Kortbloggat 1-11 februari (re:pub)

  • Å nej, inte en till medieblogg!
    “Jag har börjat blogga för att få utlopp för en del idéer och åsikter som inte funkar i print. Och för att det är kul. Men jag vägrar ta det på för stort allvar.” Ah… så den riktiga journalistiken är fortfarande viktigare…
  • Kristna reklamfavoriter som gör mig glad i själen
    En gammal goding.
  • Homosexuella får i kyrkan?
    *mohahha*
  • BAKSIDORNA: What Would Google Do?
    Kort om Jarvis nya bok. Jag som kommer från kyrkans värld tycker det är en rolig titel eftersom “trendkristna” kört med WWJD (What Would Jesus Do).
  • Är du verkligen från framtiden?
    Bra postning om hur lite roligare, lite mer eftertänksamhet och lite trevligare konverserande ton kan lyfta alla dessa formulär vi hela tiden måste fylla i.
  • Person eller varumärke på Twitter
    Bra not om att Twitter faktiskt är både och. Det finns för många “renhetsivrare” som söker att det ska vara en riktig person – helst vd minst bakom ett varumärke. Och om det är en person så får det inte finnas några spökskrivare. Det är lite huvudlöst för precis som Martin skriver så är TWitter så mycket mer än bara en dialogkanal. Det roande är att det är många av de som är mest skeptiska till spökskrivare och nyhetskanaler som samtidigt försöker dra på i spåret att Twitter ska slå Google som sökmotor.
  • Röda Korset i Second Life – NU?
    Det intressanta med Second Life är snarare möjligheten att använda det som just mötesplats för personer redan i själva organisationen – men som finns på olika ställen i världen. IBM har ju använt SL för det – och jag tror att SL kan bli mycket intressant som fokusgruppsplacering.
  • Mercedes lanserar ett eget socialt nätverk
    Jag hoppas inte som Bergman att vi får se en biltillverkare (till) som bygger sin egen walled garden. Varför försöka fiska där ingen fisk finns?
  • Varför är vi så rädda för våra kunder?
    Det är självklarheter men många företag verkar ha glömt det. Det här är grunden för vad vi kallar konversationsmarknadsföring.
  • Twitter to begin charging brands for commercial use – Brand Republic News – Brand Republic
    Twitter vill ta betalt av företag som använder sig av tjänsten. Jag tror att det är att skjuta sig rejält i foten. Problemet för Twitter är att de snart sagt endast är ett API-distributionsnät. 1/3 använder deras webb vilket gör att reklamintäkterna inte kommer – men att ett företag skulle behöva betala känns ändå svårt både praktiskt, tekniskt och funktionellt.
  • Blogs: The Honeymoon is Over | Mark Evans
    Han har så rätt så rätt. Och det intressanta i det är just att Mark Evans (till skillnad mot en mängd andra) inte dödförklarar något utan problematiserar “social media stretch” – helt enkelt att vi nu ser en breddning av mainstream-användarna till flera andra sociala nätverk än bloggarna.
  • Micro Persuasion: The White House is Liveblogging
    Obamas administration tar sociala medier på allvar. Även efter valet.
  • Mikrorevolutionen
    Bra inlägg om tanken bakom Twixdagen.
  • Art Director Wisdom.
    Åsk har drabbats av Twitter goes blog.
  • Blir inboxen mer social i version 2.0?
    Jag börjar bli rätt trött på alla som konstant ska dödförklara allt bara för att något nytt dykt upp. Men de här tankarna är intressanta. Bygger på grundtanken hos Flock men handlar om en produktiv aggregator för ens lifestream.
  • Psychology of a WordPress Theme
    Roligt om WordPressteman.
  • Pr-byråer rekryterar på Twitter
    Roligt med den lätt nyvakna “nämen-det-där-med-sociala-medier-kan-det-vara-något”-känslan som finns hos branschtidningarna.
