Deepedition DigitalPR [2011/04/12]

  1. Aftonbladets "Skolraset" har redan en färdig tes
  2. @britstakston tjongar till Aftonbladets Skolraset och följer upp med rejäla kroppslag här: http://www.jmw.se/2011/04/12/befriad-zon-nar-metoden-overordnas-innehallet/ . @jocke har också röjt i eländet: http://jardenberg.se/b/aftonbladets-problem-med-skolraset/
    Själv tycker jag metoden är intressant men hittills har det inte varit något mer än bara mer publicerat innehåll: ingen interaktion och ingen som helst balans. intentionen verkar vara att ge sig på friskolorna och själva grundbulten vilar på siffror som är ifrågasatta. Jag tycker det är för jäkligt att Aftonbladet uppenbarligen inte utgått från transparenslogik utan istället valt samma gamla kvällstidningslogik som så ofta syns.

  3. Research & development-bloggen
  4. För att vara en R&D-blogg inom reklam så är det mycket "jag förstår inte" och ytligt "kreativitet är grejen"…

  5. Resumé: Läsarna taggar varandras kläder
  6. Nu börjar vi prata applikationer som inte bara är oneshot! Älskar idén – och känns som om det är att ta IKEAs tagga möbler som kompisar vidare.

  7. Headstream Social Brands 100 Report
  8. En undersökning som onekligen kräver att man dyker rakt ner – återkommer.

  9. 35 Ways Social Media Can Make Your Life Easier
  10. En något ostrukturerad lista över saker som sociala medier kan underlätta vardagen med. Det här är intressant utifrån hur man verkligen kan skapa nytta med hjälp av sina sociala nätverk.

  11. Two Specialties that Could Change Public Relations
  12. Planning handlar om content creation. Food for thoughts via @annika och @doktorspinn.

  13. Livsfas avgör vad du köper
  14. Det här måste vara dagens ”sparka-in-vidöppen-dörr”: ”Att hålla koll på kunden är nyckeln till framgång inom handeln, konstaterar Dag Klackenberg, vd för Svensk Handel. Och det bästa sättet att få reda på vad kunderna vill är att våga ställa frågor.”

  15. 30 svenskar du ska följa på Twitter!
  16. Jo, man tackar!

  17. Välkommen till Malmö
  18. Det här är Deeped.com-adressen. Jag kan inte annat än att älska @claes som busar så här. Och jo, jag kommer ner och föreläser – yrk.es känns garanterat som det mest spännande som pågår just nu.

  19. Twitter och Facebook SEO
  20. Det här är en intressant diskussion som kommer att fortgå. Jag tror ändå att Magnus drar för förhastade slutsatser om hur värdet kommer att påverka i framtiden. Men precis som han påpekar så handlar tweets om väldigt korta indexeringar även i twitters eget index: påverkan ligger i oerhört stora mängder tweets som det ser ut just nu. Sen ska man räkna in att det handlar mycket om den egna sociala grafen inom Google. Det behöver inte nödvändigtvis vara så att tweets och shares (och likes framöver?) påverkar själva positionen men däremot credibility hos en länk när människor ser att folk twittrat den.

  21. Google: Larry Page Ties ALL Employee Bonuses To Social Strategy's Success (Or Failure!)
  22. Det var väl inte en dag för tidigt att inse att det sociala måste bli en del av Googles DNA. Det intressanta är att Page, i en klassisk teknokratisk inriktning, helt enkelt ser det ”sociala” som en nödvändighet – inte något som är naturligt. Inriktningen att ”go social” visar på den grundläggande teknokratiska inriktning som företaget har.

  23. Google’s social strategy
  24. Larry Page har knutit alla Google-anställdas bonusar till deras sociala strategi – helt enkelt att använda sig av Buzz och andra delar och påverka sina nätverk att göra samma sak. Man kan väl säga ”lycka till” bara. Chris Dixon gör ett par intressanta remarks runt Googles sociala strategi – eller frånvaron av den. För min del ser jag problemet mer att Google utgår från en teknologisk utgångspunkt istället för Facebooks inriktning där man utgår från den sociala grafen – människors vilja att höra till ett nätverk. Det är först i och med social search och Google +1 som vi börjar se att Google tar in det sociala i sitt dna men frågan är om det är tillräckligt?

  25. lorempixum – placeholder images for every case
  26. via @jocke hittar jag den här underbara sajten. Perfekt för oss som jobbar med wireframes och griddar och skisser.

  27. Facebook Changes Some Like Buttons to Show News Feed Story Previews
  28. Ny funktionalitet till de externa Like-knapparna. Fr a inriktad på mer kontroll för användaren men också mer innehåll för det som publiceras när du klickar på Like

  29. Ted Valentin: Tripbirds!
  30. Det ska bli spännande att se vad Ted V hittat på. Själv bor jag ju på hotell rejält mycket, och kan samtidigt tycka att det är en alltför stor fragmentering när det gäller recensioner mm för att säkert kunna läsa mig till om ett hotell är bra eller inte.