SSWC ett av de bästa exemplen på social branding

Jag skrev om det igår på min privata blogg: att sociala medier snarare ökar ens fysiska sociala närvaro snarare än isolerar. Ett av exemplen jag gav var SSWC – Swedish Social Web Camp. Förra året skrev jag så här om det

Idag kl 1900 släpptes biljetterna. Twitter kokade över. Det var som om Springsteen, U2 eller Madonna skulle spela på bypuben.

Jag ska villigt erkänna att jag har haft lite svårt rent logiskt att greppa suget efter att träffas fysiskt inom den sk sociala mediebubblan. Tills jag insåg att jag borde tänka mer beteendemässigt istället för logiskt (ibland är jag lite Spock-aktig…). För sociala medier handlar om verktyg för att vara social men ersätter inte mötet öga mot öga. Fortfarande är vi människor som fascineras av att se andra personer i ögonen, inte bara läsa deras texter. Och som jag tidigare ofta sagt: att ha umgåtts länge över nätet innebär att man faktiskt skapat en relation och att mötas i den fysiska världen innebär att man inte behöver lära känna varandra från början.

Det är kanske det som är så skrämmande för vissa personer som förut haft kontroll över händelseförlopp, varumärken och människor. Idag krävs det inte så mycket för att mötas, för att skapa allianser utanför de strukturella och organiserade.

SSWC är väl ett exempel. Tomas Wennström (@tomaswennstrom), onlineentreprenör och vildhjärna tyckte det kunde vara kul att samla ett gäng webbnördar ute på en ö. Tjärö i Blekinge. Han trodde det skulle komma en handfull men det blev flera hundra. På ett år har han och Kristin Heinonen (@kristinheinonen) och en hoper till byggt ett galet lovebrand.

Vad är det som gjort det?

  • Rätt personer som omfamnade idén (exempelvis @jocke och resten av den gamla versionen av ”bubblan”)
  • Udda idé: att sticka ut på en ö och prata webb, digitala medier och social marknadsföring är knäppt. Så knäppt att det måste uppmärksammas.
  • Rätt timing: i augusti förra året hade utvecklingen tagit rejäl fart – det var inte bara några få entusiaster som pratade sociala medier utan det började uppmärksammas på bredare front.
  • Unconferenceidén. Vem som helst kan hitta på en session. Högt och lågt, teknikigt eller socialt, storytelling eller logiskt.
  • Prestigelösheten hos arrangörerna – öppenheten för alla som kan bidra på något sätt

Kanske kan man säga att SSWC är ett av de bästa exemplen hittills i Sverige på social branding. Lärdomar bör dras från det här för företag som vill satsa på att bli lovebrands med hjälp av sociala drivkrafter.