  • Föredömliga ledare och ledande föredömen « Slumpnavigator
    slumpnavigator bemöter RvdBs kritik av byråchefer. Tycker han har en poäng men i grunden vet vi alla att RvdB i mångt och mycket har rätt ändå… det är mycket luft i byråernas sociala media kunnande.
  • Pr-cheferna som ignorerar Facebook – the list | Rolf van den Brink
    Oouch… RvdB ger diverse byråchefer en bitchslap. Finns få som gör det så elegant…
  • Is Twitter a Threat to Google? | Twitterrati
    Det är en intressant tanke men det är ändå en väldigt hypotetisk tanke. Bakgrunden är att Twitter skulle kunna fungera som crowd-sourching och helt enkelt bygga på en bättre filtrering av sökresultat än en indexerad och automatisk sökmotor som Google. Problemet för hypotesen är att antalet sajter som kommer att finnas som länkar rent praktiskt alltid kommer vara färre, mycket färre. Jag tror snarare att såna algoritmer som Twine tillsammans med en intelligent indexeringsalgoritm kommer att hålla Internet länge än. Och jag har svårt att tro att Google inte lyckas med det.
  • techPresident – Hoekstra Twitters Details of Iraq Codel
    Har Twitter blivit ett problem för politiker? Storyn om hur republikanske kongressmannen Pete Hoekstra twittrade om att han och andra åkte till Irak trots att säkerhetsdetaljen bett dem hålla tyst om resan ger en massa frågor runt hur mycket Twitter kan tillåtas användas inom fr a amerikanska administrationen och politiken. En aspekt som inte tas med är hur Twitter blivit en så vardaglig del av livet att personer inte tänker på att det är helt öppet.
  • Social media explodes in wake of deadly bushfires – ABC News (Australian Broadcasting Corporation)
    Twitter är igen den nyhetskanal som är ofiltrerad och nära då det sker tragedier och katastrofer.
  • Ad Industry Employment Drops, Marketing Jobs Lost – Advertising Age – News
    De traditionella byråerna har i USA sparkat ett stort antal personer liksom att medierna gjort sig av med nästan 10 % av sin personal. De enda som går mot strömmen är marknadskonsulter och digitala medie-inriktade byråer. Det kommer att bli blodigt.
  • Hidden power of content: Gerry McGovern
    Att jobba med specifikationer inom marknadsföring kan tyckas meningslöst men ett par undersökningar visar att produktspecifikationer och att redan i kommunikationen nämna företrädesvis emotionella eller tekniska fördelar med en produkt ger en högre konversion och preferens.
  • Google Latitude – wow!
    När Google går in i geopositioning börjar det bli intressant. Och när Ted Valentin börjar tänka på möjligheterna kan det bli hur bra som helst
  • BEFRIAD ZON: Sociala medier är inget val längre.
    Brit Stakston har skrivit en av de viktigaste postningarna om sociala medier 2009. Läs den. Jag är stolt att få jobba med henne och andra smarta personer i den här tiden.
  • Vikten av en digital närvaro
    En mycket bra postning av Jerry som visar hur uttrycket “Google is your homepage” är sant.
  • For the Professional: How to Get Started On Twitter
    Twitter för företag. Owyang evangeliserar.
  • Tillägg för WordPress-redaktionen
    Wow. WP går från klarhet till klarhet!
  • 8 Useful Tips To Become Successful With Twitter | How-To | Smashing Magazine
    Bra grundtips för att lyckas med Twitter.
  • Too Many Online Friends? Time to Delete – NYTimes.com
    För många vänner – och när tar man bort några? Intressant artikel.
  • Real-time reputation management / we are social
    En take på den diskussion som dök upp runt Mona Sahlins twitterkonto – om det verkligen var Mona Sahlin som twittrade.
  • Best Month Ever for Traffic Thanks Social Media « TechWag
    Ett mycket intressant case när det gäller att öka trafiken till sin blog. Visserligen är tech-bloggandet i USA en alldeles egen sfär men några delar är mycket intressanta: fr a att gå utanför sin egen sfär – bredda ingångarna och lägga till ytterligare perspektiv på sitt innehåll.
