Buzz valde fel häst att rida

Jag har testat Google Buzz. Jag tror inte att det kommer ta speciellt mycket marknadsandelar av vare sig Twitter eller Facebook. Jag menar att det är ännu ett Friendfeed men instängt i ett mailgränssnitt som i sig själv håller på att sakta men säkert bli obsolet och divergerat.

buzzig

Googles nya tjänst Google Buzz lanserades förra veckan och det blev rätt mycket “buzz” om den. I vissa kretsar av sociala medie-tyckare, early adopters och Googlefan(atic)s. Självklart var det en helt ok lansering – även om det onekligen än en gång känns som en betaversion som Google lanserar i stil med Googlewave och andra tjänster som sedan sällan blir något mer än en god beta.

Många blev till sig i trasorna – Jason Calcanis valde att hylla tjänsten bara efter att ha använt den några minuter – menade att Google nu snott halva Facebooks värde. Andra menade att han var galnare än vanligt. Och det är onekligen ett antal punkter där han inte bara säger emot sig själv utan där man kan ifrågasätta hans omdöme. Jyri Engström, som startade det av många älskade Jaiku och sålde det till Google, och som sedan valde att sluta på Google, ser likheter med hans gamla tjänst men ger också ett antal förbättringsförslag. För en del av kritiken är just att Buzz inte känns färdig. Buzz fungerar visserligen mycket bra som webapp och när det gäller geo-taggningen men det är knappast någon USP.

Jag tror att vi mer och mer kommer att se att när det gäller vanliga användare så tröttnar man på att Google lanserar tjänster “skarpt” som andra skulle se som tidiga betaversioner. Release early and release often fungerar för start-ups och företag som lirar i en liga av passionerade men ännu inte speciellt vinstdrivande företag. Google har varit där och de har lyckats att länge hålla sig som ett lovemark och med känslan av att vara David mot det stora Goliat. Idag är det ingen som tror på det. Google är ett företag som snarare bygger sitt eget imperium och Michael Zachrisson slår huvudet på spiken. Den senaste tiden har Google onekligen haft motlut och att släppa Buzz hjälper dem knappast. Redan i somras påpekade Anil Dash detta.

En oerhört skarp kritik, till och med en FTC-anmälan, har varit att Google väljer att helt enkelt koppla ihop dina privata mailadresser och kontakter med Buzz och visa upp det för alla. Till och med Googlepositiva höjer ögonbrynen. Axel Andén påpekar att det är rent av en livsfarlig situation och en fara för källskyddet när det gäller journalister.

Användarmässigt är det invecklat – exempelvis finns inte något sätt att enkelt hitta andra buzz-användare utanför sin kontaktlista. Integritetskritiken tog Google till sig relativt snabbt men själva tjänsten har inte tweakats att öppna upp mer separerat från ens mail även om det finns tankar på att erbjuda tjänsten separerat från mailtjänsten.

För det är just kopplingen till mailen som jag tror i längden är problemet. Till skillnad mot andra som ser det som en USP så tror jag helt enkelt att man gör ett misstag utifrån hur användandet av mail förändras. Generellt är e-post fortfarande det vanligaste användningsområdet när det gäller Internet. Men statistik visar stora skillnader mellan digitala immigranter och digitalt infödda. De senare använder inte mail (det här är ett intressant exempel). Nordicoms undersökning visar på stora skillnader:

sociala_medier_epost

Frågan är då: kommer Google Buzz driva digitalt infödda till eposten (och då Gmail) eller kommer tjänsten endast vara relevant för de digitala immigranter som ser e-posten som en självklar tjänst? En parameter att ta med i beräkningen är insikten om att personer som är vana och där sociala medier är en självklarhet, det som jag och Brit Stakston väljer att kalla digitalt vana med digitala värderingar, styrs mycket mer av var de sociala strömmarna finns: Buzz måste helt enkelt konvertera stora delar av deras sociala nätverk för att lyfta. Incitamentet att förflytta sig ligger i var mitt sociala nätverk är – inte om en tjänst är tekniskt överlägsen, mer hypad eller ”kommer vara grejen i framtiden”.

