Kategorier
Konferens

Lite blandade tweets från #dchange

Som jag skrev igår så var jag på Disruptive Change igår. För första gången på många år var jag inte inbäddad bloggare och därför blev det inte så mycket bloggande. Men jag twittrade desto mer och tänkte samla lite tweets som jag tycker säger en del om vad som avhandlades: det mesta är referat eller tolkningar av vad som sas på scen – en del är mina reflektioner. Jag väljer att låta det vara relativt ostrukturerat. Hoppas talarna är ok med det. Det som är markerat RT och en twitterhandle är saker som jag retweetat (för dem som inte är så hemma på Twitter). Läs nerifrån (jag kom på att jag borde gjort tvärtom men lite försent):

RT @axbom: people engage by sharing things that they have in common in order to build bridges around the stuff that make them different

RT @mariaziv: ”The social enterprise is built around social objects. Social Objects are the things that bring you together”. JP Rangaswami

RT @markmedia: one persons filter is another persons censorship.Filter @ user level not producer level. Theres no such thing as 2 much information

information overload isn’t a problem of consumtion but of filter failures

idag är förändringarna mer granulära – och nyhetsfeeden är helt tiden uppdaterade directories

RT @annika: Facebook is a photo site: Facebook uploads a Flickr worth of photos every 4th week.

genom sharing blir vi mindre intresserade av ägande

Reboot handlade om renässanstänkande: återupptäcka något vi tappat – drömmar och visioner

glöm inte att conversations is transactions också. Jag ger något för att få tillbaka något.

Fascinerande hur Cluetrain Manifesto fortfarande är en bok om framtiden. #dchange Dags att läsa om den kanske?

RT @troed: +1 @kommunchef (and ping Charlotta@IBM) Visible employees will, and must have, a personal social brand in addition to employer’s.

allt är synergier

Grunden för min öppenhet är att jag varje dag berättar vad jag gör … säger @Kommunchef alltså… och de frågor som kommer av det blir det intressanta konversationer

början på kommunikation är att börja med att vara tyst. Och att lyssna. Det är bra. Den svarta rutan.

P&G använder inte Facebook Connect eftersom det inte är ok integritetsmässigt. Det är deras transparens. De ska ”skydda” konsument

ibm har öppnat upp att låta sina anställda vara experter och föra konversationer med sina kunder

RT @Jonas_Blind_Hen: ”Informationschefen går från att ”skydda” organisationen till att hjälpa medarbetare att sprida information.” (min uppföljning) precis som att marknadschefen ger anställda verktyg

Det är mer naturligt med ett socialt intranät än ett asocialt intranät. Vi är vana vid att jobba ihop

Det sociala arbetssättet är inte annorlunda – det är top-down-systemen som är avvikelsen

Generellt måste man väl helt enkelt säga att alla system måste bli mer mänskliga

Sociala intranät vinner mark. Nästa steg är sociala verksamhetssystem

människomodellen slår gorillamodellen – vi blir sociala och feedback är viktigare än information

det är rationellare att fråga personer eftersom det kan ge mervärdesinformation om svaret (mitt tillägg: @Jonas_blind_hen valde att kalla det humanmetadata)

språket inte bara ett kommunikationsmedel utan också ett lagringsmedium

överallt finns det pararella system: det officiella systemet och det inofficiella – som folk använder…

på eget initiativ, samla in och bearbeta data = marknadsekonomi

rätt info till rätt person vid rätt tidpunkt = planekonomi

det är inte avsaknad av data som är problemet: det är möjligheten att skapa värde av det

focusgroups is dying since we now can use big data from people. There’s less bias

RT @axbom: “Business model 21st century: Find out what the customer wants. Take their money. Then build it with their money.”

RT @axbom: ”Dont’ rely on someone’s opinion. Ask the market. And by asking the market I mean asking them to buy!”

find out what the customer want, sell it to them, then make the product and sell it again

pivoting innebär att man inte behöver faila företaget bara för att idén från början är fail

Kör a/b-testning även på affärsmodellen

solution team is the early warning problem team elaborate the problem – solution through hyphotesis-pivoting

Två team: problem team engages with the market: what’s the problem? solution team come up with the solution for the problem.

Feedback: find out whether your vision is compatible with the reality

gillar #pivoting på #dchange – det är planning på organisationsnivå.

Testing it in the real world – interact with the customer

thread the new way to the iterations from the former

change isn’t about change but about learning a lesson?

business model is what differentiates

Value prop + revenue + production + delivery = simple business model

Pivot – . A dance around a vertical axis. Eller hur man dribblar basket. – Det är det bästa sättet att ändra riktning

build something magic instead of fantastic

Gillar tanken på ”stretch goals

Hehe… Beth is putting up a lot of creativity killers that are the planner’s role in a team: devil’s advocate and naysayer :D

*Pivoting är vad Terrence E Brown pratade om: att ha en fot i marken och förflytta den andra för att säkra både stabilitet och förändring. Mycket intressant föreläsning.