Kategorier
Kommenterat

Kortbloggat 20-27 februari (re:pub)

  • YouTube – MUF Utmanar SSU på webbfilm
    Jag vet inte om det här ens kan klassas som sociala medier… Men tredje snubben har en intressant frisyr… (sen kan man ju fundera över faktumet att det är tre killar – det där med jämställdhet, varumärke och identifikation verkar gått MUF förbi)
  • projO’s blog » Blog Archive » Monique Wadstedt letar författare
    Carina Rydberg går i fällan.
  • Plattformen som mäter social media | Next Generation Internet
    Spännande tänk och saker som jag sitter och tittar på.
  • The finger from Ryanair — NevilleHobson.com
    Neville Hobson tar också upp Ryanairfrågan och vi är väl rätt överens om att det är en riktig cock-up. Ryan Air kanske ska ta och köpa nån av oss sociala medie-strateger.
  • What happened when a blogger decided to take on Ryanair
    Dumt av Ryanair att inte ha en sociala mediepolicy. Det här skulle inte hänt om alla anställda lärt sig hur man hanterar såna här saker.
  • Resumé: Ryanair idiotförklarar bloggare
    Ryanair anser att a) de kan klara av en fortsatt priskonkurrens b) att de i alla lägen kan fortsätta vara Gossen Ruda. När det gäller a) så vet vi att priskonkurrens i slutänden nte är hållbart. När det gäller b) är det lite korkat att bita i den hand som föder en – när Ryanair gjort en massa mer eller mindre icke-politiskt korrekta uttalanden har många bloggare hejat på dem. Att nu säga att bloggare är korkade generellt är – inte så väl genomtänkt.
  • 5 Interesting Uses of Twitter
    Två kul exempel på att personifiera en händelse eller något som behöver informeras.
  • Your Customers’ Hierarchy of Needs
    Intressant sätt att använda sig av Maslows behovstrappa (som det ju egentligen är) för att beskriva hur konsumentens behov och utveckling kan tolkas. Samtidigt – inget nytt. Frågan är om vi behvöer ännu en modell som säger samma sak.
  • Social Media Ghostwriting: The Great Marketing/PR Debate*
    Som en pendang till diskussionen runt @Msahlins twitterkonto.
  • BBC NEWS | Education | Museum lovers’ social networking
    Briljant case om hur man vågar släppa in det sociala. Lång väg från “ingen fotografering tillåten”.
  • How to Present While People are Twittering
    Om backchannels. Mycket bra men utmanande för många föreläsare. Efter att ha suttit och jobbat med skolfrågor hela helgen så kan jag bara tänka mig hur en lärare skulle reagera :)
  • How to Successfully Moderate a Conference Panel, A Comprehensive Guide
    Först Chris Brogan som berättar om sina presentationer och nu Owyang som ger oerhört viktigt tips om hur man modererar en panel.
  • Make Better Presentations – The Anatomy of a Good Speech
    Mycket bra postning om att göra presentationer. Fr a tar CB in tänket runt att vara social.
  • Let the Twitter backlash begin: Times calls Twitter users narcissistic
    Well. Vi som varit med om bloggens utveckling vet att såna saker som psykiatrikern i The Times förklarat oss bloggare som idioter också… nothing new under the sun. Bring on a revolution and the first one to die is the ones with old power to shape the worldview.
  • Conversation Agent: Customer Loyalty Comes from Conversation
    Amen. Hörde min kollega berätta att han och missus hade köpt en babyväska på nätet och när den kom fanns ett handskrivet brev från innehavaren av butiken som lyckönskade och hoppades att allt skulle bli bra. Det är att se sina kunder och visa att man är engagerad i sin produkt.
  • Conversation Agent: You’re on Twitter, Now What?
    Bra 101 om Twitter.
  • Wide Awake Developers: Why Do Enterprise Applications Suck?
    En viktig grej. Om företagen ska få fr a diginatives att gilla arbetet måste programmen som används på ett helt annat sätt ge användarvänlighet och upplevelse – annars förlorar man helt enkelt kontinuum. Så inte nog med att företagen måste ge människor möjlighet att kommunicera med varandra på arbetstid: låsa upp Facebook, bloggar mm: själva affärsprogrammen – lönesystemen, projektplanneringarna mm måste bygga på samma logik och samma känsla.
  • Dagens Media
    Idioter i kommentarsfälten som tror att sociala medier är ett val fortfarande. Johan Hedberg försöker åtminstone.
  • medievärlden.se: TS 2008: Ingela Wadbring om varför läsandet förändras
    Det kan hon ju hoppas på… Det hon glömmer är att den tekniska förändringen förändrar teorin om silent revolution.
  • Kill the paper – Marc Andreessen · Mindpark
    Ska titta – använder ju det här som min mindnote
  • Guillou eldas upp i Hildebrandts och Hadley-Kamptzs bloggfjäsk
    RvdB gör en märklig twist.
  • Is marketing evil?
    Seth är bra.
  • Debunking Six Social Media Myths – BusinessWeek
    Även om det är yta så är det bra. Big bang bucks.
  • OPEN Forum by American Express OPEN | How to Get Retweeted
    Ännu en teoretisering runt retweet – den här gången av Guy Kawasaki som vet hur man gör.
  • The Seven Digital Sins of Planning
    Det här är så bra att jag blir tårögd på riktigt… Dan går från klarhet till klarhet.
  • Blonde 2.0 » Blog Archive » » A Talk About Social Advertising – Performance Vs. Brand
    Spännande paneldebatter och funderingar runt brand vs performance advertising i digitala medier.
  • Walking the Talk: Some Agencies and Vendors Demonstrate Social Media Prowess
    Viktigt. Try it live it.
  • The Science of ReTweets
    Kräver en rejäl genomläsning. Det intressanta är att fundera över – vad är ROI av en retweet
  • Life is tweet: How the Twitter family infiltrated our cultural world | Technology | The Observer
    Att fria via Twitter. Varför inte?
  • Guillous dissning av bloggare
    Ja, vad ska man säga…
  • Mikrobloggen morgondagens mejl – DN.se
    Nils, har du inte gått lite för fort fram. Visst är det så att mikrobloggandet kan ersätta många mail – men grejen är ju att 15-24-åringar sällan sitter i positioner där de också behöver använda mail. Rent tekniskt kan mikrobloggande och msn ersätta en hel del – men det handlar också om kontext: vad behöver man använda?
  • Vetenskap utan självförtroende
    En intressant postning som helt klart har bäring på såväl expertskap som på hur informationsdensiteten omskapar fler verkligheter än bara medias.
  • 10 sätt som sociala media kan rädda världen « Outside the box
    intressant take på sociala medier. Dock glömmer man kanske mängden energi som går åt till ett förhöjt datoranvändande.
  • Five Social Media Strategies » The Buzz Bin
    Mycket bra idéer på fem olika sätt att använda en social mediastrategi – och hur dessa då både har styrkor och svagheter.
  • Integriteten I: Jag vet inte vem du är längre!
    Ojojoj… Lindblads essä är tung och riktigt riktigt bra oavsett vad man tycker om hans slutsatser. Vi som vet vem han är blir nog ännu mer fascinerade – varför vet jag inte men ändå
  • Post Pirate Bay: Så tjänar man pengar
    Erik skriver bra om Free.
  • Integriteten och dess försvarare
    Jonas listar the good guys inom ipred2-diskussionen.
  • Loggenbloggen » Blog Archive » Rädslor hos Apoteket och DNs nya Medieblogg
    Brit Stakston avslutar sin kattblogg på LoggenBloggen med en analys av Apotekets försök att leka sociala medie-spelare. Och strimlar andra bloggares försök till analys.
  • Good PR is the best SEO – Authenticities – Edelman Digital
    Amen. Att man sedan gör rätt för det mer tekniska innebär dubbel ROI.
  • Is Social Media Bullshit?
    Inte utan att det är intressant ämne – det är också hela föreläsningen med ljud. Det hade jag missat. Slideshare blir ännu mer användbart.

