- The Twitter Experiment – Pogue’s Posts Blog – NYTimes.com
Jotack. Det är ett bra sätt att förklara det på (via Ehnbom) - Konsulternas råd skrämmer oss
Wisely får lite hicka när sociala medier kommer på tal eftersom det innebär att deras inkomster urholkas. Men de har rätt i att det är korkat att sluta med en sak för att bara köra en annan. Det finns inget antingen eller utan både och. Diskussionen i kommentarerna är rätt intressant för att vara på DM - Dagens Media – Aschberg eldar upp en bil
Beigt försök till viral marknadsföring. - Expulsion of the Social Media “Gurus” –Impacts of the Recession
Det är dags att bevisa vad vi säger. - The Future of Advertising? on TwitPic
*grin* - PR Squared: 5 Ways to Gain More Value from Your PR Agency
Ah! Så bra. Goes with the ad agency too. - Bruce Sterling: Why Does Bruce Sterling Hate Web 2.0?
Vete attan om han egentligen gör det men det är onekligen intressanta tankar han levererar.
- Ryanair insults a blogger | Gulliver | Economist.com
Ryanair har onekligen lyckats än en gång att skapa PR genom att vara eljest. - Twitter / mpawlo: @nilsholmlov I am not cert …
En av de mest briljanta kommentarer om Ryanairs diss av bloggar. - Mikrobloggen ett träd i en snårskog « Newsdesk PR 2.0
Mikrobloggandet är en del av något större. - Polisens varumärkesarbete börjar i fel ände
Amen. Behövs inte sägas mycket mer än det här. Och det gäller inte bara polisen utan många olika varumärken. - Riskfyllt med ny Reklamförbunds-vd som måste praoa
Hanna Dunér tar upp Jönssons mantel och det här är tung kritik av Reklamförbundets nya VD. - The network effect in web 2.0 is also its biggest tragedy
Vi säger det om och om igen: vi måste sluta att se sociala medier som kvantitativa medier. Det intressanta ligger i kvaliteten på konversationen och den virala spridning det kan ge. - Google Threatened by Twitter? | The Blog Herald
TDH skriver om realtidssökning och hur Twitter och Google antingen kan komma att bli en enhet eller vem som kommer att vinna. Jag tror ändå att man måste inse att det här är en metadiskussion bland oss early adopters: Googles kärnaffär bygger på sökningar som görs med gigantiska miljoners antal varje dag. - Spaning: The Skåne Connection « TU:s framtidsblogg
Faktiskt en sak som jag också funderat på. - Conversation Agent: How Big Brands can Start Testing Social Media
Social media är mitt i en “perfect storm” – eller som jag vill säga: vi är mitt inne i en conversation revolution när det gäller marknadsföring. Att lyssna lära och som Conversation Agent skriver: inse att det handlar inte om säljande utan om köpandet är viktigt. Säljarna måste: a) börja tänka som köpare b) lära sig köpandets psykologi igen – för den digitala arenan har ändrat väldigt mycket c) följa processen som köparen har – inte tänka i säljprocesser. - Twitter. It’s time for brands and agencies to get more inventive.
Dags att ta nästa steg in i sociala medier för varumärken. Spännande utmaning från creativity unbound - louisgray.com: Twitter is for Following Topics and Listening, Not for Following People
Louis Gray diskuterar att följa många på Twitter och att han istället konverserar på Friendfeed respektive Facebook. Intressanta aspekter även om jag skulle vilja påstå att Twitter snarare handlar om en lateral konversation; ett coctailparty jämfört med ex.vis Bloggys diskussionsklubb. - How businesses can get the most out of Web 2.0 – Times Online
Mycket bra artikel om hur företag bör tänka runt sociala medier. Det som till viss del saknas i den är tanken om konversationen som grundläggande del.
- Twitter enter tip 100 visited websites in UK: Hitwise
Twitter ökar – det intressanta är att det kan vara så oerhört mycket högre då Twitter egentligen mest är ett API för en mängd andra applikationer och mashupsajter.