Jag tror också att man måste se vad som sker när det gäller hur man väljer att använda olika format: e-post blir mer och mer relaterad till arbete och skola, medan man väljer att använda andra plattformar för sitt mer privata sociala liv – och få kommer att vilja använda samma tjänst för de båda. Jag tror säkert att vi kommer att söka att koppla ihop vår närvaro på olika plattformar – men att det blir någonstans som faktiskt ger oss hjälp att separera det privata och arbetet. Eller att hantera det utifrån att nivellera det på ett bättre sätt.

Vidare: arbetet kommer att förändras, redan idag skapas sociala nätverk och interna tjänster för företag som bygger på såväl sociala nätverk (Salesforce, Socialtext, Ning…) som mikrobloggande (Yammer, och därmed blir e-posten mindre och mindre konversativ och mer och mer endast en informationsbärare.

Slutligen – first mover-advantage. Det bygger inte bara på att du är först men att du är först och gör det bäst. Google Buzz har ingen unik funktion egentligen. Det är en mashup av idéer från exempelvis Jaiku (den linjära diskussionen och det mobila tänkandet), från communityvärlden, från Friendfeed (lifestreaming – egentligen allt), från Facebook osv. Visst kan de göra det bäst: de bevisade det genom att faktiskt inte vara först på sök men att göra just det allra bäst. Men det argumentet faller om ovan nämnda invändningar är valida.

Jag tror helt enkelt inte att Buzz blir Googles sätt att äga sociala medier. De har gjort ungefär samma misstag som Friendfeed: de har skapat en tjänst som letar efter sitt behov att lösa. Jag är inte i ljuset av utvecklingen av såväl Facebook som av Twitter inte säker på att det behovet ens finns. Längre.

Frågan är om inte Google snart borde fundera om de verkligen ska försöka att bli störst även där?

Uppdatering: Diskussionen i kommentarerna har handlat om antal användare kontra frekvens. En undersökning i USA visar på en ökad frekvens av mailanvändande för de som använder sociala nätverk. Analysen av det handlar om att man kollar eftersom sociala nätverken ofta använder mail för notifieringar mm. Följaktligen är frågan om man då har incitament att gå över till Buzz, om man väljer att nyttja mail för att notifieras av de redan befintliga nätverk man är medlem i. Så jag menar att min tes kvarstår.

Uppdatering: Gartner menar att e-posten kommer att vara obsolet 2012.

Uppdatering: Real Consulting är lika skeptisk som jag.

  • Pingback: jardenberg kommenterar – 2010-02-18 | jardenberg unedited()

  • Pingback: Länkar 2010-02-18()

  • Intressant resonemang, helt klart. Framtiden får utvisa om det stämmer. Personligen skulle jag nästan önska en ännu hårdare integration med e-posten, eftersom jag använder Google Tasks och e-posten som ett slags GTD-verktyg.
    Sen funderar jag på det här med ”fel häst”. Och tänker på konkurrenter som Facebook och Twitter. De hade ingen häst alls. Som jag ser det så är Gmail-kopplingen bara ett plus i kanten. Givetvis finns det många problem kvar att lösa. Men jag hoppas att Buzz kan etablera sig ordentligt. Det passar utmärkt i mitt digitala liv.

  • paradox66

    Klart som korvspad är att Sök kommer att förlora till Sociala medier. Det känns som Google är i panik och satsar på sociala tjänster en massé och förlorar ännu mer. Lika dumt som att MS ska gå ut på nätet är det nu när Google ska bli sociala…de fattar inte att det är fel på att vara ett monopolistiskt imperium…det är där skon klämmer… Det är inte jättefel med Buzz…utan med att ta för stora marknadsandelar…

    Jag försöker just nu byta bort Google Reader och Netvibes ligger bra till eller RSS i webbläsaren.

