- E-Mail Use Falls as Young Chat and Text
- 6 Predictions for Digital Advertising in 2011
- Vilda prognoser för 2011
- Kastar in handduken efter Facebook-fadäs
- Mina första två år som bloggare
- De 50 mäktigaste it-kvinnorna – IDG.se
- How Twitter is Changing: A new study reveals Twitter’s new direction
- Julens checklista för e-handlare
- SAS Sucks
- Lucka #19 Böckerna som skulle människan i fördärvet
- The Anonymous WikiLeaks protests are a mass demo against control | Richard Stallman | Comment is free | guardian.co.uk
- Dell Sets a New Standard for Listening and Community
- The Tron room in the IceHotel, Jukkasjärvi
- Hur man gör en casefilm | Guldägget
- Flipboard's Mike McCue: Web format has 'contaminated' online journalism | Technology | Los Angeles Times
- Google Labs – Books Ngram Viewer
Det här är inget nytt. Det intressanta är istället hur det kommer att påverka hur man inom det professionella kommunicerandet kommer att hantera det. Väldigt mycket av dagens kommunikation bygger på mail och cc-andet tillhör normal hantering för att hålla en arbetsgrupp uppdaterad. Hur ska det förändras och kommer det att kunna förändras? Antagligen men det kommer ta tid eftersom det kräver att alla lyckas att förflytta sin kommunikation.
Jag tror ett av de stora problemen kanske Facebook har löst med sin messaging-tjänst: för det handlar om att vi slutligen fått för många kommunikationspunkter.
Jess3s åsikter om nästa års trender inom DigMar känns inte speciellt provocerande utan snarare – det här är knappast något nytt.
Lite väl vilda prognoser kanske särskilt när det gäller Apple+Facebook. Facebook är värderat till 67 miljarder. Dollar. Och är knappast intresserade av ett gammalt hårdvaruföretag.
Another one bites the dust. Självklart kan det vara bra med utbildning men ärligt – är något sånt här bra att skriva även om det är ”privat”?
Snygg årsavslutning av Micco. Själv känner jag inför hans bloggande som många känt inför mitt (tidigare): hur fan hinner han?! :)
Kul att @britstaktson är på 24e plats!
Mycket matnyttig statistik om Twitter. Fortfarande upplever jag det som en inte helt välkammad tonåring även om – som Brian Solis påpekar – växer det och blir mer och mer en del av ganska många användares vardagliga liv. Fortfarande är vi relativt få som skapar mest innehåll och storanvändarna är få (hej! :)).
Men vart tänker Twitter ta vägen? Få vet egentligen: men reklam är vägen framåt. Utsålda promoted tweets och en ganska hårdför varumärkeshantering gentemot tredjepartsutvecklare.
Twitter tänker bli stort – den saken är klar. Kommer det att kunna bli det? Det återstår nog att se.
Spara till nästa jul ni som missade det.
För att citera en känd tänkare nere på GP: ”det är ju ändå 2010”. Jag förstår inte att företag som SAS och andra stora inte lyckas att få ihop tåtarna. Idag är konsumenten en potentiell innehållsproducent – och det är ett starkare incitament att skriva av sig frustration än glädje. Ändå ser man inte till att bygga ihop sitt CRM? Istället riskerar man varumärkesvärdet.
Idag är det viktigt för unga nya företag att inte titta och inspireras av de stora – utan att titta på sina gelikar som lyckas hantera sina kunders eventuella klagomål.
Mycket bra lucka av @garlov. McLuhan är alltid lika aktuell.
Intressant aspekt på Anonymous och de medvetna DDOS-attackerna i kampen runt Wikileaks.
Ofta får man höra av ens kollegor att ”Gud, så tröttsamt det är att höra om Dell Ideastorm”. Problemet är att Dell, till skillnad mot så många andra case, gjort helt rätt. När jag föreläser pratar jag om sociala medier som ett verktyg för att Lyssna, Dela och Konversera. Tyvärr är det alltför ofta som företag tenderar att glömma de tre interaktionerna och istället använder sociala medier för att Megafonera: helt enkelt – man gör samma sak som förut bara på Facebook och Twitter.
Det intressanta med Dell är att man också lärt sig mycket under åren som gått – och nu insett att sociala medier handlar om förändring inte bara av sättet man hanterar sin kommunikation externt utan att det är en förändring av företagskulturen. En oerhört viktig insikt som på många sätt – tillsammans med det faktum att konsumenten idag är en potentiell innehållsproducent och därmed delägare av varumärket – och som är den riktiga revolutionen. Tekniken i all ära men det är bara en liten del av det hela.
Cool – och att det är @dabitch på bilden (?)
Hur man strömlinjeformar en tävling. snark
via @jocke hittar jag också den här artikeln om appen Flipboard som rent funktionsmässigt nu blivit mer användbar för mig personligen. Men fortfarande upplever jag den som bra mycket ”långsammare” i meningen av att använda det än min RSS-app Reeder, att använda Twitter for Ipad respektive köra Facebookappen Social eller köra Facebook direkt i Ipadens Safari. Jag är nog mindre inriktad på formfaktor i meningen av utseende och upplevelse än jag är av formfaktorn effektivitet och snabbhet. Plus att jag är fullständigt beroende av kopplingen till Shared with notes.
”Alla” (läs @jocke :)) har skrivit om det redan men det är intressant som big data-tjänst. Fr a att det finns oerhört mycket som Ngram skulle kunna användas till…