- YouTube – MUF Utmanar SSU på webbfilm
Jag vet inte om det här ens kan klassas som sociala medier… Men tredje snubben har en intressant frisyr… (sen kan man ju fundera över faktumet att det är tre killar – det där med jämställdhet, varumärke och identifikation verkar gått MUF förbi) - projO’s blog » Blog Archive » Monique Wadstedt letar författare
Carina Rydberg går i fällan. - Plattformen som mäter social media | Next Generation Internet
Spännande tänk och saker som jag sitter och tittar på. - The finger from Ryanair — NevilleHobson.com
Neville Hobson tar också upp Ryanairfrågan och vi är väl rätt överens om att det är en riktig cock-up. Ryan Air kanske ska ta och köpa nån av oss sociala medie-strateger. - What happened when a blogger decided to take on Ryanair
Dumt av Ryanair att inte ha en sociala mediepolicy. Det här skulle inte hänt om alla anställda lärt sig hur man hanterar såna här saker. - Resumé: Ryanair idiotförklarar bloggare
Ryanair anser att a) de kan klara av en fortsatt priskonkurrens b) att de i alla lägen kan fortsätta vara Gossen Ruda. När det gäller a) så vet vi att priskonkurrens i slutänden nte är hållbart. När det gäller b) är det lite korkat att bita i den hand som föder en – när Ryanair gjort en massa mer eller mindre icke-politiskt korrekta uttalanden har många bloggare hejat på dem. Att nu säga att bloggare är korkade generellt är – inte så väl genomtänkt.
- Why the White House’s Embrace of Drupal Matters | Tech President
Recovery.gov är byggt på Drupal. Open source istället för propreritär kod. - Hemlösa får gratis access till internet – mot att de bloggar
Spännande projekt som kan ge en massa roliga perspektiv. Uppdatering: Pia Laestadius kommenterar faktumet att det är Sidewalk Express som “tagit äran” för projektet både på Dagens Media och hos Merkaptan. Intressant blir att se om hon förstått konversationen och kommer att svara på de följdkommentarer som kommer eller om hon behandlar det hela som en megafon. För tyvärr är det ett “copy/paste” svar som hon gjort.
- 5 Interesting Uses of Twitter
Två kul exempel på att personifiera en händelse eller något som behöver informeras. - Your Customers’ Hierarchy of Needs
Intressant sätt att använda sig av Maslows behovstrappa (som det ju egentligen är) för att beskriva hur konsumentens behov och utveckling kan tolkas. Samtidigt – inget nytt. Frågan är om vi behvöer ännu en modell som säger samma sak. - Social Media Ghostwriting: The Great Marketing/PR Debate*
Som en pendang till diskussionen runt @Msahlins twitterkonto. - BBC NEWS | Education | Museum lovers’ social networking
Briljant case om hur man vågar släppa in det sociala. Lång väg från “ingen fotografering tillåten”. - How to Present While People are Twittering
Om backchannels. Mycket bra men utmanande för många föreläsare. Efter att ha suttit och jobbat med skolfrågor hela helgen så kan jag bara tänka mig hur en lärare skulle reagera :) - How to Successfully Moderate a Conference Panel, A Comprehensive Guide
Först Chris Brogan som berättar om sina presentationer och nu Owyang som ger oerhört viktigt tips om hur man modererar en panel. - Make Better Presentations – The Anatomy of a Good Speech
Mycket bra postning om att göra presentationer. Fr a tar CB in tänket runt att vara social. - Let the Twitter backlash begin: Times calls Twitter users narcissistic
Well. Vi som varit med om bloggens utveckling vet att såna saker som psykiatrikern i The Times förklarat oss bloggare som idioter också… nothing new under the sun. Bring on a revolution and the first one to die is the ones with old power to shape the worldview. - Conversation Agent: Customer Loyalty Comes from Conversation
Amen. Hörde min kollega berätta att han och missus hade köpt en babyväska på nätet och när den kom fanns ett handskrivet brev från innehavaren av butiken som lyckönskade och hoppades att allt skulle bli bra. Det är att se sina kunder och visa att man är engagerad i sin produkt. - Conversation Agent: You’re on Twitter, Now What?
