- Are Trolls Ruining Social Media?
- Twitter on Pepsi Can: Entering Mainstream or Jumping the Shark?
- Crispin Porter & Bogusky launches European assault – advertising news – Campaign
- Politikerna borde glädjas – men är besvärade
- Facebook removes purported page of S.D. Powerball winner – USATODAY.com
- Noblessa gör major fail på Fair Shopping
- Linasmatkasse.se pitchar på bloggare
- Sponsring inte alltid bra för varumärket
- Dagspressen stampar
- Affärspressen tappar i Orvesto
- Arbetsförmedlingen – arbetslöshet – framtidsjobb – rekryteringar
Ytterligare diskussioner runt hur sociala medier slutar vara elit och bli mainstream – och i det här fallet hur det bygger upp ett hat som skrämmer bort diverse kändisar. Självklart ett problem, självklart mycket intressant som måste addresseras men slutsatsen som RWW gör är problematisk: man kan inte säga att anonymiteten måste bort – det är att ta ett för stort steg, det är att sälja ut för många personers behov av anonymitet.
Twitter lägger ut sin twitteradress på sina Pepsi Raw i Storbrittanien. Mashable funderar om det är ett tecken på att Twitter nu blir mainstream och därmed kommer att förändras då early adopters kommer att lämna sajten. Jag tror att det självklart kommer att hända – precis som med allt annat så rör sig early adopters snabbt bort när en tjänst blir mainstream och allmän: att oroa sig för det känns rätt meningslöst och märkligt. Kommer Twitter dö? Knappast. Det är snarare vi lätt ADHD-beteendemässiga early adopters som inte vill vara där andra är. Fördelen med en utveckling som den här är att företag på ett helt annat sätt kan hitta ingångar både för att lyssna och att konversera med sina konsumenter – och då inte bara de svårfångade och svårflörtade early adopters utan sina faktiskt målgrupper.
Och där satte svenska byråer kaffet i halsen… Först Naked och nu CP+B. Samtidigt är frågan om det kommer dränera Sverige på sina unika tillgångar genom att fler blir delar av stora byråer. Problemet handlar ju om att att Daddy måste vara CP+B. Å andra sidan – vilken chans att testa vingarna bland de senaste årens fixstjärnor. Droga5 – jag är idel öra :)
Alla pratar internet och politik.
Fake impersonators är old news. Bökigt och stökigt för den som råkar ut för det men frågan är om det verkligen är möjligt att undvika utan att själva sociala medierna blir överkontrollerade.
Pannkaka var verkligen ordet…
Att ge människor rabatt på grund av att de är influencers men inte kräva något är knappast konstigt. Att KO väljer att jaga bloggare är däremot onekligen ett bevis på att också KO börjar bli obsoleta och inte hänger med. Mitt råd till de bloggare som väljer att skriva om såna här saker är att göra en rejäl disclaimer om att det fått chansen att testa det hela. Full disclosure.
Nordic Brand Academy har gjort en intressant undersökning och kommer till slutsatser som jag under flera år försökt få fram i samband med CSR-segmentering av kunders varumärkesarbete. Det är extremt viktigt: kanske viktigare än många andra delar – att skapa en strategi för sponsring. Och att det är aktiviteter som stämmer överens med varumärket. Aperias differentiering mellan introvert och extrovert respektive jag-vi-sponsring är spännande och fruktbar.
Orvestosiffrorna för dagstidningar visar inte samma våldsamma sänkning som motsvarande siffror i USA. Fr a är det intressant hur SVDs satsning på att höja sin kvalitet och berätta det uppenbarligen betalat sig. Annonspaketen har inga dramatiska förändringar att berätta utan de tidningar som minskar är betalda prenumererade tekniktidningar medan Metro Teknik går mot strömmen. Varför är det så här? Jag tror att vi ser en annorlunda utveckling i Sverige kontra många andra länder på grund av Sveriges egenartade värderingsutveckling under 1900-talet. En morgontidning (för när det gäller lokalpressen är inte siffrorna speciellt annorlunda) handlar om kunskap och jämlikhet. Förflyttningen från papper till nät går inte lika fort eftersom tidningen i brevlådan på ett annat sätt är en symbol för det svenska folkhemmet, det är inte en kostnad utan en investering i svenskens tänkande. Att som prenumerant vara en del av sin tidning, att ha den vid köksbordet är fortfarande ett tecken på att allt är som det ska vara – att man är en del av samhället.
Men inte bara den. Orvestosiffrorna bevisar två saker: printen går neråt. De tidningar som ökar, ökar inte speciellt stort medan tappen är stora. När det gäller affärspressen så kan man konstatera att de inte lyckats att slå sig fram i mervärden utan det är något som bortprioriteras idag, till förmån för nätet. Det intressanta är dock att se att tidningar som inriktar sig på mer feature håller ganska bra – relativt normala fluktuationer mellan titlarna respektive att kvällstidningarnas satsning på featurematerial kan betala sig – både som dragare av dagstidningen men också som fristående enhet.
Som statistiknörd och generalist så är det här inget nytt. Framtidens behov av marknadsföring kommer att handla om employment branding: för om det fortfarande kommer att minska i kvantitet så kommer företag mer och mer behöva jaga de duktiga, de smarta och självklart kommer vissa yrken bli stora brister. Kortsiktigheten i dagens finanskris har inte varit så illa som jag befarat ändå: många har fått gå men om man ser på siffrorna från 90talskrisen så är det inte tillnärmelsevis samma siffror – för företag kan ibland också räkna och inser att vi går mot gigantiska pensionsavgångar inom bara fem år, där stora grupper av anställda kommer att utfasas. Konkurrensen kommer att inte bara hårdna bland de som söker jobb i segment som minskar utan också bland de företag som söker personer i de segment där det finns brist på potentiella anställda.