Kategorier
Kommenterat

Kortbloggat/digitalpr.se-09 June 2009

  • Moodie
  • Svensk Mjölk har startat en blogg där en ”Sofia” skriver om sitt liv utifrån att hon alltid mixar olika ”moodies” dvs mjölkdrinkar utifrån sin känsla. Det känns jävligt beigt och kampanjigt. Vem är Sofia liksom? Varför ska jag läsa en blogg om det här? Varför satsar man inte på att se till att det är en verklig bloggare, verklig modemänniska som faktiskt lever varumärket? Nä, det här är att använda sociala medier som kampanjkanal och köra under radarn. När fan ska branschen lära oss?

  • Sämre konvertering än aftonbladet — jardenberg unedited
  • Jag tittar mycket på mikrobetalningstänkandet utifrån såväl freemium men också premiumtänkande och Jardenberg (såklart) är tidigt på bollen. Contenture verkar oerhört intressant även om jag, precis som han, knappast har några egna sajter med gigantisk trafik. Och det är fortfarande tidigt i teknikdelen.

  • Can Computer Nerds Save Journalism? – TIME
  • När nördar och journalister smälter samman. Mycket spännande curriculum på ett antal journalistutbildningar i USA där programmering och journalistik sätts samman för att bättre skapa en framtida värld för media och nyhetsrapportering. Det handlar om att använda både journalistikens kunskap om nyhetsvärdering och filtrering tillsammans med teknikens möjligheter till distribuerad närvaro och delande, medskapande och skalbarhet av innehåll. När kommer den första utbildningen av det här slaget på någon av journalisthögskolorna?

  • Million Dollar Domains: 2003-2009
  • Man borde varit snabbare :)

  • Professors experiment with Twitter as teaching tool – JSOnline
  • Att använda Twitter i medieundervisning. Att livetwittra känns kanske inte så oerhört nytänkande men det är upplyftande att man ser till att plocka in sociala medier i undervisningen. Det är något som en högskola nära mig glömt bort. Å andra sidan undervisar de fortfarande i HTML när det handlar om att göra hemsidor…

  • Kina vill tvångsinstallera censur-mjukvara
  • Sorgligt. Men inte utan att jag gissar att en del europeiska politiker önskar att detsamma gjordes när det gäller torrenter.

  • Möte med Ray Ozzie
  • ”Clouds move”. Intressant om cloud computing.

  • Språkkomik – tacksamt reklamtema.
  • Ulrika har hittat en briljant enkel reklam. Så där ska det göras.

  • Om Resumés varsel, läsarflykt och kraftiga annonstapp
  • Svedjetun glidtacklar Cavling. Det är nästan Zlatan-vackert.