1 miljard för bilden när Facebook köper Instagram

Annandagsdvalan fick ett abrupt slut av den oväntade nyheten att Facebook köper Instagram. Den mottogs med tappade hakor pga av att FB väljer att slanta upp en miljard dollar för ett bolag som har 13 anställda och 30 miljoner användare (men med ett extremt starkt momentum).

Men också en extrem skepsis både utifrån att FB av många ses som onda, vilket föranlett många att ropa om att de tänker sluta använda Instagram (och bland tech-läsare är det fler som säger ja än nej) respektive att små tjänster ofta äts upp när de köps upp och försvinner (Facebook köpte exempelvis Friendfeed som försvann liksom Gowalla). Det är något som väldigt klart motsagts av både Mark Zuckerberg och Instagramgrundarna. Snarare ser det ut som det handlar om att Instagram blir Facebooks fotoapplikation. Det finns ett antal hypoteser om varför Facebook valde att köpa Instagram: för att säkerställa att investerare ser dess tillväxtpotential inför deras listning på Nasdaq-börsen nån gång i maj, att de är skraja för att Instagram kan på riktigt hota deras affär respektive att det är en medveten satsning på en bättre mobil version av Facebook. Läs gärna Bisons inlägg där han citerar flera röster runt uppköpet. Även om jag själv inte tror att det är Flickr som de vill klämma åt som SVD försöker förklara det med (Flickr är inget hot mot Instagram eller Facebook) så tror jag att det också finns en defensiv del där man vill säkra upp att inte Google eller Twitter köper Instagram – de förstnämnda har försökt flera gånger att få till en deal, eller Apple för den delen.

Oavsett varför Facebook valde att köpa Instagram så visar det att bilder är extremt viktiga i dagens sociala medievärld. Som jag tidigare skrivit så är det en möjlighet att berätta sin historia eller varumärkets historia på ett emotionellt och öppet sätt – om man vågar. Att som företag titta över sin tonalitet handlar inte bara om hur man skriver eller talar utan lika mycket vilket bildmanér man väljer, och hur man skapar en historia runt bilderna och inte bara använder dem som illustrationer för en text. Genom att vara en del av bildberättandet på de nätverk som finns: nischade som Instagram mfl men också utnyttja kopplingen tillbaka till de tre stora: Facebook, Twitter och Google+ skapar man möjligheten att få flera perspektiv och en bredare ”bild” av varumärket.