Bra 101 om Twitter. - Wide Awake Developers: Why Do Enterprise Applications Suck?
En viktig grej. Om företagen ska få fr a diginatives att gilla arbetet måste programmen som används på ett helt annat sätt ge användarvänlighet och upplevelse – annars förlorar man helt enkelt kontinuum. Så inte nog med att företagen måste ge människor möjlighet att kommunicera med varandra på arbetstid: låsa upp Facebook, bloggar mm: själva affärsprogrammen – lönesystemen, projektplanneringarna mm måste bygga på samma logik och samma känsla. - Dagens Media
Idioter i kommentarsfälten som tror att sociala medier är ett val fortfarande. Johan Hedberg försöker åtminstone. - medievärlden.se: TS 2008: Ingela Wadbring om varför läsandet förändras
Det kan hon ju hoppas på… Det hon glömmer är att den tekniska förändringen förändrar teorin om silent revolution. - Kill the paper – Marc Andreessen · Mindpark
Ska titta – använder ju det här som min mindnote
- Guillou eldas upp i Hildebrandts och Hadley-Kamptzs bloggfjäsk
RvdB gör en märklig twist. - Is marketing evil?
Seth är bra. - Debunking Six Social Media Myths – BusinessWeek
Även om det är yta så är det bra. Big bang bucks. - OPEN Forum by American Express OPEN | How to Get Retweeted
Ännu en teoretisering runt retweet – den här gången av Guy Kawasaki som vet hur man gör. - The Seven Digital Sins of Planning
Det här är så bra att jag blir tårögd på riktigt… Dan går från klarhet till klarhet. - Blonde 2.0 » Blog Archive » » A Talk About Social Advertising – Performance Vs. Brand
Spännande paneldebatter och funderingar runt brand vs performance advertising i digitala medier. - Walking the Talk: Some Agencies and Vendors Demonstrate Social Media Prowess
Viktigt. Try it live it. - The Science of ReTweets
Kräver en rejäl genomläsning. Det intressanta är att fundera över – vad är ROI av en retweet - Life is tweet: How the Twitter family infiltrated our cultural world | Technology | The Observer
Att fria via Twitter. Varför inte? - Guillous dissning av bloggare
Ja, vad ska man säga… - Mikrobloggen morgondagens mejl – DN.se
Nils, har du inte gått lite för fort fram. Visst är det så att mikrobloggandet kan ersätta många mail – men grejen är ju att 15-24-åringar sällan sitter i positioner där de också behöver använda mail. Rent tekniskt kan mikrobloggande och msn ersätta en hel del – men det handlar också om kontext: vad behöver man använda? - Vetenskap utan självförtroende
En intressant postning som helt klart har bäring på såväl expertskap som på hur informationsdensiteten omskapar fler verkligheter än bara medias. - 10 sätt som sociala media kan rädda världen « Outside the box
intressant take på sociala medier. Dock glömmer man kanske mängden energi som går åt till ett förhöjt datoranvändande. - Five Social Media Strategies » The Buzz Bin
Mycket bra idéer på fem olika sätt att använda en social mediastrategi – och hur dessa då både har styrkor och svagheter. - Integriteten I: Jag vet inte vem du är längre!
Ojojoj… Lindblads essä är tung och riktigt riktigt bra oavsett vad man tycker om hans slutsatser. Vi som vet vem han är blir nog ännu mer fascinerade – varför vet jag inte men ändå - Post Pirate Bay: Så tjänar man pengar
Erik skriver bra om Free. - Integriteten och dess försvarare
Jonas listar the good guys inom ipred2-diskussionen. - Loggenbloggen » Blog Archive » Rädslor hos Apoteket och DNs nya Medieblogg
Brit Stakston avslutar sin kattblogg på LoggenBloggen med en analys av Apotekets försök att leka sociala medie-spelare. Och strimlar andra bloggares försök till analys. - Good PR is the best SEO – Authenticities – Edelman Digital
Amen. Att man sedan gör rätt för det mer tekniska innebär dubbel ROI. - Is Social Media Bullshit?
