Sociala medier handlar om att byta tankesätt

I torsdags var jag och Brit Stakston och träffade Johan Ununger och Lena Ekman på Saltå Kvarn. Vi tittade vidare på vad jag lite skämtsamt kallat ”Saltå Kvarn 2.0″. Johan har skrivit en postning som berättar mer hur vår relation uppstått och utvecklats men det som är allra bäst är när han utifrån sitt perspektiv som VD för ett framgångsrikt och samtidigt idébärande företag beskriver sociala medier:

Att då tro att man kan störa folk mitt i Beckfilmen på söndagskvällen och under en 30 sekunder reklamsnutt tala om för folk vad varumärket egentligen står för är inte bara ineffektivt – jag tycker till om med att det är arrogant och korkat. Men att företagen har en ny roll när det gäller sitt eget varumärket betyder inte att man ska vara passiv – man måste vara aktiv på ett nytt sätt. Och här är de sociala medierna användbara – men inte för envägskommunikation utan för konversation.

En av de mest grundläggande delarna som jag menar är grunden för att lyckas med sociala medier är att förstå själva logiken i det. Det handlar om att byta tänkesätt när det kommer till hur man som företag väljer att kommunicera med sin marknad. Det låter svårt men det är egentligen rätt enkelt. Det bygger på att förstå just det som Johan skriver ovan: det handlar om konversation. Att ha en dialog, att föra en konversation med sina kunder, med sina fans – istället för att försöka massbomba alla med envägskommunikation via bred reklam. Och fr a inse att kampanjernas tid är över. En dialog är en relation och en relation har en början och möjligen ett slut – men inte om och om igen om den är riktigt sund.

Men det handlar också om att se hur roligt det faktiskt är. Det känns som en viktig mission för oss – att förklara att det faktiskt är roligt. Gårdagens workshop var mycket praktiskt inriktad eftersom både Lena och Johan är väldigt hands on-personer så när vi startade Saltås Twitterkanal liksom Bloggykanal (Johan har snabbt skaffat sig en personlig Bloggy också), respektive såväl Flickr som andra kanaler som de kommer att använda så satte de direkt igång att använda dem – inget snack och inga manualer. Straight out-of-the-box. Engagemang och att faktiskt ha roligt. Det är viktiga delar av sociala medierna – även för företaget.

Jag är mycket stolt över att fått vara en del av Saltå Kvarn-bloggen tillkomst. Stolt över att just bara vara en liten del – för det här är en av de viktiga punkterna: det är Johan och Lena som gjort det. Vi har gett dem verktygen, pratat och förklarat och visat på hur logiken i sociala medier ser ut. Sen har de vågat att tänka på ett nytt sätt – och vågat att hoppa rakt in i sociala medierna är stort. För det som inte blir helt rätt går att justera. Konversationen bygger på att faktiskt kunna säga fel och sedan rätta till det – och i relationer kan diskussionernas vågor gå höga men respekten innebär att man faktiskt kan vara vänner ändå.

Saltå Kvarn-bloggen kan tyckas vara relativt liten men som exempel på framgångsrik företagsblogg är den perfekt. Oavsett om ett företag är stort eller litet så visar det på att det faktiskt fungerar – och att det bär upp varumärket.