Kortbloggat på digitalpr.se-23 August 2009

  • Tack för länken till Brits upplägg. Även om du har ännu fler argument, tycker jag att hon täckte in det viktiga.

  • Tack för länken till Brits upplägg. Även om du har ännu fler argument, tycker jag att hon täckte in det viktiga.

  • Baksidan med referensbloggposter är att man får flera kommentarer från en kommentator på samma post men med samma ämnen.

    Mikrobetalningar. Sorry. Jag tvekar starkt på resonnemanget. Mest av allt orsakad av dagens betalstruktur (och kostnader som följer av dessa) samt användarens beteende.

    Mikrobetalningar misstänker däremot kan fungera som en avbetalningsmodell som främst baserar sig på en upfront-betalning för tjänster. Tjänster som kan t.ex. kan omsättas i cred där man skapar en helt egen valuta (t.ex. WSJ-points).

    Som konsekvens av resonnemanget misstänker jag att Aftonbladet är körd, då de kör på en månadsabonnemangslösning. Ser trevligt ut på potentiella kvartalsrapporter för koncernledningen, men inte så trevlig för användaren.

    I ABs fall tror jag däremot att de kunde göra en mycket mer lönsam betallösning med att skapa en egen valuta, t.ex. AB-points (motsvarande 1 krona för en point) och göra en försäljning av artikel för artikel baserad på användarens intressen. En artikel om AIK är troligen mer värd för en AIK-supperter än för en Djurgården-supporter. Ser kanske inte så bra ut på kvartalsrapporten, då den är mindre förutsägbar, men ser mycket bra ut för användaren då man betalar för det man får.

    (gjorde just en ”mikrobetalning” på SEK 20 via min mobil till ett svenskt magasin som inte levererade, och av den orsaken tror jag inte på modellen…dumma jag)

  • Baksidan med referensbloggposter är att man får flera kommentarer från en kommentator på samma post men med samma ämnen.

    Mikrobetalningar. Sorry. Jag tvekar starkt på resonnemanget. Mest av allt orsakad av dagens betalstruktur (och kostnader som följer av dessa) samt användarens beteende.

    Mikrobetalningar misstänker däremot kan fungera som en avbetalningsmodell som främst baserar sig på en upfront-betalning för tjänster. Tjänster som kan t.ex. kan omsättas i cred där man skapar en helt egen valuta (t.ex. WSJ-points).

    Som konsekvens av resonnemanget misstänker jag att Aftonbladet är körd, då de kör på en månadsabonnemangslösning. Ser trevligt ut på potentiella kvartalsrapporter för koncernledningen, men inte så trevlig för användaren.

    I ABs fall tror jag däremot att de kunde göra en mycket mer lönsam betallösning med att skapa en egen valuta, t.ex. AB-points (motsvarande 1 krona för en point) och göra en försäljning av artikel för artikel baserad på användarens intressen. En artikel om AIK är troligen mer värd för en AIK-supperter än för en Djurgården-supporter. Ser kanske inte så bra ut på kvartalsrapporten, då den är mindre förutsägbar, men ser mycket bra ut för användaren då man betalar för det man får.

    (gjorde just en ”mikrobetalning” på SEK 20 via min mobil till ett svenskt magasin som inte levererade, och av den orsaken tror jag inte på modellen…dumma jag)