- Politometern – inflytande bland politiska bloggar
- Och internet är en tillfällig fluga?
- ”Video dominerar inom tre år”
- Canada to probe Facebook privacy
- Led by Facebook, Twitter, Global Time Spent on Social Media Sites up 82% Year over Year
- Official Google Blog: Search is getting more social
- Video: Inte bara underhållning
- 00-talets upphovsrätt och framåt
- Do Young People Have a Transparency Mindset by Default?
- Jag: en dubbelpostare
- Teknik+kreativitet+människor=kurragömma på IKEA
- Cision startar gratis föreläsningserie på nätet!
- 80 + 64 + 4 = 0
- Gatukök drabbas av reklamkampanj
- Twitter i annons kostar 120 000
- Wyatt säljer bloggsponsring
- Peter Eriksson vägrar blogga: “Jag är rädd att man inbillar sig att man gjort något på riktigt”
- Twitter to Compete With Ever-Expanding Facebook Connect
- Study Finds Marketers Embracing Social Media Marketing In A Big Way
- Where Do We Find the Time? Social Networking Use Up 82%
Mycket vist som vanligt.
I just say…
Mer att framtiden är rörlig. Kommer vi helt sluta att skriva? Kanske. Samtidigt är video linjärt – vilket gör det till svårare att hantera för snabb överblick
Frågan är om Facebook ens bryr sig.
@Jocke tycker att tid spenderat på ett nätverk är för grovt för att användas som nyckeltal. Det är det – som ensamt nyckeltal. Dock är det enligt mitt förmenande kanske ett bättre nyckeltal än antal besökare som bygger på ett gammalt analogt räckviddsperspektiv. När det gäller mätning av ROI måste vi utveckla ett sätt att vikta många olika parametrar och göra en dynamisk algoritm för detta. En annan fråga är hur man ska jämföra med det gamla sättet att omräkna exvis förtjänad medienärvaro i reda pengar. Hittills har vi använt köpt reklam som mått, vilket i sig själv är en märklig ansats då det blir att jämföra äpplen med sviskon, men problemet ligger i att det i den digitala världen inte är överförbart.
Google har förstått.
Mellstrand, vd på JMW, har länge sagt att framtiden är rörlig. Den dagen då det enkelt går att sökindexera rörligt material kommer det helt klart bli extremt intressant.
Även om jag försöker att separera mina åsikter runt ip och upphovsrätt från mitt professionella verkande inom strategi för nya medier så upplever jag att de här frågorna måste adresseras nu när vi ser en snabb utveckling av sociala medier som kanal för företagen.
A transparent mindset. Jo kanske. Eller att man fortfarande inte tänker på att det är enklare att koppla ihop saker idag.
Taktik för att skapa relevans, redundans men undvika för mycket echo chamber. Bra genomgång av Jocke
Oh så bra! (via Jardenberg.se)
Cision startar en webinarserie runt PR och det nya medielandskapet. Smart och en del av en snabb utveckling mot att ge vidare kunskap.
En lång och ibland svårföljd text om remixscenen och snedsynen hos musikbranschen.
Jag anar tanken bakom F&S reklam och situationen är lite roande men knappast problematisk för Åsögrillen.
Läkemedelsbranschen har det tufft när det gäller marknadsföring. Reglerna är i princip ”du får göra reklam bara i undantagsfall och då ska det vara med mycket mycket objektiv inriktning”.
Vid första anblick känns det minst sagt konstigt men om man tänker vidare så varför inte? Framförallt målgruppen för dessa sajter är vana vid reklam och upprörs inte speciellt mycket av det: det är en del av spelplanen. Genom att välja att vara mycket transparenta med märkning och liknande undviker man problem. Problemet är snarare hur högt läsvärde en bloggpost som, genom sättet den kommer till, många gånger kan upplevas som annorlunda än de vanliga.
Inte oväntat. Reinfeldt var mer verserad men såg mest ut som om det hela var ointressant. Tycker det hela bygger på att inse att a) vi är olika som människor b) det är dags att inse det.
Twitter Connect anyone? Redan idag fungerar det på många ställen men enligt dessa rykten håller Twitter på att utveckla tjänsten. Och som påpekas: det bygger på en öppen arkitektur istället för Facebooks propreritära.
66% av de tillfrågade tänker satsa på sociala mediemarknadsföring. Helt klart är vi på väg mot en situation där sociala medier är en självklar del av marknadsmixen.
Jag tror att ett fruktsamt sätt att börja mäta ROI på sociala medieinsatser är tiden som konsumenter lägger på företagens sociala medier: det är kanske mer viktigt än antalet – för något som gör att man väljer att lägga x antal minuter innebär att man har ett högre engagemang och större incitament att dela det vidare.