Kortbloggat 19-23 januari (re:pub)

  • Kina stänger ner ”vulgära” sajter
    “Kinesisk räd mot internet”. DN har det inte lätt med språket.
  • varför läsa en hel kurs – när det finns haikus
    Det här är roande.
  • Länge leve bloggbävningen
    Martin har tagit upp RvdBs mantel :)
  • Email IS Marketing
    Marknadsförare borde läsa och lära. Fr a är det intressanta med dagar för utskick: saker som inte är nytt men som uppenbarligen gått mailmarketers förbi.
  • How I use Twitter, and you?
    Owyang förklarar sin Twitter-strategi. Bra och genomtänkt.
  • MediaPost Publications – Fox’s ‘Fringe’: Less Ads, Less Ad-Skipping – 01/22/2009
    Om man visar färre annonser så får man större genomslag och färre som studsar från såväl kanalen, programmet såväl som reklamen. Fox har försökt bevisa det i serien Fringe. De har skapat konceptet “remote free TV”
  • Innovid Launches New Form Of Video Advertising: The Clickable Canvas
    Onlinevideo är driver just nu. Förutom live så är det en explosion av att använda rörlig bild. Problemet är hur man gör för att tjäna pengar – reklamformatet. Innovid har en idé som bygger på interaktivitet och märkligt in-videotänkande. Spännande teknik.
  • Watch out Wikipedia, here comes Britannica 2.0
    Enc.Brittanica skapar en onlineversion som fungerar som en wiki… Med andra ord: wikipedia har vunnit. Crowd sourcing och usg är här för attstanna.
  • Obama Staff Arrives to White House Stuck in Dark Ages of Technology – washingtonpost.com
    Obamas new media-människor har problem med tekniken när de kommer till Vita huset – både när det gäller säkerhetsarrangemang som blockerar dem från att jobba med säg Facebook mm, liksom med de facot utdaterad programvara, gamla pc-burkar mm.
  • Mr Green – A Casino Playground: Därför bloggar Mr Green
    Pawlo skriver ännu en post som förklarar Mr Greens bloggstrategi. Bra och genomtänkt.
  • FT.com / UK – The new corporate firefighters
    Spännande artikel som tar upp Ciscos sociala mediestrategi men också Motrin-moms händelsen liksom övriga kriser för varumärken.
  • Blogging your way into the big time – Times Online
    Bra exempel på att använda bloggen och bloggare för en nischad produkt (ja, öl är en nischprodukt).
  • Publisher Rethinks the Daily: It’s Free and Printed and Has Blogs All Over
    Bloggar till papper verkar vara en idé som limmat sig fast. Jag förhåller mig skeptisk: bloggen bygger på en kontext där fr a länkandet är en självklar del av logiken.
  • obama stops people multi-tasking
    Spännande graf över hur Obamas tal slog igenom på användandet av digitala tjänster.
  • Why does Twitter owe you API access?
    Mike P menar bland annat att tredjepartstjansterna är mer beroende av Twitter än tvärtom och det är sjalvklart så: twitter distribuerar content. Samtidigt menar flera att det just är tredjepartstjänsterna som skapat Twitters framgång.
  • Every Time I Try To Embrace Twitter, They Push Us Away
    Twitters policy runt sitt öppna API är i en stor diskussion då tjänsten flaggat för att endast leverera en begränsad tillgång till APIförfrågningar. Dumt där själva tjänstens skalbarhet är viktig då Twitters egen funktionalitet är begränsad. Samtidigt är Twitter, som alla andra, på jakt efter en affärsmodell och kostnaderna för att driva APIt är svara att tä igen. Ett klassiskt moment 22: om tjänsten ska bli framgångsrik måste man bygga den på mashup och distribuerade tredjepartslösningar – vilket i sin tur innebär färre besök på den traditionella landningssidan och därigenom minskade inkomster. Å andra sidan måste man göra det då Twitter i sin grundform är simpel och i en utvecklad koversatorisk värld inte användbart.
