DigitalPR kommenterar: 2010/03/05

  • Slightly Off Topic: Going Social? Don’t Forget the Press Release
  • Att välja att kommunicera att man börjar jobba med sociala medier i traditionell media kan verka lite fånigt (även om det i Sverige fortfarande är en riktig korvbit för fr a våra egna vovvar inom branschpressen… och ja – den som kommer på varför jag gör den gläfsande metaforen kommer jag bjuda på en pilser…). Men tanken som All Points lägger fram – om att det också är ett pedagogiskt sätt att visa andra som ännu inte vågat ta steget in i sociala medier att många andra gör det tycker jag är bra.

  • Vilse på webben – rädda länkarna
  • Johan Groth skriver bra om internetlogistiken och länkverkligheten. För egen del har jag med Researcher valt att låta den ligga kvar där den är och kommer göra samma sak med deepedition.com när den dagen kommer. Länkar handlar inte bara om Twinglyjuice, Googlekraft och Knuff-listor: det handlar om att skapa orientering för människor i Internets underbara värld.

  • GovData.se
  • Opengov är ett begrepp liksom Gov 2.0. Att vi som medborgare mer och mer begär att få tillgång till det som faktiskt är ”vår” data visar inte bara detta utan likaväl utvecklingen av Health 2.0 som kraven på mindre kontroll genom att bygga transparens i alla led. Jonas Leijon, som tidigare utvecklat Bloggy, har skapat Govdata.se som ska samla ihop den svenska öppna data som finns.

  • How 5 Top Companies Win With Twitter
  • Ok. Om man nu ska vara på Twitter – hur ska man då göra? Adam Schoenfeld har tittat på ett antal stora företag och hur de faktiskt arbetar med Twitter och det är fascinerande läsning. Vi ser liknande utveckling exempelvis där @vingresor väljer att separera sin mer konversativa kanal gentemot sina sistaminuten-kanaler (som är mer automatiserande och push-inriktade). I @britstakston s diskussion runt SJs Twitteranvändande har hon en liknande tanke: varför inte se till att informationen finns tillgänglig genom att skapa ytterligare kanaler som kan bygga mer på automatisk push av data. Själv kan jag se att realtidsutvecklingen också pushar på utvecklingen av Internet of things, genom att det relativt enkelt går att skapa kommunikation via de uppkopplade tingen.

  • Social Capital: The Currency of the Social Economy
  • Brian Solis skriver en av sina portaltexter. Bara läs.

  • Kajsa Borgnäs: Om jämlikhet och Twitter
  • En roande krönika om Twitter, sociala medier och vad det kan ge för oerhörda utmaningar för gamla traditionella organisationer. På pricken skulle jag vilja säga som föreläst för så många organisationer och företag som ser sociala medier i princip rycka undan benen på dem.

  • Jävla idioter jag hatar er alla och skiter fullständigt i Yaba!
  • Det här är vansinnigt roligt (och smart eftersom @pellet väljer att utnyttja länkekonomin och länkbeteslogiken). Själv har jag i år inte kunnat brytt mig mindre om YABA – jag har inte längre den plattformen. Men läs Pers underbart ironiska text till kaffet i eftermiddag.

  • När inför Hamrén en policy för sociala medier i landslaget?
  • Inget nytt men huvudet på spiken när det gäller möjliga synergier mellan såväl sport och sociala medier och vad företag kan lära sig av det. Det enda som jag undrar över är om verkligen humor är något som alltid kan fungera. Sen är det oerhört viktigt att påpeka att ”gratis” inte är gratis i sociala medier: själva plattformen kostar inget och skapar distribuerad närvaro för ditt varumärke men för att faktiskt få ut något av det måste man investera – och då handlar det om tid och engagemang. Inget sker av sig självt längre vilket är ytterst viktigt att tänka på.

  • Joel

    Bra fundering kring humorn. Det är vanskligt med humor – och det är en risk. Man måste verkligen veta vem man talar med. Humor lämpar sig nog bäst om man skall försöka få saker ”virala”.

    Angående gratisplattformarna håller jag med dig också. Det krävs ofta oerhört många konsulttimmar innan man sjösätter något i sociala medier – och man ska inte tro att något sprider sig själv. Såvida det inte är något hysteriskt roligt. Men, hälften vunnit om man utnyttjar FB, Twitter, Youtube m.m.

  • Inte bara konsulttimmar – för att faktiskt sedan få något liv i det hela
    behöver man ju engagera någon anställd. Jag tror precis som Brit att det
    inte kommer behövas några konsulter – och egentligen är det bara att tuta
    och köra om man tänkt efter lite innan: men den stora stötestenen brukar
    vara att det finns ingen dedikerad tid till att vara närvarande. Då är
    frågan vad det blir för konversation att tala om…

    Den 5 mars 2010 15.34 skrev Disqus <>:

  • Joel

    Absolut. Att hitta ett engagemang internt är det det svåraste (och viktigaste). Speciellt om man nyttjar sociala medier i en långsiktig kommunikationsstrategi. Det är ett måste med internt engagemang om man vill hålla saker vid liv…

    Om man däremot vill göra en kort, kampanjliknade, insatts i samband med en stor medial händelse t. ex. fotbolls-VM vilar ansvaret mer på oss konsulter. Vi måste vara tillräckligt kreativa, förstå kundens kärnverksamhet, ha timing och knyta ihop säcken med – traditionell media. Då kan man lyfta rejält – vid ett unikt tillfälle.