Kategorier
Case Deepedition DigitalPR

Hypervictory – ett sånt där hjärteprojekt som blev casebok

 

Jag har jobbat inom reklambranschen i snart tio år. Mängder med projekt har gått genom mitt huvud och mina händer. Det är alltid spännande men vissa projekt går inte bara genom intellektuella och operativa delar utan också genom hjärtat. Jag är dålig på att spara mina case och många gånger är det som planner lite svårt att faktiskt bygga case-presentationer för det man gör. En brief är oftast hemlig även när projektet genomförts eftersom den ofta innehåller spår av saker som kanske inte är hemliga men som i summan kan vara affärskritisk information.

Men ibland kommer de projekten som går genom hjärtat. Personer som vågar satsa på idéer som inte är comme il faut. Som vågar lita på sina konsulter. Hypervictory/The contender är ett sånt projekt där Tommy Flink, lead för fr a att sälja Hyper-V och System Center som är Microsoft virtuella erbjudande, vågade lita på att Thomas Hansen och jag och Jonas Böttiger hade en idé som bar.

Projektet är också fantastiskt då det är ett av de få projekt där det verkligen fungerar med flytande roller i arbetsgruppen. Det kräver faktiskt en riktigt riktigt bra idé men också personer som vågar lita på varandra och sig själva. Så jag, Thomas och Jonas känns som ett team där vi mest gjort det vi varit bra på men hela tiden vågat att gå in i varandras uppgifter: Thomas är lika mycket strateg och copywriter i det här som jag är. Jonas har vågat att släppa in våra idéer i bildarbetet. Inte minst har också Tommy varit delaktig hela tiden.

I korthet handlade det om att Microsoft ville ta fajten med VMware om virtualisering. För en gång skull var man utmanaren. Det triggade idén om The Contender. Vi tog avstamp i ett brev som skrivits i ett annat till konkurrentens kunder. En idé vi sedan arbetade fram genom att använda omvänd planning för att hitta rätt budskap, målgrupp och ton och på så sätt skapa ett koncept av idén.

Det köpta medievalet var givet: annonser i Computer Sweden men vi adderade både sociala medienärvaro för Tommy Flink, ett helhetskoncept där han bland annat började träna för att på så sätt visa att det är en reell utmaning och att låta Hypervictory genomsyra det som presenterades i samband med säljmöten etc.

Det blev ett antal annonser. Det blev riktigt bra. Det fungerade och Microsoft tog marknadsandelar. Ungefär ett och ett halvt år jobbade vi till och från med projektet. Tommy blev vältränad. Vi hade roligt. Det fick effekt.

Thomas och Jonas gjorde en casebeskrivning i en annorlunda form. En bok. Ett minne som jag kommer att ha med mig.

Case: Hypervictory/The Contender

Byrå: JMW

Kund: Microsoft/Tommy Flink

Team: Thomas Hansen (@thomashansen83), Deeped Niclas Strandh, Jonas Böttiger

Idé, strategi och copywriting: Thomas Hansen och Deeped Niclas Strandh

Projektledning: Thomas Hansen

Planning: Deeped Niclas Strandh

Foto och form: Jonas Böttiger