Igår fredag sammanstrålade ett gäng på Peace & Love-caféet i Borlänge för att för första gången köra ett Social Media Club Dalarna. I ett av de fascinerande rummen som caféet har trängde vi ihop oss. Åtta stycken, några från reklambyråvärlden, några egen företagare inom marknadsföring men också personer som driver företag inom andra segment men som ser sociala medier som en självklar och nödvändig del av sin egen marknadsmix.
Jag inledde med en runda där vi fick presentera oss och sedan förklarade jag idén bakom Social Media Club och dess ursprung. Vi pratade lite om möjligheterna att träffas så här och jag skulle våga påstå att det här kan bli riktigt bra.
Jesper Wallenborg från Entapir och Whiskey Tango berättade sedan kort om den uppsats han och en kompis skriver om Twitter och företag, vilket blev en intressant spaning och startade en spännande diskussion om hur man kan se på Twitter och på Facebook. Jag spanade sedan lite framåt och mina två punkter var:
- rörlig bild. Vi har idag tillgång till mängder av bandbredd, hårddiskutrymme och billiga bra kameror. Att idag bara välja att använda det skrivna ordet är att förlora mycket på resan.
- nästa grej är redan här: realtidssök och ett öppnare Facebook. Jakten på nästa plattform är mindre och mindre intressant. Snarare handlar det nu om att använda de olika plattformarna integrerat för att nå ut så relevant och så brett som man vill.
Social Media Club-tanken är att det inte ska vara fasta tider på samma sätt som i andra sammanhang så en del behövde gå vidare andra satt en timme till och pratade om sociala medier.
Mycket trevligt och nästa gång (håll utkik efter datum) blir vi säkert fler. Jag har ett samtal pågående med Peace & Love-caféet så vi försöker att vara där även när vi blir fler: P&L känns idémässigt besläktat med sociala medie-logiken vilket gör det till en perfekt match.