- Twitter creator Jack Dorsey illuminates the site’s founding document. Part I
Historien om Twitter - Hur mäta social media?
Till skillnad mot Fredrik så tror jag att man kan hitta ett ROI men precis som honom gillar jag ROE som en ytterligare del av mätandet - Who’s Your Audience?
Tyvärr fungerar Quantcast illa på svenska bloggar så jag undrar: vem kan eller har något liknande för svenska förhållanden? - It’s All About You
En mycket bra postning om konversationsmarknadsforingens inre kärna - Judge dismisses Google lawsuit
Google Street View klatade sig från att dömas. Viktig dom för bilddelning och geopositionering - ”Tweeting & Blogging are a Waste of Time!” | Self-Promotion for Smart People
Mycket bra postning om nyttan av sociala nätverk. - Digital vardag » IPRED och livet på nätet
Spännande postning från Umeå Live. - MeasurementCamp thoughts / we are social
Intressanta sammanfattningar runt mätande av konversationsmarknadsföring - When It Comes to Social Networks, Uptime Doesn’t Matter
En spännande take på att sociala nätverk handlar om andra saker än om upptid och tillförlitlighet när det gäller tillgänglighet. Av de uppmätta sociala nätverk som Pingdom valt att följa är det Twitter som är sämst – rejält sämst. Självklart finns det ett samband mellan en stark tillväxt = popularitet och högre nedtid då redundans alltid kostar pengar men det visar också på ett nytt sätt att se på sina tjänster: när de är sociala så handlar det snarare om att välja den oavsett reliabilitet. Det samma kunde ses på Jaiku: alla samlades igen efter långa nertider. Det som krävdes för en stor flytt var Bloggy.se och att Google meddelande att Jaiku skulle sluta att utvecklas. - Planning STHLM: Verktyg för marknadsdeltagande i sociala medier
Bra skrivet Jonas.
- 17/2 07:45 – Gomorron Sverige | SVT Play
Niclas Strandh i Morgonsoffan. Den riktiga morgonsoffan :)
- MediaPost Publications The Future Agency Of Record Will Be Social 02/03/2009
Jepp. Det är inte enklare – men mycket roligare. - Anders Mildner – Det kan tyckas främmande
Mycket bra analys av den extremt fåniga Littorin on Facebook-grejen. - Familjen Blogg
Man ska leva som man lär Hepp! :) (själva är vi bara två med blogg i familjen än så länge) - Tradera-grundare startar Nordens första E-handelsinkubator. | www.efactorynetwork.com
Det känns antingen som en fullkomligt briljant idé eller en riktig slamkrypare. Återstår att se. Samtidigt är alla möjlighet - Twitter’s business model – one big focus group
Bra tänkt. - Spy-Eva får råd mot mensvärk på Youtube
“De statliga bolagen tar klivet ut i sociala medier – och det låga priset och kundernas engagemang ger mersmak.” Intressant hur de räknar dock. Att tänka konversationsmarknadsföring som en lågprisversion är livsfarligt - Så ska Sverige orka uppför backen
Elisabeth Ström säger samma sak som jag: det är dumt att dra ner på kommunikationen med marknaden när det är lågkonjunktur. Vem kommer ihåg den som blir tyst? - Dagens Media: ”Möjligheter att ta fasta på”
Mycket bra skrivet av Svedjetn. Det är min känsla när det gäller företag och varumärken – att man väljer att dra ner på kommunikationen trots att det är nu som man kan vinna positioner. - Dating in Sweden: sex, booze and mobile phones – The Local
Roande.
- svd.se idag on Flickr – Photo Sharing!
SvD satsar hårt på ny sorts rapportering från TPB-rättegången med en feed från mikrobloggar på landningssidan - Skvaller och pladder med Jan Guillou : Erik Laakso | På Uppstuds
Erik Laakso skriver en mycket bra krönika som strimlar Jan Guillous urusla argumentering om “riktiga medier” kontra bloggvärlden. Det är en ren och skär slakt av gammal tjur. - Knep för ensamseglare | Krönikörer | SvD
Jag är minst sagt delad till Skugges artikel om svårigheterna för ensamföretagare när det kommer till teknik. Dels känns det som att man än mer säger “det är svårt” och sen blir jag minst sagt fundersam över när Maria Göth, Googles inte alltid helt bra info-chef, ska vara den som är expert… - How TV ads are taking the net by storm | Media | The Observer
All marketing is viral.
- ”Internet har gjort unga mellan 18 och 30 korkade”
Sån bullshit. Helt enkelt bygger det på att inte se till vad olika generationer har för behov liksom en väldigt hög grad av okunskap om sociala mediers logik - Heinz & tankar kring ett personligt varumärke
Jag tror det är att dra för höga växlar på förändringen att säga att personal branding skulle växla över värdet hos corporate branding. Snarare att pb förstärker cbs värde genom att varumärket personifieras. - Rick Falkvinge, Piratpartiet: Årtiondets politiska rättegång mot The Pirate Bay | Debatt | Aftonbladet
Falkvinge gör intressanta parareller mellan försöken att förbjuda tryckpressar och dagen försök att förbjuda fildelning. Visserligen inte helt självklar koppling men med implikationer som är intressanta för integritet, fria ordet och statlig kontroll. - Weekly Digest of the Social Networking Space: Feb 14, 2009
Han har sån koll Owyang… - Facerank i praktiken
exakt. - Jan Helin kritiserar bloggdrevet mot Marklund
Intressant att Helin, som för en vecka sen stod och delade ut Stora Bloggpriset, nu ger sig på dem som bloggat om Gömda oc Marklund. Ryggrad någon? - Post-Piratebay: Strömmar och ständiga uppkopplingar
Mycket intressanta slutsatser från Johanna.
- Error message marketing
Ytterligare ett exempel på att jobba med buzz
- Twitter breaks Jam Festival record • The Register
Surt sa räven… Gamla goa The Reg börjar kännas som en gammal grälsjuk gubbe.