Ett nytt projekt – och ni kan inte ana vad det är

Oerhört mycket intressant utveckling inom digital kommunikation sker idag i det offentliga Sverige. Myndigheter och kommuner på många håll arbetar snabbt och målmedvetet för att göra en digital transformation utan att tappa målet: att vara till för medborgarna. Stora utmaningar både när det gäller tillgänglighetsfrågor, integritet men också utifrån det offentliga uppdraget spännande utmaningar runt innehåll, kanaler etc.

Jag har under åren jobbat med många kunder inom offentlig sektor. Kommuner och andra organisationer har varit mina kunder kortare och längre tid liksom att jag arbetar med Statens Veterinärmedicinska Anstalt. Det har varit en intressant resa där jag ofta tänkt att det inom offentlig verksamhet många gånger finns större vilja och driv att skapa riktigt bra innehåll digitalt än inom det privata.

Sedan 2009 har jag jobbat med Uppsala kommun som konsult. Jag har fått förmånen att vara med från första början när Uppsala kommun började arbeta med sociala medier. Jag har fått rejält med insyn i kommunalt informationsarbete, och lärt mig otroligt mycket.

Och det gör att jag imorgon måndag 23 februari åker jag till Uppsala för att under kommande halvår jobba på Uppsala kommun som anställd. 

Så ja, jag går lite samma bana som @jocke och blir kommunanställd. Jag kommer att parallellt med Social by default och United Power, jobba två dagar i veckan dedikerat med Uppsala kommun. Vanligtvis måndag och tisdag på plats i Uppsala – så ja: jag kommer börja att tågpendla igen…

Mitt jobb kommer handla om att vara med i deras pågående digitala transformation tillsammans med kommunens digitala chef Lena W Jansson, webbredaktionen och alla andra. Jag kommer att ha särskilt ansvar för sociala medier och vikariera för deras sociala medieansvariga. Mycket kommer nu handla om renodling, strategi och taktisk planering tillsammans med att se till att dessa kanaler fungerar sömlöst och effektivt tillsammans med övrig digital kommunikation.

Det är spännande, lite otäckt och oerhört kul att gå in i en organisation på det här sättet. Att få vara en del av Sveriges fjärde största stads digitala utveckling och i realtid få bygga något för framtiden. Sånt kan man inte tacka nej till.

Allt det andra då?

Det fortsätter.

Social by default, det koncept som jag och Sarah Larsson Bernhardt byggt under två år och är ett samarbete mellan min byrå United Power och Sarahs arbetsgivare Knowit DCG, rullar på. Eller snarare: det har växt och tar nu ganska mycket av den övriga tid jag har i anspråk. Vi har under ett halvår haft glädjen att få fler och fler strategiska uppdrag, respektive arbetat med kundanpassade utbildningar vilket är oerhört roligt. Det är bland annat därför uppdateringarna varit så få här på bloggen: jag och Sarah har jobbat oerhört mycket! Läs mer om konceptet på Socialbydefault.se.

Mitt arbete på United Power kommer att renodlas mot endast strategi och framförallt med större projekt. Det kreativa ansvaret kommer under den här tiden tas över av digital director Thom Engström. Jag är fortfarande delägare och kommer att vara på plats så ofta jag kan. Vi jobbar vidare efter VM med flera intressanta projekt och nya kunder vilket är otroligt spännande.

Så som vanligt i mitt liv: ett nytt projekt att sätta tänderna i. Det är så oerhört spännande att få jobba i Uppsala – den stad som för mig är något av ”hemma” efter alla år som student.