All kunskap är gratis, mötet är exklusivt

Snart ska jag iväg på Disruptive Media. En mängd marknadsförare, sociala mediemänniskor och företagare kommer att samlas för att lyssna på smartskallar som berättar om hur sociala medier och digital PR kommer att utvecklas framöver, ge case hur de använt det sociala medier i sin marknadsföring. Spännande talare.

Allt livestreamas. Allt delas ut gratis. Många kommer att blogga, ännu fler kommer idag att twittra. De som kommer dit (förutom vi som haft äran att få bloggerpasses :)) har betalat ett antal tusenlappar. Trots att de kunde stannat hemma. Varför gör man det?

Kunskapen (eller content för att vara teoretisk) är idag gratis. Det är mötena som är exklusiva.

Det är en affärsmodell som helt enkelt kommer vara nödvändig och framgångsrik.

För vi människor är sociala – och även om vi blir mer och mer kanaloberoende med vårt socialiserande; digitala möten kan vara lika verkliga som analoga möten, så finns det ett värde i att då och då stöta ihop ansikte mot ansikte. Det finns en sorts faktor x i det analoga mötet som digitala möten saknar. Det är möjligheten att skapa en ännu närmare relation med personer som man redan har relation med via digitala arenor som är det exklusiva: som är konferensens USP.

Jag tror det finns stora möjligheter – och kanske det handlar om överlevnad – att skapa ännu fler mötesplatser som genom innebär att man blandar det digitala och det analoga, som förmerar och skapar högre värde för alla kanaler som konversationen sker på.

För konversationen pågår konstant – det är bara att den sker på olika nivåer, med olika verktyg och mått av intensitet.

Så om du inte är här i Stockholm idag, häng med oss på liveströmmarna. Är du här så ses vi snart.

  • Intressant post, och jag håller med dig om att möten både på nätet och utanför kommer att bli allt viktigare. Men när det gäller att kunskap skulle vara gratis tycker jag du har fel. Det är möjligt att vi menar olika saker med kunskap, du pratar även om content, men jag menar att kunskap är dyr och tar tid att förvärva, definitivt har ett värde och går att sälja. Anledningen till att du kan ”bjuda” på mycket kunskap gratis är att kunskapsöverföring är en väldigt svår process som påverkas av en rad faktorer både hos de som träffas och i miljön runtomkring.

    Även om du försöker, kan du bara dela med dig av en del av den kunskap du har. Och den kunskap som är mest värdefull är svår att kvantifiera/produktifiera – den kan inte fästas på papper, film, video, powerpoint. För att komma åt den behöver du människan. Mötet helt enkelt.

  • Intressant post, och jag håller med dig om att möten både på nätet och utanför kommer att bli allt viktigare. Men när det gäller att kunskap skulle vara gratis tycker jag du har fel. Det är möjligt att vi menar olika saker med kunskap, du pratar även om content, men jag menar att kunskap är dyr och tar tid att förvärva, definitivt har ett värde och går att sälja. Anledningen till att du kan ”bjuda” på mycket kunskap gratis är att kunskapsöverföring är en väldigt svår process som påverkas av en rad faktorer både hos de som träffas och i miljön runtomkring.

    Även om du försöker, kan du bara dela med dig av en del av den kunskap du har. Och den kunskap som är mest värdefull är svår att kvantifiera/produktifiera – den kan inte fästas på papper, film, video, powerpoint. För att komma åt den behöver du människan. Mötet helt enkelt.

  • @Nils: självklart är det ju content fr a som jag menar. Dina argument är helt valida men de ligger liksom på ett annat plan. Det som man kan erbjuda är ju möjligheten att skaffa sig kunskap genom att ge content gratis. Men i mötet, där vid kaffet, i kön till maten eller vid lunchbordet – det är något annat. Själv är jag ledsen (extra ledsen eftersom fucking jävla SJ lyckades med en rejäl försening) att jag inte hann med efterminglet.

  • Niclas Strandh

    @Nils: självklart är det ju content fr a som jag menar. Dina argument är helt valida men de ligger liksom på ett annat plan. Det som man kan erbjuda är ju möjligheten att skaffa sig kunskap genom att ge content gratis. Men i mötet, där vid kaffet, i kön till maten eller vid lunchbordet – det är något annat. Själv är jag ledsen (extra ledsen eftersom fucking jävla SJ lyckades med en rejäl försening) att jag inte hann med efterminglet.

  • Pingback: Internet efter gratis-eran – exklusivt, svindyrt och mötesorienterat? « Nils Holmlöv()

  • Pingback: Rebootpostningarna rebootade | Niclas Strandh digitalPR()

  • Pingback: JMW Kommunikation » Blog Archive » Twitter och politiskt engagemang idag()