  • Hasn’t It Always Been About Status?
    En diskussion runt faktum att Facebook öppnar upp sitt API och vad det får för påverkan på Twitter och andra. Den intressanta delen är att Facebook i grunden ändå har en högre reciprokal inriktning än Twitter som är mer av en shoutbox.
  • PR Squared: Blogger Relations (and Social Media Release!) Case Study
    Att jobba med personliga pitcher mot bloggar är viktigt. Fr a är det här ett exempel på att man behöver arbeta både med digital och traditionell PR.
  • Blogging vs. Twitter: A Different Kind of Commitment | davefleet.com
    Det visar sig att företag lättare väljer att sätta upp en Twitter än en blog. I vissa fall utifrån tron att det tar mindre tid. Problemet är att Twitter och blogg är två skilda saker – appellerar till olika sorters människor osv.
  • What Would Google Do? | Newsweek Technology
    Intervju med Jeff Jarvis om hans nya bok “What Would Google Do”.
  • A phone? An office? A meeting? Huh? | TweetPR
    Vi har idag ett riktigt “härarbete” (bröderna Härén vet vad det pratad om för flera år sedan). Kontoret är inte intressant som enhet.
  • Konstfack – Konstfack påbörjar intern utredning kring studentprojekt – Newsdesk
    Ett exempel på att Newsdesk valt rätt väg och att sociala media news rooms är intressantare och intressantare.
  • svartling: Twitter är min blogg nu
    Svartling väljer att växla över till att använda Twitter som primär sändare. Jag tror inte på att göra så.
  • Banking Technology Blog Spot » Mobile payments: the micro-finance example.
    Snart snart… dags för mobila betalningsformer som faktiskt är a) enkla b) funktionella c) vitt spridda.
  • Micro Persuasion: Banner Ad Quality Sinks to New Lows
    Steve Rubels postning om kvalitet hos bannerads är intressant utifrån diskussionen om hur digitala media som är beroende av inkomster från sådana ska klara sig om kvaliteten på reklamen är låg.
  • 140 Characters » How Twitter Was Born
    En mycket lång och spännande postning om innovationen och idén som skapade Twitter.
  • I begynnelsen var ordet : Erik Laakso | På Uppstuds
    Erik skriver om att makten över ordet förskjutits. För min del har jag skrivit om att den förskjutningen är ännu större – det innebär att makten över tolkningen av en gemensam världsbild förändras och förskjuts. Makten över tanken är inte längre hos statsmakten: politiker, tjänstemän och journalister utan hos individen. Det är ingen liten revolution utan en förändring som innebär att allt som en gång varit inte längre kan vara.
  • Official Gmail Blog: Tasks: Paper vs. iPhone
    Google har gjort om sin Tasks till att fungera för bland annat Iphone. Två saker står klart för oss i detta: dels att iPhone förändrat hela det mobila nätverket men också att Google tittar på andra och faktiskt inser att såna tjänster som Evernote och liknande har tagit en massa plats. Frågan är väl om ändå papperet kommer att utkonkurreras: själv går jag mellan att endast använda Evernote till att återgå till hipster-PDAs. Frånvaron av ritmöjligheter och att vara helt fri i antecknandet är fortfarande den stora baksidan med gadgets fortfarande.
  • Vattenfalls kommunikationsdirektör får gå
    Illavarslande men samtidigt positivt att högsta ledningen visar insikter om att kommunikation är affärskritiskt
  • Hej och hå – men inte hejdå!
    Förändringar på Online-PRbloggen.
  • Chris Anderson: Every business model can be a free business model
    What’s Next intervjuar Chris Anderson.
