Brewdog berättar storyn

Punk go beer.

Common punk viewpoints include anti-authoritarianism, a DIY ethic, non-conformity, direct action and not selling out.

När jag hade äran att bli bjuden på en fantastisk ölprovning på Elite Hotell när jag var föreläsare hos Innovationsbron/Science Park i Jönköping så var en av ölen “Punk IPA” från Brewdog. En fantastiskt god öl och där man insett att branding är viktig. Bara själva punkkänslan i hur de jobbar med ölen och i de unga killarnas inställning till att göra öl gör att man gärna lägger några extra spänn på flaskan, och kul att Sverige verkar vara ett land som uppskattar dem:

 

This is an aggressive beer.

Tycker det finns mycket att lära av det här för många företagare – varför försöka göra det som alla andra alltid gjort? Och fortfarande handlar det om att skapa ett varumärke – att skapa en känsla som följer med när man dricker den: för nej, det är självklart inte världens bästa öl men tillsammans med hela upplägget och storyn runt ölen, företaget och personifieringen så skapas ett perfekt läge för att bli framgångsrika i sitt segment och få göra det man själv vill: för det känns inte som om Brewdog är ute efter något annat är att leva sin passion: öl som de själva vill dricka.