#webbdagarna del 7: Älska din databas och internet om fem år

Vi startar sista benet.

Möbler.se – resan för ett domännamn.
Domänen fanns i familjen. En idé, tre personer och ett domännamn. Möbler.se har en smart affärsidé: det handlar om att leta möbler först och hitta var kan man köpa dem sedan.
De valde att köra open source – ett antal olika tjänster som kan bygga ett företag. De har valt Drupal som verktyg. De gör en intressant genomgång av de olika verktyg som de valt att använda för hela företaget.
Man valde facetterad sökning – man söker brett och sedan filtrera sig ner. Tagga allt manuellt – krävs mycket kärlek till databasen.
En kvarts miljon i utvecklingskostnader. Intäktsmöjligheterna är samarbeten och annonsering. Viktigast är att nå SERP på Google.
Redaktionellt kommer man jobba med bloggare och samarbeten. Man vill helt enkelt addera värde till besökaren. Läs också Internetworlds livebloggande.

Nu blir det panel: Först presentationer av deltagarna. Mathem. Utmaning är att användarna har så många olika incitament in till en sajt. Det måste finnas olika sätt att konvertera för kunder. Ving. Stolta över sin sajt. Jobbade med att köra sajten i beta. 65% onlineförsäljning på ving.se. Man jobbar också mycket med sociala medier och är stolta för det jobbet. Sveriges Radio. Mest nöjda med spelaren: numera dela klipp och segmentera klippdelningen och inbäddade. Jobbat med att också ge barnen möjlighet att lyssna på onlineradio. Göteborg & Co. Stolta över att kunnat pakettera bra. Och aktiviteten i sociala medier har man jobbat i flera år. Bland annat att jobba med Spotify. Inspirerade av Philadelphia, NYC. Socialdemokraterna. Stolta över sina flöden från sociala medier. Anser att Juholt är webb.

Första frågan: andel digitalt i mediemixen. Cirka 40% verkar vara den gemensamma siffran.
Vem äger frågan: hos Mathem äger vd frågan. För övrigt är det marknad mest förutom att SR har en egen grupp. När det gäller it-avdelningen så handlar det om att de ska drifta men inte äga.
Vad gäller ROI så menar Sveriges Radio att man måste se hur användarbeteendet fungerar och långsiktigt. För övrigt menar alla att det är viktigt att mäta, men svårt att mäta… Fler tycker mobilsajt istället för app, fler kan nå den och mer effektivt. Ving vill ha transaktionerna in i appen. Problemet för SR handlar om olika format och plattformar. Mathem har en app som kan scanna barcodes.
Frågan om konsulter ger insikt om att externa kan ge nya idéer om kreativa delar, enligt Socialdemokraterna. SR ser en blandning dom bäst. Ving tar in konsulter där man internt är svag men har en stor intern avdelning. Valet mellan Facebook eller egna sajten. Socialdemokraterna lägger sociala medier högt. Facebook viktigt för SR men sajten viktigast. För Mathem är det en dålig konvertering från Facebook. Göteborg & Co vill jobba med open source i framtiden. Socialdemokraterna vill jobba med propreritära funktioner men ser möjligheten att addera open source i själva lösningen. Viktigt att hålla ihop budskapet i alla kanaler. Och flexibiliteten måste upp för att konvertera.

Nu avslutning med @jocke. Internet om fem år. Människa och maskin.
Tre megatrender:
Vi behöver göra det tillsammans och alla måste vara delaktiga.
Darwin FTW – Lex Jardenberg; en söt bebis. Men som kan öppna en iphone. Hälften av alla fyraåringar använder internet. Nya målgrupper. Ställer saker på sin spets. Tjernobyl, ingen visste att det hänt förrän två dagar efter. Japan fick vi veta direkt. Mediebranschens utveckling är nere på ett årssprintar. Vi är på väg mot en singularitet. På nätet pågår en ständig evolution. Det är inte de starkaste och största som vinner utan de som är mest förändringsbenägna. Handlar om att förstå Darwin, inte bara vara benägen till förändring utan omfamna förändringen. Det handlar inte om att vara först utan att inte vara sist.
One machine – internet är en maskin mentalt och tankemässigt. Ungefär lika kraftfull som en mänsklig hjärna 2007. 2020 kommer internet vara lika kraftfulla som hela mänskligheten. Dags att lära av för att sedan lära nytt och lära att hitta informationen. Genom att ha tillgång till all information innebär att vi alla är Aristoteles. Alla skärmar måste vara ett fönster mot one machine. Appar är en återgång till ett gammalt tankesätt. Appar är kanske en återvändsgränd.
100% Människa – alltid online. Det finns inget offline. Inte arbete vs fritid utan roligt vs tråkigt. Rollerna blandas ihop. Vi är vår digitala identitet. Vi är våra sociala nätverk och det handlar om sociala knutar. Innehåll är det vi pratar om. Vi blir det vi delar. Online och offline smälter ihop. Vi är Internet. Vi tillhandahåller sociala objekt. Filter failure, not info overload. Tolkningsföreträdet kommer hos den som bjuder mest på sig själv. Om inte saker engagerar går man vidare. Vi bryr oss inte. Konvergens blir viktigast och det är ett paradigmskifte. Det finns inte längre samma rädsla – internet blir som luft.
Så en sak till. Nu kommer grejen :). Idag bygger vi saker tillsammans. Wikipedia är ett pro-am och vi har blivit creative commons-människor. En ökad riktning mot open source. Exempelvis att vk.se går över till wordpress. Och Staffanstorp kommun kommer att släppa hela sajten i WordPress och cc-licensierar allt innehåll.
Utmaningen: ut och fortbilda sig. Saker händer också i marginalen. Kiss = klydda inte. Kontrollera inte utan dominera.
(Andra som bloggat om Jockes föreläsning: Internetworld och hans slides finns på Jardenberg.se)

– At this touchy thingy. Never mind the default.

  • Tack för grym sammanfattning. Rätt adress till Göteborg & Co’s sajt är goteborg.com