  • Digital Overload Is Frying Our Brains
    Intressant artikel som inte är så fördömande som rubriken säger
  • FaceBook launches his own Twitter and Opens Status API
    Loic menar att Facebook väljer att faktiskt konkurrera med Twitter. Och onekligen har deras roll out av nya funktioner visat att de tagit intryck av såväl mikrobloggandet som av Friendfeed.
  • Another Step Towards Openness
    Facebook lämnar walled garden-tänkandet bakom sig och visar att öppna APIs är framtiden. All data behöver vara flyttbar delbar och möjlig att remixa i user generated mediatider.
  • Otto Sjöberg blir vd för nytt bolag
    Smart men är verkligen Otto Sjoberg rätt ?
  • Blondinbella utreds för smygreklam
    Frågan är om det är dags att se över marknadsföringslagen i ljuset av att konversationsmarknadsforing bygger på andra premisser än kampnjreklam.
  • Bloggarna övervakas av skatteverket
    Det är fult att tjäna pengar.
  • Anna Jobbar och Bloggar – Inga kommentarer – när klarar vi att diskutera känsliga ämnen?
    I grunden fortfarande fel val men bra att köra det så transparent.
  • Mycket bra artikel om företagande
    PGW påpekar ännu en idiotisk regel som förhindrar nyföretagande och entreprenörskap i Sverige.
  • YouTube – Sociala medier i marknadsmixen
    Marknadsföreningen i Göteborg har fattat? I vilket fall så är det för mig personligen roligt att se både Brit Stakston och Fredrik Olsson som säger så bra saker :)
  • Erasmus muggar stärkte studentkampanjen
    Intressant.
  • KO: Bloggerbjudande var lagbrott
    KO ger Q-Med spö. Q-Med har fått en massa uppmärksamhet. Vuxna är skitförbannade, pkbloggare likaså och modebloggarnas läsare har fått ett varumärke i medvetandet som kommer ge dem enklare val när de väl vill göra en bröstförstoring. Q-Med vann.
  • Religionskrig på stortavlor
    Reklam är opinion.
  • E-posten är död
    Jag tycker att uttalanden om bloggens eller epostens död är dumma. Håller i det här med Magnus. Fortfarande är det inte möjligt för alla att alltid vara uppkopplade ständigt vilket gör att mer realtidsmässiga tjänster knappast kan ta över epostens roll. Vidare så är Facebooks one-to-one meddelanden epost: bara integrerade i en annan struktur/plattform. MSN bygger på epost som grund om personen du söker inte är närvarande. Epostadressen är idag också en id-handling till att få tillgång till mängder av tjänster så än en gång är det tidigt och lite otänkt att utropa epostens död
  • Avgiftstak utreds
    Internet dödar public service. Dags att släppa det statliga inflytandet.och släppa in reklamen. Eller lägga in SR och SVT som de facto skatt. Licenstänkandet som styrt av apparaterna är dött.
  • ”Ska staten straffa teknikvänner?”
    Free handlar inte bara om intäkter utan lika mycket om strukturer.
  • Bra att plugga i röda rum
    men grön då? Eller vad säger Mindpark? :). Själv tror jag att det finns rätt många andra parametrar för att lyckas skapa kreativa rum och arbetsplatser. Spelar nog ingen roll vilken färgen är på väggarrna om det inte finns kreativ frihet.
  • TV4’s längsta reklamfilm på onsdag kl. 20
    Har inget att tillägga.
  • Conversation Agent: Top Ten Media People on Twitter
    Intressant när mediastorheterna faktiskt börjar att röra sig.
  • Om vi slutar trycka tidningen · Mindpark
    Viktigt att tänka på – det hyperlokala är det som faktiskt gör en tidning unik: inte dess distribution. Det är ingen som betalar för innehåll längre – egentligen: det man hittills många gånger betalat för är distributionen. När då distributionskanalerna förändras och blir “gratis” i meningen digitala och då innehållet – det generella blir tillgängligt från någon annan, gratis så är det det lokala perspektivet och det hyperlokala som blir intressant – både för läsaren/mottagare – mediekonsumenten – och då i sin tur för annonsörer och reklamköpare. Det är här Chris Andersons “Free” har sin intressanta aspekt: att faktiskt handla om att skapa incitament för att skapa en marknad för reklamen igen. Målgrupperna är disruptiva, medialandskapet sönderslaget – innehåll är förväntat att vara gratis.
