Sköt dig när du kontaktar influencers och påverkare

Resumé har en lista på vad du ska tänka på för att lyckas få in en nyhet i gammelmedia. Det som man kan addera är en lista för vad man borde tänka på när det gäller att försöka sälja in saker till bloggare och influencers (detta om ni inte har en mer affärsmässig relation).

  • Skicka inte långa pressmeddelanden i ostrukturerad form. Ta hellre en initial kontakt och fråga om man är intresserad.
  • Se till att gärna skriva en personlig not – gärna som bygger på bloggarens unika stil.
  • Pitcha en idé eller en vinkel och erbjud er att ge innehållsbitar om man behöver det.
  • Försök inte styra innehållet genom att ge klara riktlinjer för hur något ska skrivas.
  • Se till att ge tillgång till bilder och filmklipp som är ok att använda men också ok att redigera.
  • Ge dem (fr a om ni jobbar mot micro-influencers) tips om hur de bäst gör för att vara transparenta med att de fått tips. Oerhört viktigt om ni gett dem en produkt eller en tjänst att testa.
  • Om ni hittar ett bra samarbete med några influencers, inled en längre relation där de och ni hittar en bra nivå och balans både i ersättning och närvaro.

Vi har pratat mycket om influencers under året: om bloggande och influencers med Linda Hörnfeldt och  med en intervju med Miranda Jansson liksom att vi går igenom influence marketing. Idag är influencers och ambassadörer en självklar del av varje sociala mediestrategi vi tar fram.

Andra som skrivit om ämnet: Breakit har en bra genomgång, Mia Breitholtz som beskriver influencersrelationen, Pontus Staunstrup har skrivit om B2B-influencers,