  • Svensk blogg blir dansk film
    Spännande projekt men jag är inte helt saker på att delningen mellan två liv är sann: den utgår från en analog värdering som inte tar in faktumet att digital natives med digitala värderingar handlar om att relationer är kanaloberoende.
  • LinkedIn Matches Twitter, Facebook by Elevating Status Updates
    framgången för twitter har fått alla andra sociala nätverk att skapa statusuppdateringar med mer eller mindre öppna API och fr a kommenterbarhet. Det är sociala bitar, konstant tillagda konversationsobjekt.
  • Vi bygger om Sverige: Så ska ståljätten bli ännu vassare – Internetworld
    En minst sagt intressant artikel då jag själv jobbat mycket med SSAB Tunnplåt i flera olika projekt. Kan säga att de fyra har fått en sådär bra brief tror jag – fr a när det gäller hur stålindustrikundrelationer fungerar. Men det är intressant att läsa och de sätter fingret på ett antal intressanta delar som jag som marknadsförare också gett som förslag.
  • Resumé: TED: Vi står inte bakom seminariet
    Mediapilot har problem. Stora problem.
  • Mikrobloggar.se
    Ibland fascineras jag av människors logiska lateralism… En videocast om vad som pratas om på mikrobloggar – ett långsamt media som ska rapportera om det som är kortast just nu…