  • Modekedjorna vill gasa sig ur krisen
    Jag fascineras varje gång jag läser om hur varumärken väljer att dra ner på sin marknadskommunikation när det är lågkonjunktur. Det finns ingen logik i att göra det – snarare så att man därigenom förstör en massa vården som byggts upp. Däremot tror jag det är viktigt att växla om i kanalvalen.
  • Microsoft startar höghöjdsbloggar
    Fredrik kollar in Microsofts nya strategi for sin marknadskommuinkation och pressarbete. Jag tror att det är rätt väg att gå ändå: möjligheterna är större att delta i konversationen med såväl användare som motståndare är större om man dels har en plattform och kan använda den logik som sociala medie-konversation använder. Jag tycker att transparensdiskussionen dras väl långt: det är mer intressant om Microsoft lyckas vara personliga, ärliga och trovärdiga.
  • A Letter to White House Director of New Media Macon Phillips
    Sociala mediavärlden funderar över hur Obama verkligen kommer att användasociala medierna.
  • Obama svor eden igen
    Ett exempel på hur vi människor är drivna av såväl symboliska handlingar som av riter. Minst sagt viktigt att inte glömma för oss marknadsstrateger.
  • MinaModerataKarameller: Är högern bättre på sociala medier…
    Mary gör en mycket bra analys runt politiskt bloggande och nätnärvaro.
  • Fake Viral Videos: Is This Good Marketing? – ReadWriteWeb
    En bra fråga. Utvecklingen kan innebära att den virala videon bara blir en del av den “vanliga” reklamen. Eller så blir den verkningslös den dag som alla förstår att det mesta är uttänkt och genomexekverat. Samtidigt – kommer det att hända? Problemet ligger också i det faktum att det är svårt att balansera mellan transparensen och vara ärlig, och möjligheten att göra en viral stealth-kampanj.
  • Håller Twitter på att förändra bloggens makt?
    Intressant tanke som jag känner igen hos mig själv.
  • 6 av 10 unga tjejer sexutsatta utanför nätet – resten för fula
    Som vanligt pinpointar Blogge ämnet.
  • 24HBC: Har du tjuvstartat? | Thord Daniel Hedengren
    En intressant sak i de exempel på 24HBC som TDH nämner är att alla i princip riktar sig mot support och kundtjänst. Vilket visar två saker: a) det är här varumärkesarbetet faktiskt sker – där konsument möter företag, där gränssnittet inte är långt. Vilket för mig till en av mina käpphästar: varumärkesarbete kan inte enbart ske uppe i management utan måste ske på “golvet”. MArknadschefer måste bli pedagoger istället för att leka grindvakter. b) just TDHs grundbult – att en sån idé som 24 HBC är mest intressant utifrån de idéer som kommer ut från det och att det blir en generator för att förverkliga de idéer som många gått och burit med sig. Själva dygnet som numerärt avgränsad tidsperiod är egentligen relativt ointressant.
  • 5 Reasons Your Creative Might Not Be InnovativeCup of Java
    Mycket bra genomgång faktiskt.
  • A Short Visual History of Videogames on Vimeo
    Snyggt rappt och roande. Dock nu en smula gammal.
  • SVT Play Beta
    Nytt utseende och mycket roligare? Fan vet men det är trevligt att public service-skatten åtminstone går till något matnyttigt och man undrar vad TV4 faktiskt håller på med.
  • Internetworld tog upp fajten med processmonstret och vann
    Spännande om hur IWorld slutligen slår sig fria från papperstänkandet.
  • Stefan Swärd påskyndade kristenvärldens mediekrock
    Mycket spännande exempel såväl på hur kristenheten ställs inför en annan sorts transparens – en horisontell en, och det faktum att gamla strukturer för medier, som i en idéburen organisation lätt överlever sig själva, blir utmanade inifrån av change agents.
  • Tryckta bloggar
    Jag förstår gången från webb till print. Även om jag personligen inte har något behov av detta. Intressant exempel med Printed Blog – även om det än en gång ställer frågan “vad är en blogg”?
  • Feedly Adds Bleeding Edge Tech to Feed Reading Tool – ReadWriteWeb
    Mitt problem med Feedly är att jag behöver sätta mig och organisera det. Och det har jag inte tagit mig tid till – för annars kan det bli en reell konkurrent till original G-reader-GUIt.
