som väljer att tillåta det säljer ut inte bara sig själv utan också hela konversationsmöjligheten. Jag kommer aldrig föreslå en kund att göra på det här sättet – det här slår tillbaka. En människa som finns på ett socialt nätverk vill möta en annan människa – varför inte se till att faktiskt konversera med sina fans? Problemet är att om vi idag ser mindre online-företag göra de här misstagen så finns en oro för att just det här – som är ett gammalt sätt att se på marknadsföring: kommer bli weapon of choice för fr a Fortune 500-företag vars insikt om att ens varumärke är inte längre hyperstarkt och att man kan skita i sina konsumenter är låg.