
Oh ja. Med den äran. Men det där med att uppdatera bloggen och skaffa en riktig hemsida är kanske inte det första som jag lägger tid på. Det är ett ”jag ska”-projekt. Det där med skomakarens barn osv.
Vad gör Deepedition? Jag jobbar fortfarande med sociala media. För oavsett AI så utvecklas sociala medier fortfarande snabbt, fler och fler känner behov av att få struktur på sin närvaro. Jag har varit sociala media-strateg längre än de flesta. Jag har jobbat inom digitalt varumärkesarbete pinsamt länge.
Deepedition handlar om strategiskt stöd, sociala media-strategier och -ramverk, det handlar om social media playbooks och kontinuerligt stöd runt organiskt, lånat, förtjänat och köpt.
Senaste tiden nästan enbart inom B2B. Med globala, nordiska och nationella bolag. Tech, industri, företagsfastigheter och tjänster. Jag får vara nyfiken, lära mig massor med nytt och utmana både mig själv och mina kunder.
Jag jobbar också mycket med det jag kallar ETL: executive, experts and employee thought leadership. Lånade medier i primärt B2B. För mig är det centrala att varumärket står i fokus i såna projekt: det personliga varumärket ska inte överskina det varumärke man berättar om. Målet är en win-win-situation.
Tillsammans med några andra tittar jag också på modeller för att kunna arbeta med influencers dvs externa kreatörer men inom B2B. Det är spännande men inte helt enkelt.
Västerås är min hemmahamn. Perfekt plats eftersom det är nära till Stockholm, inte långt från Göteborg och framförallt: digitalt går alltid.
Hur jobbar jag? Det är tre modeller Deepedition bygger på:
- Fasta projekt. Vi kommer överens om scope och pris. Jag och en projektägare ser till att vi kommer i hamn inom någorlunda överenskomna ramar.
- Hybridprojekt. Vi kommer överens om vad vi ska göra och sedan avropas det efterhand. Vi börjar med ett projekt, kanske jobbar i retainer ett tag, gör ytterligare ett projekt.
- Retainer. Vi kommer överens om en timbank och sedan avropas det över tid. Allt från halvtimmes snabba frågor till workshops på en hel dag. Snabbt, långsiktigt och lite som att ha mig i sin ficka.
Vill du veta mer? Ta kontakt med mig!
Självklart fortsätter jag och Sarah att utbilda på Berghs School of communication. 12 år med kursen Bygga varumärke i sociala medier. Den blir bara bättre eftersom vi blir bättre.
Nej, jag har inte valt att hoppa på AI-expert-tåget. Jag lär mig AI, jag använder AI dagligen, jag tänker runt AI inte minst för sociala media. Jag kan självklart komma och föreläsa om AI men då blir det mycket förhållningssätt och diskussioner. Nån frågade mig varför och jag tror att det alltid varit så att jag är mer intresserad av människor, människors beteende och hur man påverkar människors värderingar, känslor och beslut än av teknik. AI är teknik. Viktig för allt det jag gillar men fortfarande teknik. Så jag är ingen expert. Men rätt bra bollplank.
Men mitt nyhetsbrev En handfull länkar handlar till 75% om AI-utvecklingen, det gör det. Resten en blandning av sociala medier, influencers och lite annat. Sånt jag intresserar mig för. Med long reads som jag läser och reflekterar över. Det där man gjorde i den här bloggen förut :)
Podcasten Social by default är för tillfället en årligt återkommande podcast. Sarah cyklar till Paris i sommar igen (men nu över Alperna). Men vi kommer spela in ett avsnitt då och då. Fr a alltid när Svenskarna och Internet släpps.
Sen finns jag på LinkedIn. Såklart. Det är liksom där jag är mest sociala medier idag. Följ mig där om du inte redan gör det.