- A High Value Flirt is Not The Same as Cheating
- Gick du verkligen på den …? – DN.se
- How Executives Should be Using Social Media – BusinessWeek
- Why Ford is Winning on the Social Web
- Twitter kan bli tv-serie – DN.se
- Bing, Wave, and Other Painful Attempts to Change Culture – Business Center – PC World
- The future of internet consulting
- Ideas of scale versus ideas of disruption. | From The Head Of Zeus Jones
- How to Get Recognized in Social Media
- Uppkopplat – Avkopplat » Twitter för lokaljournalistik
- Bloggers, Beware: What You Write Can Get You Sued – WSJ.com
- The Future of Twitter – 10 Ways Twitter Will Change American Business – TIME
Walter Näslund menar att fejkkampanjer inte är så tokigt ändå.
DN skriver om fejkbloggar. Tyvärr anar man en liten ”se där sociala medier kan man inte lita på”. Det här är vad vi varnat för.
Ett antal artiklar från BusinessWeek om företagsanvändande på Twitter och övriga sociala medier. Inget nytt men bra översikter.
En massa statistik som visar att Ford generellt lyckats bäst på sociala mediearenan tack vare Scott Montys arbete med bland annat Fiesta Movement. Beam me up Scotty!
Allt som säger något om Twitter är intressant för svenska journalister. Det här känns väldigt mycket som soppa på en Hollywoodspik. Och jag kan inte hjälpa att jag tycker det är ännu mer surrealistiskt att skriva en bok om Twitter… jag menar: att samla bloggposter i en bok är väl ok, men att samla tweets?
Mike Elgan dissar både Wave och Bing utifrån att de försöker att skapa en icke-linjär funktionalitet in i det digitala och han menar att det kommer komplicera mycket mer av användandet än att förenkla. Jag förstår hans invändning men jag är inte säker på att linjära funktioner längre är nödvändiga då vi vänjer oss mer och mer vid att följa saker utifrån intresse och nytta: värden som inte är linjära och tidsbundna i sig.
Mer analys och mindre kampanjsajter i Flash. Ja.
En eftertänksam postning runt reklambranschens svårighet att hantera både att skapa kommunikation för mainstreampubliken men också skapa nya idéer som förändrar kommunikationen.
Istället för att se det som en DIY så är det en postning som är intressant utifrån perspektivet på hur sociala medier förändrar roller och hur det hela tiden bygger på individens närvaro snarare än företagets.
Jättebra exempel på hur Twitter kan användas för nyhetsmedia – även lokalmedia.
Wall Street Journal skriver om ökningen av stämningar mot bloggare och andra skribenter på sociala nätverk. Det är knappast en överraskning och visar att i USA är sociala medier en verklighet som vilken annan publicitetsplattform. Det tråkiga är ju att företag – eller fr a företagens jurister – inte förstår att stämningar knappast gör företaget i fråga någon tjänst när det gäller att hålla koll på sitt varumärke. Det är snarare kontraproduktivt och urholkar viljan till preferens för varumärket för många fler än dem som fått en stämning.
En översiktlig artikel om Twitterframtiden från Time. Twitter är på gång. Varför? Det handlar nog om lika delar buzz men också det faktum att Twitter är ett nytt tänkande både vad gäller filtrering respektive att bygga en tjänst utifrån ett API och inte en sajt.