  • Bra sammanfattat! Skulle vilja tillägga att Buzz, förutom att röra till dimensionen publik-privat, även misslyckas med att inordna sig i det digitala ekosystemet. Alltså, det är en aggregator för andra ”sociala medier” som samtidigt är sluten och därför inte tillför värde.

    Sen paradox66 står väl sociala medier inte i motsats till sök? Det är väl snarare så att de (öppna) sociala medierna bidrar, och kommer att bidra ännu mer i framtiden, till att öka relevansen i våra (Google-)sökningar?

  • Å andra sidan är du en digital immigrant Stellan :)

    From this mobile gadget touched by finger.
    _____________
    #Niclas Strandh, creative planner + social media strategist @
    Strandh.DigitalPR & JMW Kommunikation
    #Contact:
    +46706480861
    niclas@digitalpr.se
    niclas.strandh@jmw.se
    Twitter: @deeped
    Facebook: Facebook.com/niclasstrandh
    Skype: nslashdot
    MSN: deeped@live.se

    18 feb 2010 kl. 08.12 skrev ”Disqus” <
    >:

  • Ska du säga :-P
    Nä, visst ligger det något i det. Men att förutspå vart infödingarna tar vägen är ju snudd på omöjligt. Överraskande många tonåringar verkar halka in på Facebook, och det går långt ned i åldrarna nu. Elvaåringen här har tre konton – så han ska kunna vara granne med sig själv i Farmville.

  • Det är ju just det jag menar. Varför skulle de börja använda Gmail
    och Buzz? Och självklart ingår jag i din grupp ;)

    From this mobile gadget touched by finger.
    _____________
    #Niclas Strandh, creative planner + social media strategist @
    Strandh.DigitalPR & JMW Kommunikation
    #Contact:
    +46706480861
    niclas@digitalpr.se
    niclas.strandh@jmw.se
    Twitter: @deeped
    Facebook: Facebook.com/niclasstrandh
    Skype: nslashdot
    MSN: deeped@live.se

    18 feb 2010 kl. 09.22 skrev ”Disqus” <
    >:

  • jolun

    Jag instämmer i mycket av det du skriver, men har allt mer kommit att fundera på just Google Buzz och företagets beta-strategi. Jag skulle hemskt gärna höra din reflektioner på dessa funderingar Niclas!

    I mina ögon är Buzz inget annat än en bryggning till Google Wave. Målet med Wave var att ersätta e-post, men den stora tröskeln låg i att det intuitiva i gränssnitt också var intimt förknippat med det man ville ersätta. Vad göra? Jo man skapar en hybrid – Buzz.

    Och det är inte utan att man får lov att erkänna att som sådant är Buzz en framgång. Vad gäller Googles vana att släppa ifrån sig betaversioner tror jag att det ligger mer bakom än bara innebörden av betat. Google, liksom Microsoft och många andra stora teknikföretag, rör sig från att släppa distinkta tjänster och produkter till att erbjuda tjänster och produkter som en del av en dynamisk helhet och en dialog mellan konsument och producent (många kallar det klatschigt för lösningskoncept). Man vill tydligt signalera att det man säljer inte är färdigt i den bemärkelsen att det inte har stelnat. Kunden kan själv genom användning och feedback påverka varan. I Googles fall handlar det sällan om att det de släpper inte fungerar, utan snarare om att de funktioner som tjänsten omfattar ställs på prov för att bekräftas eller förändras och kompletteras. Betat skulle i så fall vara Googles sätt att signalera att man lyssnar och inkluderar användaren.