  • Läs på, för bövelen – och sex andra tips till entreprenören | jardenberg unedited
    Jocke har ätit citroner :). Men jag håller med honom.
  • More Web Design Trends For 2009 | Design Showcase | Smashing Magazine
    Spännande postning om designtrender för webben
  • Toto | Washlet – Flash Player Installation
    Ett bra exempel på hur man kan använda rörlig bild (även om jag har stora störningar i ljudet). Men det känns ändå nästan märkligt…
  • Twitter To Go: How one local coffee shop used Twitter to double their clientele. What’s YOUR story? | Blog of Mr. Tweet
    Ett exempel på vad Twitter är riktigt bra på – nästan-realtid. Vad är det som säger att vi ska behöva sitta och snacka in i en plåtlåda utanför DTn? Eller bestämma sig och ringa och hoppas att någon svarar? Det här är grymt smart gjort både av ägaren till CoffeGroundz och ett exempel som är värt att tittas på för många fler.
  • Reklamköp störtdök i december
    Som vi sagt länge: det digitala är framtidens marknadsföring.
  • Wikipedia dominerar helt
    Wikipedia är uppslagsverket – och det bevisar att crowd sourcing är framgångsrikt. Svårare är det inte.
  • Exposure for Your Company: Can you handle an honest review of your website?
    Mycket intressant postning om att recensera biz-sites.
  • The Year in Tweets: 10 Most Memorable Twitter Moments of 2008
    Väldigt amerikanskt men Twitter är mainly american.
  • Thomas Mattsson – Därför är Bloggy och Twitter så intressanta
    Mycket transparent och spännande postning av Thomas Mattson från Expressens Digitala medier. Smarta strategiska tänk hur man skulle kunna använda mikrobloggandet för att optimera Expressens närvaro på de tjänsterna.
  • 7 Social Media & Web Analytics Predictions for 2009
    Facebook Connect är Webmetricsgurus take på nästa år.
  • Ideas for 2009: Simplify
    Ja varför inte.
  • Future of Internet Search: Mobile version on the Behance Network
    onekligen ett sjukt coolt koncept…
  • 7 Tips On How Not To Use Twitter For Your Business
    Twitter och mikrobloggandet blir mer professionaliserat. Onekligen en intressant utveckling och för vissa kommer det antagligen bli en chock då transparensen helt enkelt inte längre är intressant för personer som följer.
  • Misjudgment or Transparency? How a Single Tweet Caused a Stir With a Client
    Jeremiah berättar om hur en av Ketchums execs råkade säga något om Memphis som deras kund Fed-Ex ogillade. Allt på Twitter och det blev en rejäl svacka mellan konsult och kund. Johan på Early September har gjort sin analys här. Jeremiahs slutsatser är bra.
  • Miller Planning One-Second Super Bowl Ad – News- msnbc.com
    Ölproducenten Miller satsar på ensekunders-spots under Super Bowl (glöm inte att man kan se alla tiders Super Bowl-spots hos Adland gratis). Tror dock inte valet beror på den gigantiska kostnad som varje reklamspot säljs för under spelet utan just det här: att göra något som får pr.
  • Cornucopia?: Vi har det så bra…
    Och sen en löjlig bitchslap mot Jocke Jardenberg. Roande läsning eftersom människan som skriver (anonymt) också borde lärt sig att bitterhet är oklädsamt.
  • Cornucopia?: Kan inte motstå
    En trött och missförstådd marknadsförare dissar 24hbc. Well, det är väl tyvärr så att svart polotröja och ett gäng skisser under armen och en lätt igenkännbar doft av pannåpapper inte längre signalerar kreativitet.