Det började med en tweet från @a_stutterheim (ja, han med regnrockarna) om att det borde finnas en like-funktion på Twitter:
Nu tycker jag att Twitter ska införa en Like-funktion. Mer generositet och uppskattning skulle många må bra av.
— A. Stutterheim (@A_Stutterheim) September 23, 2012
För mig är en retweet en form av like. Jag retweetar sånt jag tycker är bra – det är att visa uppskattning och samtidigt ”flytta vidare” innehåll till mina följare. Det innebär ungefär samma sak som när man gör en like på Facebook (numera). Det visade sig dock att det inte är fullt så enkelt och ganska snabbt kom frågan om Twitters favoriter upp.
Jag har i alla år använt favoriter som en bokmärkesfunktion. Spara undan sånt som jag inte hinner läsa just då, saker som jag vill skriva om här eller på min Facebooksida eller som jag just då vill kolla upp innan jag kanske retweetar, nåt jag ska svara på lite senare osv. Jag har faktiskt aldrig tänkt Favoriter som varande något som kan ses som en motsvarighet till Likes.
Det är dock något som Twitter själva ser som en av två funktioner hos favorit-funktionen. När jag frågar runt lite på Twitter så är det en del som verkar använda Favoriter att just uppmärksamma och visa att man gillar saker. Det enda sättet man kan se det är via Interactions som du väljer när du klickar på Connect.
Det är med andra ord en funktion som kan användas på flera sätt för företag att använda:
- Spara tweets för att besvara dem och internt hantera överlämningar mm. (här finns självklart frågeställningar om transparens mm).
- Spara tweets om ert företag som ni kan använda som ger referenser eller rekommendation.
- Favorisera för att skapa en ”like” för twittrare som skriver bra (om företaget eller annat som berör er).