Väntad dödsruna – DN.se
Minst sagt oväntad text från papperskramare Bergstrand. Tyvärr ger han inga alternativ – har han helt enkelt gett upp alldeles?
Facebook Hockey Sticks While MySpace Languishes
Myspace är en marginalspelare framöver om de inte hittar något i skjortärmen. Myspace gjorde antagligen en enkel men felaktig analys: satsade på 15-25 åringarna. För det är ju de som “använder nätet”. Facebook har visat att det inte är sant. Att den sociala aspekten innebär att andra målgrupper kan lockas, och fås att stanna.
ExecTweets
Är det här det sätt som Twitter ska tjäna pengar? Well… återstår att se. Twitter kommer att delas upp, segmenteras – det är en självklarhet i en så pass snabb ström med mycket möjligheter till vitt informationsbrus.
The Twitter Platform: 3 Years Old and Ready to Change the World
En mycket god översyn över det faktum att Twitter är tre år och fortfarande ungt och outvecklat. Möjligheterna kan visa sig vara oändliga. Skepsisen till Twitter ska sättas i relation till det här: “hur ska Google tjäna pengar?”
11 Ways to Lose Friends and Followers Online
Jag brukar vara lite less på såna här listor – de är oftare inriktade på att återposta generella och rätt ointressanta findings. Men det här är faktiskt lite bra. Tänkvärt även om jag tycker det är väl hårt draget.
The Small Talk of All Brands
En intressant frågande postning snarare än som ger några svar. Och värt att fundera över.
License to stall
Seth skriver som vanligt beskt och vasst. En tanke jag får är – varför startar ingen (nej, jag är inte säljare) en funktion som just ger bloggare hjälp att sälja in annonser och sponsorships? Visst – vi har affiliatenätverken men det här är mer mediasäljare som faktiskt skapar relevans och meningsfull nytta för såväl bloggare men också för annonsören.
BBC – Newsbeat – Technology – Users criticise Facebook update
Facebooks nya gränssnitt och försök att lyfta upp statusmeddelandena har verkligen inte slagit helt rätt. Frågan är intressant: beror det på att Facebook är mycket mer allmänhetens, och Twitter fortfarande bygger på en ganska stark early adopter-elit? Eller kommer det nya Facebook helt enkelt förändra sina användares beteenden och därigenom bryta ny mark för mikrobloggandet generellt? Eller är det ett av de största misstag som gjorts och kommer vi därmed se en stor emigration till andra sociala nätverk som fortfarande bygger på modulära delar? Jag vet inte. Spännande tider är det i varje fall.
What Happens When a Town Loses Its Newspaper? – TIME
Mycket intressant och om man tänker bort själva “pappers”-delen av det hela så visar det att journalistik – fr a när det gäller lokal och kanske till och med hyperlokal nivå är viktiga för demokrati: och att de är viktigt desto större städerna är dvs. desto mindre sociala interaktion som sker mellan människor på ett byasätt.
Sälj dig –? det är okej – DN.se
Lång och intressant artikel om musikbranding eller helt enkelt de artister som väljer att låta sin musik kopplas samman med olika varumärken. Tycker man glömmer bort projektet Made in Sweden som var en idé som byggde på ett samarbete mellan artist, produktion och telekombolag.
Guy Dammann: The government is fighting a losing battle over product placement
En notering om Storbrittaniens försök att förbjuda produktplacering i filmer och TV-program som helt enkelt är rätt så huvudlöst. Tänkte på samma sak när jag var i SVT och det tejpades över logotyper på tröjor mm. Så oerhört meningslöst – och verklighetsfrämmande när vår verklighet i många lägen består av branding.
Hjalmars it-blogg » Den långa lögnen
Lite förvirrat men självklart bra att ifrågasätta. Långa svansen är – lika lite som Free – en total teori men däremot incitament för att vara intressant i en ny digital värld. Fr a är långa svansen extremt potent som förklaringsmodell när det gäller innehållstjänster.
The Five Elements of the Crowd Mind
Värt att läsa. Kommer vara en del av min essä om hur nätet påverkas av grundläggande socialpsykologiska beteendeformer.
Social Media “Playtime” Over Says Forrester Report. We Ask “Why?” | The Engagement Principles
En märklig postning som både är halvpositiv och rejält skeptisk: samtidigt.
Journalistiken bättre utan papper
Bra om att printeditionens död inte är tidningens död. Det är farligt om distributionen blir viktigare än själva produkten.
Amelia Adamo om Twitter-skvallret: ”Nätet är fegt”
Amelia sällar sig till Guillou och andra. Trötta journalister som börjar ropa på censur. Jojo. Yttrandefriheten är billig när ens eget intresse hotas.
Mommy bloggers as media properties – a shel of my former self
Shel Holtz påpekar att en hel del bloggar idag inte är en privat sfär utan medier – exempelvis att vissa “mammabloggar” har besöksantal och omsättning motsvarande printeditioner av magasin. Hans slutsats är att dessa bloggare får börja vänja sig vid, (och sluta att vara ömtåade), när det gäller att prbyråer mfl faktiskt pitchar på dem.
New York Times sends legal threats to blogs – Boing Boing
Eftersom det handlar om bilder kan man tänka att det handlar om fotografer som gnällt – och jurister är sällan nytänkande när det gäller copyright. Och det är onekligen problematiskt – men jag tycker ändå att Cory är lite orättvis: NYT må vara dinosaurie men försöker att jobba med nya medierna.
Twitter Could Predict Next Flu Pandemic?
Forskare tittar på möjligheten att genom starka analysverktyg använda Twitter (och andra mikrobloggstjänster) för att spåra och kanske förutsätta stora influensaepidemier. Det hela handlar helt enkelt om datamining och det faktum att många väljer att skriva “jag är sjuk” i sina statusuppdateringar. Det blir en crowdsourcing som helt klart kan användas till många olika behov.
Twitter-skvallret om mig visar att journalisterna inte tar ansvar | Newsmill
Självklart måste Amelia se till att inte journalisterna är värst. Beige debatt och hon borde väl vara lite mer hårdhudad (och nej, jag vet faktiskt inte vad det handlar om eftersom jag varken följer Eklund eller Virtanen eftersom jag tycker de är jävligt tråkiga)
Synderna är ute, dygderna är inne | The Brand-Man
Spännande postning men jag tror att Miccos drar för höga växlar: det här händer varje lågkonjunktur och är en kortsiktig fluktuation. Människan söker lyx eftersom lyx innebär att något är unikt: däremot tror jag att man efter det här kommer att se en utveckling mot att lyxartiklar också kommunicerar hållbar produktion så – av dödssynderna ligger girighet och frosseri illa till även efter att konjunkturen vänt. Det intressanta är om vi kommer se en förändring i den regel som säger att underlågkonjunktur så väljer människor small indulgiencies (Faith Popcorns term) dvs. mindre individuella belöningar som blir lyxen i vardagen. Under en lågkonjunktur så sjunker sällan eller aldrig konsumtion av godis mm – och idag har vi en högre lyxkonsumtion av just godis (tänk choklad) som kanske kommer att hålla sin ställning och position.