Kortbloggat 20-27 februari (re:pub)

  • YouTube – MUF Utmanar SSU på webbfilm
    Jag vet inte om det här ens kan klassas som sociala medier… Men tredje snubben har en intressant frisyr… (sen kan man ju fundera över faktumet att det är tre killar – det där med jämställdhet, varumärke och identifikation verkar gått MUF förbi)
  • projO’s blog » Blog Archive » Monique Wadstedt letar författare
    Carina Rydberg går i fällan.
  • Plattformen som mäter social media | Next Generation Internet
    Spännande tänk och saker som jag sitter och tittar på.
  • The finger from Ryanair — NevilleHobson.com
    Neville Hobson tar också upp Ryanairfrågan och vi är väl rätt överens om att det är en riktig cock-up. Ryan Air kanske ska ta och köpa nån av oss sociala medie-strateger.
  • What happened when a blogger decided to take on Ryanair
    Dumt av Ryanair att inte ha en sociala mediepolicy. Det här skulle inte hänt om alla anställda lärt sig hur man hanterar såna här saker.
  • Resumé: Ryanair idiotförklarar bloggare
    Ryanair anser att a) de kan klara av en fortsatt priskonkurrens b) att de i alla lägen kan fortsätta vara Gossen Ruda. När det gäller a) så vet vi att priskonkurrens i slutänden nte är hållbart. När det gäller b) är det lite korkat att bita i den hand som föder en – när Ryanair gjort en massa mer eller mindre icke-politiskt korrekta uttalanden har många bloggare hejat på dem. Att nu säga att bloggare är korkade generellt är – inte så väl genomtänkt.

  • Svensk blogg blir dansk film
    Spännande projekt men jag är inte helt saker på att delningen mellan två liv är sann: den utgår från en analog värdering som inte tar in faktumet att digital natives med digitala värderingar handlar om att relationer är kanaloberoende.
  • LinkedIn Matches Twitter, Facebook by Elevating Status Updates
    framgången för twitter har fått alla andra sociala nätverk att skapa statusuppdateringar med mer eller mindre öppna API och fr a kommenterbarhet. Det är sociala bitar, konstant tillagda konversationsobjekt.
  • Vi bygger om Sverige: Så ska ståljätten bli ännu vassare – Internetworld
    En minst sagt intressant artikel då jag själv jobbat mycket med SSAB Tunnplåt i flera olika projekt. Kan säga att de fyra har fått en sådär bra brief tror jag – fr a när det gäller hur stålindustrikundrelationer fungerar. Men det är intressant att läsa och de sätter fingret på ett antal intressanta delar som jag som marknadsförare också gett som förslag.
  • Resumé: TED: Vi står inte bakom seminariet
    Mediapilot har problem. Stora problem.
  • Mikrobloggar.se
    Ibland fascineras jag av människors logiska lateralism… En videocast om vad som pratas om på mikrobloggar – ett långsamt media som ska rapportera om det som är kortast just nu…