Kategorier
Case Konferens

#realconf CEO-twittering @Bemz

Företag, Bemz, som skapar överdrag till IKEA-soffor. Produktionen sker on-demand. Sker enbart över nätet. Aldrig med traditionell media som marknadskanal: inte råd från början, kunderna var online, tror på rekommendationsekonomin.

Jobbat med PR och SEO.

Man startade en blogg: It’s a cover up. Kunderna var redan interaktiva med oss och genom bloggen kunde man öka och stärka den tvåvägskommunikationen, liksom att personifiera företaget genom dem som bloggade. Genom att också länge fokuserat på kundtjänst så blev förändringen inte så stor – det handlar om att ta löftet från kundtjänsten till marknadsföringen. Efter bloggen så jobbade man vidare med Facebook och med Twitter. Man börjar alltid med 0 följare – vilket gör att man faktiskt kan experimentera. Man investerade en helg, hittade ”experterna”, började följa dem, snodde deras följare, gick med i relevanta twitter-”grupper” – och följarna började komma. Det hela handlade om att skapa synlighet. Då behövde man jobba med att skapa innehåll och värde. Genom att skapa korsaggregation via alla plattformarna. Sedan har man dedikerat en person att vara ansvarig för att det hela tiden kommer innehåll men att även VD liksom andra viktiga personer fortsätter att använda exempelvis Twitter. Viktigt att nämna våra ”experter” liksom att göra retweets skapar credd.

Man har lärt sig att sociala medier är inte samma sak. Facebook mycket interaktiv medan Twitter har blivit mer broadcast men man kan gå in i konversationer, starta konversationer och positionera varumärket som en auktoritet respektive att bygga trafik till webbplatsen. Viktiga kunskaper: alla ska inte ha access, det är inte viktigt att veta vad du håller på med från början: testa, förvänta dig inte att följare kommer av sig själva.

Viktiga frågor för Bemz: hur relevant är Europa? Hur bygger man mer nära konversationer på flera språk samtidigt och vilket segment är viktigt. Nu känner man sig beredda att bygga en strategi – vilket verktyg ska man använda för vilka delar och vilket innehåll. Bygga det personliga varumärket och lära sig konstant.

Det är viktigt att det blir en ledningsfråga: det handlar om ett mindshift i många olika delar för företaget. Det är två personer som jobbar med marknadsföring men två av dem har vissa delar av sin tid dedikerad till att jobba med sociala medier.

Man kommer att öppna en concept store som ska ge inspiration och ytterligare en dimension av sin interaktion med sina kunder.

Det är viktigt att i exempelvis co-branding att båda företagen är med på sociala medie-båten. Det viktiga är att inte förvirra kunden, och att man vet vilka regler som gäller.

Edit: Ja, jag stavade namnet fel. Det är en postning, livebloggat. Get a life.