Gör en bio

Twitter håller på att bli mer och mer intressant för fler än bara journalister, PR-konsulter och politiker (även om det fortfarande är en väldigt övervägande del just såna som finns där). Tittar man på mitt lilla projekt på min personliga blogg Deepedition där jag går igenom mina followers och länkar upp deras bloggar så är det visserligen en stor del som är marcom-människor, journalister och politiker respektive personer som på andra sätt är early adopters inom webb och digitala startups men det börjar dyka upp personer som har “vanliga jobb” och fler och fler som använder Twitter både för konversation men också för information.

Själv följer jag nu 2219 twittrare. Tyvärr är det fortfarande många som inte har använt möjligheten att berätta lite mer om sig själva: Twitters biografifunktion.

Så här ser min (@deeped) ut:

bio1och så här ser min kollega Brit Stakstons (@britstakston) ut:

bio2medan andras kan se ut så här (@lenaside):

bio3eller så här: (@studiomannen, @gloriousforest, @sj_ab, @piratforlaget)

bio5

bio4

Företag väljer att göra det på rätt sätt:

bio6

bio8

Jag har också hittat företag och personer som mycket väl skulle kunna använda Twitter för sitt personliga varumärkesarbete som inte valt att skriva ut något i sin bio. Det är rätt dumt att inte använda sig av den här möjligheten. Dels handlar det om att verifiera vem man faktiskt är: tills vi alla har möjlighet till att skapa verified accounts på Twitter. Vi kommer också se hur olika tjänster som söker konton med hjälp av bio-presentationerna.

Det är rätt enkelt att göra:

  • Klicka på Settings på www.twitter.com
  • Skriv en presentationstext på ca 160 tecken
  • Lägg också till er bloggadress eller hemsidesadress
  • Pingback: Deepedition » Sjutton också – fler tweeps som bloggar!()

  • Jag skulle – om jag hade något att skriva där.

  • Jag hör nog till en av de ”vanliga” människorna som inte jobbar inom marknadsföring eller reklam. Eller, jo, jobbar man på ett mindre företag i privat sektor jobbar man alltid med marknadsföring men inte alltid explicit. Jag kan känna mig som en early adopter i mitt segment. På Twitter är jag – vad jag känner till – en av två-tre i samma bransch.

    Jag tror att Twitter behöver nytt blod utifrån för att överleva. När alla följer alla tar det roliga slut, typ. Jag har twittrat i mindre än ett halvår men tycker att det ger mig väldigt mycket.

    Och ja, jag har uppdaterat min bio. ;-)

    Tack för en bra blogg. RSS:ad…

  • Pingback: Entreprenörsstudenten » Twitter - ett intensivt lärande()