Inte utan att det är intressant ämne – det är också hela föreläsningen med ljud. Det hade jag missat. Slideshare blir ännu mer användbart.
- Why Twitter is the future of search, communication and discovery and thus, the web itself
Sjukt ingående postning om mikrobloggande som tar det ett par steg till från artiklar som mest kratsar på ytan. - 10 sätt att skriva sökvänligare journalistik
Webbtext 101 - Kan man lita på en pr-konsult?
PR-branschen är i förändring och det härblir inte legio rakt av. - Isobel Hadley-Kamptz: Våra digitala liv är hotade – Isobel Hadley-Kamptz – Expressen.se
Isobel är så bra. - Länkar för att uppgradera IE6
Microsoft hänger på - And the winner is..
Ett rejält arbete av Pash. - Adobe Acrobats stora säkerhetsbrister upptäckta
Ajdå. - Hur skapar man ett riktigt BUZZ?
Spännande projekt - Why the Newspaper Business is Booming in Asia
Asien går tvärtom - Vem skall äga konsumtionsmedlen- Pirate Bay eller du?
Ingen annan behöver samla ihop frågan när Skiften gör det åt en.
- Sociala medier är gammalt som…puben
Amen. - Finns Social-PR på riktigt?
Vi är inne i en tidig del av en förändring. - Den nya 10-90-regeln
Bra. - 6 Ways to Play Twitter – Winning Strategies for Brands On Twitter
Roande från Fallon - Sociala media: state of the art
Ett riktigt bra case. - Twitters API – ett smörgåsbord av data
Ingående genomgång av Twitters API - Nine Blog Suggestions from a Grumpy Reader
Bra råd - The Web Will Kill Us All, Unless We Take a Walk in the Park
Internet är livsfarligt. Igen. - The Twitter Rulebook
Intressant utveckling att Twitter blir mer och mer utvecklat som kommunikationsinstrument. - Man kan ju fundera i alla fall
Tänkvärt
- En whiteboard hemma?
Lysande Jerry! :) - New on YouTube: Collaborative Annotations
YouTube blir ännu mer socialt - Why Big Brands Struggle With Social Media
Mycket bra och alltid trevligt att läsa det man sagt länge - Blondinbella kan stängas av för obetalda fakturor – Affärsvärlden
Roland kör lite klassisk skrämseltaktik. Problemet för Roland är att han med det här sätter spiken i kistan för blogg.se. Gör unga tjejer arga så kommer de att flytta. - Mobilens namn bygger varumärket
Äntligen går telcom samma väg som bilindustrin när det gäller naming
- Svensk blogg blir dansk film
Spännande projekt men jag är inte helt saker på att delningen mellan två liv är sann: den utgår från en analog värdering som inte tar in faktumet att digital natives med digitala värderingar handlar om att relationer är kanaloberoende.
- LinkedIn Matches Twitter, Facebook by Elevating Status Updates
framgången för twitter har fått alla andra sociala nätverk att skapa statusuppdateringar med mer eller mindre öppna API och fr a kommenterbarhet. Det är sociala bitar, konstant tillagda konversationsobjekt. - Vi bygger om Sverige: Så ska ståljätten bli ännu vassare – Internetworld
En minst sagt intressant artikel då jag själv jobbat mycket med SSAB Tunnplåt i flera olika projekt. Kan säga att de fyra har fått en sådär bra brief tror jag – fr a när det gäller hur stålindustrikundrelationer fungerar. Men det är intressant att läsa och de sätter fingret på ett antal intressanta delar som jag som marknadsförare också gett som förslag. - Resumé: TED: Vi står inte bakom seminariet
Mediapilot har problem. Stora problem. - Mikrobloggar.se
Ibland fascineras jag av människors logiska lateralism… En videocast om vad som pratas om på mikrobloggar – ett långsamt media som ska rapportera om det som är kortast just nu…