- Is social media holding you hostage? « Online Community Strategist
- Damage Control: Social Media Reversals « Web Strategy by Jeremiah Owyang | Social Media, Web Marketing
- Social media doesn’t change the game : Social Communication – by jesperastrom.com
- The new rules of news | Dan Gillmor | Comment is free | guardian.co.uk
- Twitter And The Real-Time Web Are Ambushing Google
- Facebook Climbs in UK Web Hit Parade – PC World
- The Secret to Social Media Brand Building? Cultivation.
- Social Media Usage Policies: Less Lawyering, More Encouraging – Conversation Starter – HarvardBusiness.org
- The App Store Effect: Are iPhone Apps Headed for Oblivion? – The app store effect – Gizmodo
- louisgray.com: Blog World Expo Presentation: Technology and the Real-Time Web
- The Intersection of Social Media and CRM | a thousand cuts :: adam cohen's blog
- CIA invests in firm that monitors social media conversation. Watch what you say.
- Geek Girl Meetup
- Botswana's Elections and the Use of Social Media | TechSoup Blog
- How Local Politicians are Using Social Media
De många valen skapar en gisslansituation? Intressnat tanke. Jag skulle vilja påstå att det här är exempel på hur analoga och digitala värderingar möts i utvecklingen av tjänster och applikationer.
Ett antal bra exempel på att krishantera sociala medier. För det är inte bara så att sociala medier kan vara bra på att hantera kriser med – de kan också snabbt skapa kriserna.
Jespers postning är briljant och värd att läsas många gånger – för den vänder ut och in på en mängd förutfattade meningar. ”Not everyone can be influential but anyone can be” är verkligen en knäckfråga och som visar på den demokratiska (och marknadsmässiga) meningen med sociala medier – vem som helst kan: med hårt arbete, smart nätverkande och engagemang faktiskt skapa sin plattform för att bygga opinion. Oavsett om man är slipad politiker, amatörfiskare eller mediamänniska.
Dan Gillmors 22 tips för journalister i det nya medielandskapet är onekligen mycket bra. Mycket bra. Borde spikas upp på dörren till pressklubben eller nåt :)
Fourth wave of the web: real time.
Ett stilla wow. Att räkna bort Facebook som vissa gör är inte så smart.
Fantastiskt erbjudande, öppenhet, innehåll och engagemang i konversationen. Viktigt för social media branding. Jag älskar verkligen metaforen som Hubspot använder mellan traditionell branding och social media branding: plastblomman som inte egentligen gör varken från eller till medan social media branding handlar om att så, få att växa och kultivera. Briljant.
Det här är vår utgångspunkt, vilket ibland kan vara överraskande för företag. Policies ska tala om vad man får göra – inte vad man inte får göra. Alltför många riktlinjer bygger på negativt ansvar vilket gör att de blir kontraproduktiva.
Långt och ingående om ekonomin i Appstore. Nyttigt att läsa för alla som gnällde över att behöva betala för en ny version av Tweetie :)
Kolla in Louis Grays presentation från BWE om realtid och teknologi.
Oerhört bra presentation om hur sociala medier tar sig in i CRM och omskapar säljprocessen om vi vill det.
Via Jesse Newhart ser jag att CIA verkar satsa på att lyssna och monitorera sociala medier. Knappast oväntat och självklart i längden av samma anledning som vi fått FRA: att digitala och sociala medier är en självklarhet att börja använda som en gång var telefoner och brev.
Oerhört spännande möte som verkligen visar att alla som tror att geekiness är för killar har fel.
Sociala medier som demokratiskt verktyg är en av de viktigaste sakerna som Brit Stakston brukar lyfta fram i samband våra kurser – och när man ser hur verktygen verkligen driver demokratin i länder av nya och inte alltid stabila demokratier så är det oerhört spännande att vara en liten del av utvecklingen.
Lång och oerhört spännande post om amerikanska lokal och regionalpolitiker och deras användande av sociala medier: hur det inte bara är en kampanjkanal utan en konversationskanal – att fler och fler förstår att det inte är en ny megafon utan samma kullersten som förut, som kräver respekt och lyssnande – bara på en digital nivå. Människor är centrala – oavsett om man möter dem på torget eller på nätet. Som politiker är du inte bättre än de människor du lyssnar på.