Det här är svårt, insåg jag när jag började kolla genom alla listor. Min gamla reklamfilmskärlek poppade upp och jag började att formulera en mängd listor över bästa kampanjer och reklam. Jag började skriva om reklam 2003 på Researcher och delar min kärlek till reklamfilm med Åsk och andra.
I december har det skapats listor över den bästa reklamen (Adweek har dedikerat en hel sajt till det: Best of 2000) det senaste decenniet och alla håller på att slå knut på sig själva samtidigt som det är ganska få som sätter något annat än de förväntade.
Själv menar jag att det bara egentligen finns en enda kampanj som totalt stått ut mot alla andra:
För visst är Nike+ viktig – men den förändrade inte marknadsföringen. Självklart är Cadbury Gorillan rolig. Men det var normal reklam med en twist. Sony Bravia Balls utnyttjade vår nya önskan om att få veta mer och skapade ”bakom scenen”-buzz (och gjorde José Gonzales känd) men det var inte samma ”wow”-effekt.
Crispin, Porter + Bogusky plockade upp alla delar som pratats om under några år och petade in det i en skum, lo-fi-filmad interaktiv kampanjsajt som blev genomslaget för viral marknadsföring och omskapade tänkandet runt vad digital marknadsföring kan vara: inte en digital version av printannonser eller en nätbaserad folder – utan något helt eget.
Andra listor:
- Ad Age
- Adweek Non SB and SB liksom bästa kampanjen
- Globe And Mail
Ps. Man kan lugnt säga att W+K London onekligen tar hem en storslam.