    Till syvende og sidst bidrar uppdelningen av personliga informationsflöden till att vi kopierar oss utan variation över alla tjänster samtidigt, och det enda intressanta blir egentligen vilket användargränssnitt man själv tycker om och föredrar att läsa flöden genom. Detta torde vara oroande inte minst för Twitter eftersom många redan lämnat dess orginalgränssnitt för olika typer av klienter. Kanske är det precis en sådan funktion som Google Wave fyller eller försöker fylla?

  • Jag ska inte diskutera MS då jag är partisk men de har väl varit ute
    på nätet längre än många andra.
    Sök kommer alltid att finnas – och Google har fortfarande
    ledartröjan. Jag tror inte att Google är i panik – snarare att de
    drabbats av elefantiasis och försöker vara allt överallt och söker
    total dominans.

    From this mobile gadget touched by finger.
    _____________
    #Niclas Strandh, creative planner + social media strategist @
    Strandh.DigitalPR & JMW Kommunikation
    #Contact:
    +46706480861
    niclas@digitalpr.se
    niclas.strandh@jmw.se
    Twitter: @deeped
    Facebook: Facebook.com/niclasstrandh
    Skype: nslashdot
    MSN: deeped@live.se

    18 feb 2010 kl. 08.41 skrev ”Disqus” <
    >:

  • De använder Gmail (eller Hotmail, Yahoo eller nåt annat) för att de måste ha en mejladress. Man kan ju inte ens regga ett konto på Bilddagboken utan att ha tillgång till mejl. Så mejl måste man ha. Men därifrån till att börja använda är steget långt.
    Därför tycker jag Buzz är smart, och i en framtid kanske vi tänker Gmail som ett komplement till Buzz, snarare än tvärtom. Men för att det ska lyckas, måste Buzz bli mycket bättre. På många sätt.

  • Du skriver ”De senare använder inte mail (det här är ett intressant exempel)” och syftar på infödingarnas användande av e-post. Det stämmer inte riktigt. Hade man lagt in ett ”inte lika ofta” eller ett ”på samma sätt” mellan ordet inte och mail hade det varit korrekt.

    Den senaste undersökningen från SCB visar att e-post är det populäraste användningsområdet för samtliga åldersgrupper. Den visar dessutom att det är en ökande trend. Frågeställningen i det här fallet är nog rimligtvis avgörande.

  • En tanke som slog mig direkt i Nordicoms undersökning du visar diagram på är att; Kanske börjar man inte e-posta på riktigt förrän man kommer in i arbetslivet? Vem e-postar du till när du är 13 år? Du har ännu inte hunnit skapa den typen av kontakter. Livet för en 13 åring går snarare ut på att småprata med den närmsta sociala kretsen eller att hitta de nya vännerna, sociala medier är en självklarhet då.

    Men för att kommentera på kritiken till Buzz. Buzz hade känts onödigare och mer överflödigt om det var en enskild tjänst, en direkt kopia av Twitter. Nu försöker Google i alla fall hitta på en ny infallsvinkel och även om just du inte vill ha dina ”sociala medier” intill din e-post så tror jag inte alla tycker så.

    Vad jag tror Google vill är att bryta gränserna, göra det mer lättåtkomligt. Även om vi ”nördar”, redan frälsta, Twittrar för fullt så är det bara en bråkdel av befolkningen som gör detta. Buzz kan mycket väl vara en inkörsport för alla andra. Att jämföra Buzz med Facebook känns inte relevant. Buzz är Googles svar på Twitter, ett microbloggsverktyg, ett verktyg för att dela små sociala status uppdateringar. Men självklart är Buzz inte perfekt, de har en bra bit till att gå, vi får bara hoppas Google går hela vägen.

  • Problemet är ju att de redan har Facebook. Varför skulle någon gå över från Facebook till Buzz?

  • Nej. De senare dvs. de sistnämnda = digitalt infödda. Och ja, jag refererar till SCBs undersökning som overall visar detta – men samtidigt visar siffrorna när de skalas ner på stora skillnader. Den ökande trenden är också overall – vilket snarare indikerar på större tillgång för flera åldersgrupper. Tittar man på Forresters/Groundswells undersökning har andelen inactives när det gäller sociala medier minskat markant, tittar man på statistik över både användande av Internet respektive tillgång till bredband så ligger vi i Sverige oerhört högt och har ökat bara på det senaste året – alltså är det självklart så att även eposten visar en ökande trend. Dock är då frågan: är det antal som har epostadress eller antal som använder det vi räknar och som är intressant i det här fallet?

  • Det är möjligt. Samtidigt flaggar Facebook för att de kommer att implementera mail som en del av sitt nätverk. Vem som vinner då? Well… jag sätter fortfarande mina pengar på Facebook.

  • Jag sätter inte emot, så övertygad är jag inte. Samtidigt drömmer vi väl alla om en framtid according to Jyri, där all info kan flyta fritt, och var och själv väljer entré.

    En helt annan sak: När jag får mejl från din Disqus och klickar på länken till kommentaren hamnar jag på en 404. Kanske nån inställning som behöver tweakas?

  • Det är WordPress som fuckade upp i natt när jag satte publicering på framtiden…

  • Absolut. Internetanvändningen har ökat generellt också, men den var redan hög i den urvalsgruppen som tillhör ”digitalt infödda”. SCB's statistik visar att när man bryter ned det på åldersgrupp att användandet av e-post (dvs. skicka/ta emot e-post) är som högst i den unga målgruppen. Jag blev förvånad när jag läste siffrorna då jag antog att det var precis som du skriver i din post och att ”ungdomar” använder sig mer av DMs och IM-klienter.

    Frekvensen är dock precis som du säger det verkligt intressanta, men det finns dåligt med data på det området. Om man tittar på öppningsfrekvenser på e-post så beror de avsevärt mycket mer på avsändare än på målgrupp. Sociala e-postkampanjer (läs: viralkampanjer) har en extremt mycket högre öppningsprocent än vanliga veckobrev. Detta kan förefalla naturligt, men i diskussionen om huruvida ”digitalt infödda” använder sig av e-post eller inte så säger ju det att det inte är ”om man använder sig” av e-post som förändrats, utan snarare ”hur man använder” mediet.

    Hur som helst. Jag ska försöka gräva fram lite mer data om frekvensen så får jag återkomma i en bloggpost :)

  • Jag skulle snarare säga att Buzz är Friendfeed. Något ”svar” på
    Twitter är det egentligen inte eftersom det bygger på helt skilda
    sätt att tänka konversation. Twitter är coctailpartyt medan Buzz är
    frimärksklubben. Vad det säger om oss som gillar Buzz sätt att
    hantera diskussionstrådar lämnar jag därhän ;).
    Och självklart har de sneglat på Facebook. Eftersom Facebook sneglat
    på Twitter i samband med att man lyfte fram statusuppdateringarna
    efter att Twitter fått luft under vingarna. Samtidigt har de säkert
    också kollat en hel del på Posterous idé.

    Jag tror att Buzz kommer bli som Wave tyvärr. Och att de borde
    implementerat det i apps istället för i gmail och skapat en tjänst
    som kunde snott användare från såväl Salesforce nya Chatter och
    Lotus Notes, MS Etc.

    From this mobile gadget touched by finger.
    _____________
    #Niclas Strandh, creative planner + social media strategist @
    Strandh.DigitalPR & JMW Kommunikation
    #Contact:
    +46706480861
    niclas@digitalpr.se
    niclas.strandh@jmw.se
    Twitter: @deeped
    Facebook: Facebook.com/niclasstrandh
    Skype: nslashdot
    MSN: deeped@live.se

    18 feb 2010 kl. 10.14 skrev ”Disqus” <
    >:

  • Jag gillar tanken runt Google Wave och hade hellre sett att man gjorde
    något åt den tjänsten. För som jag tidigare skrivit så tror jag
    att Waveidén är framtidens produktivitetsplattform (men då inte
    propreritärt Googles).
    Jag ser inte bryggan faktiskt. Buzz är en addition utan några av de
    unika funktioner som Wave har.
    Vad gäller Twitter så bygger det på sitt API. Att bara 18% använder
    webbgränssnittet tror jag inte är någon överraskning för någon.
    Det gör Twitter till fullständigt unikt. Men finansiellt
    problematiskt.

    From this mobile gadget touched by finger.
    _____________
    #Niclas Strandh, creative planner + social media strategist @
    Strandh.DigitalPR & JMW Kommunikation
    #Contact:
    +46706480861
    niclas@digitalpr.se
    niclas.strandh@jmw.se
    Twitter: @deeped
    Facebook: Facebook.com/niclasstrandh
    Skype: nslashdot
    MSN: deeped@live.se

    18 feb 2010 kl. 09.43 skrev ”Disqus” <
    >:

  • Det är ju precis som för övrigt: våra gamla kvantitativa sanningar
    håller inte.

    From this mobile gadget touched by finger.
    _____________
    #Niclas Strandh, creative planner + social media strategist @
    Strandh.DigitalPR & JMW Kommunikation
    #Contact:
    +46706480861
    niclas@digitalpr.se
    niclas.strandh@jmw.se
    Twitter: @deeped
    Facebook: Facebook.com/niclasstrandh
    Skype: nslashdot
    MSN: deeped@live.se

    18 feb 2010 kl. 12.20 skrev ”Disqus” <
    >:

  • paradox66

    Helt klart både när det gäller MS och Google… Facebook är litet där Google var för fem år sedan…MS krymte och så kommer även sök att göra där kommer den givetvis att vara men inte lika stor..

  • paradox66

    Nej men sök kommer minska och inte vara lika viktiga som idag….

  • Krympte?

    From this mobile gadget touched by finger.
    _____________
    #Niclas Strandh, creative planner + social media strategist @
    Strandh.DigitalPR & JMW Kommunikation
    #Contact:
    +46706480861
    niclas@digitalpr.se
    niclas.strandh@jmw.se
    Twitter: @deeped
    Facebook: Facebook.com/niclasstrandh
    Skype: nslashdot
    MSN: deeped@live.se

    18 feb 2010 kl. 15.07 skrev ”Disqus” <
    >:

  • Buzz = Friendfeed är mycket sant.
    Men man kan väll ändå säga att Buzz största fördel och nackdel är att
    det är placerat i Gmail.
    På plus kontot: 150 miljoner användare är en bra start. Massor av
    människor som kanske inte ”vågat” testa Twitter eller Facebook tar
    första steget tack vore Buzz.
    Minus kontot: Det är inte alla som har Gmail eller Google-konto. Har
    du Hotmail lär du inte byta platform bara för att Buzza. :)

    Den 18 februari 2010 12.29 skrev Disqus <>:

  • Problemet är hur många av dem som använder (tror det till och med
    är 175 mil) det aktivt.

    From this mobile gadget touched by finger.
    _____________
    #Niclas Strandh, creative planner + social media strategist @
    Strandh.DigitalPR & JMW Kommunikation
    #Contact:
    +46706480861
    niclas@digitalpr.se
    niclas.strandh@jmw.se
    Twitter: @deeped
    Facebook: Facebook.com/niclasstrandh
    Skype: nslashdot
    MSN: deeped@live.se

    18 feb 2010 kl. 18.31 skrev ”Disqus” <
    >:

  • Pingback: Puzzled by Buzz | Therese Reuterswärd()

  • Pingback: Strandh.DigitalPR » Wave goodbye. Googles svårighet med det sociala.()

  • Pingback: Plus i kanten till Google för Google+ : Therese Reuterswärd()

  • Pingback: Deepedition DigitalPR » Google+ en del av utvecklingen av sociala webben()