  • Journalistik är inte gratis (i motsats till allt annat?)
    Bra rutet (för den som nu läser den listning som görs idag på Niclasstrandh.com inser att jag ligger lite efter i RSS-läsandet och jag just nu försöker hinna med Jardenberg Unedited :)). Allt handlar inte om gratis – allt handlar om affärsmodell där intäkter hela tiden är en mix av marknadsföring, prenumeration, tilläggstjänster mm.
  • Separatister i alla läger
    Precis. Jag börjar bli trött på bloggosfären som inte kan släppa sargen och inse att tiden för underdogperspektivet är över. Vi vann – dags att börja inse att vi alla är en del av ett mainstreammedia med kanaler som kan ha uppkomst i såväl traditionella medier som hos vanliga personer. Det börjar likna revolutionsnostalgi på många håll och det är bara tröttsamt och framförallt jävligt icke-konstruktivt. Håller med Jocke att det helt enkelt är dags att inse att det “rena och fina” revolutionära aldrig finns kvar. Nu är det business som gäller.
  • Twitter unloved in Europe? Bad research from Forbes more like
    Forbes tittar på Europa och menar att Twitter inte slagit. Finns två invändningar mot det: Twitter slår även i Europa – men problemet ligger i tvåspråkigheten – vad man ska välja. Och Twitter slår först inom den mer ideella sektorn; bland politiker och liknande för att sedan spilla vidare in i kommersiella sektorn.
  • 9 januari. The day twitter came to town.
    Elias menar att den nionde januari var den stora Twitterdagen för svensk del. Jag tror nog vi kommer se större dagar och fler “tipping points” vad gäller mikrobloggande och Twitter-svenskar.
  • The Inauguration on Tumblr | The Inauguration of President-elect Barack Obama and Vice President-elect Joe Biden
    Obama fortsätter att bjuda in till social dans via digitala nätverk. Nu kommer presidenteden kopplas till Tumblr. Kul för Tumblr som jag tycker är en bortglömd tjänst som möter upp de behov som varken bloggen (förväntan av långa texter) eller mikrobloggarna (för korta texter) kan uppfylla.
  • ERK drar sin sista suck.
    Halleluja!
  • Twingly Microblog Search
    Twingly gör det smart. En sökmotor för alla mikrobloggtjänster. Bra jobbat. Nästa problem är: vad ska man ha mikrobloggarna till. Egentligen?
  • Bloggare om nyhetsbloggen
    Roligt att se att svenska Microsoft väljer bloggformatet och genomför det för sina nyheter och officiella info.
  • 7 Reasons To Hate Microsoft Songsmith » Synthtopia
    Microsoft har släppt en rolig app vars reklamfilm blev djupt hatad. Och musiker har väl sina invändningar mot kvaliteten på musiken som automatiskt genereras… Fast det är roligt och om exemplen faktiskt stämmer så har de rent tekniskt skapat det som enligt mycket Stock, Aitken & Waterman hade i källaren: en dator som spottar ut hits.
  • Omvända världen när det blåser snålt
    Reinfeldts uttalande om att Volvo borde ha råd att betala sin anställda på grund av tidigare års vinster är märklig PR. Dels sätter han sig i knäet på facken, dels visar han en markant okunnighet om aktiemarknaden.
  • Ett skifte på mentorscenen
    Linda Skugge går på åldersmyten. Själv fyller jag 40 nästa år och träffar bra många yngre som har sämre internetkoll än jag. Även inom branschen. Det som såna som Linda kommer få betala dyrt för är att honunte inser att det behövs en nivelleras sammansättning. Även aldersmassigt och när det gäller internet kan viss erfarenhet i hur det var förra gången nog vara bra ibland. Tidigare i den här länksamlingen finns en länk till hur Zappos anställer. Läs den istället.
  • Blonde 2.0 » Blog Archive » » BloggersBase: Bringing Quality Content to the Web
    Ayelet berättar om en ny tjänst som bygger på att du sätter din blogg till Bloggerbase och sedan får läsarna sätta poäng – och du kan sedan bygga ett filtrerat flöde utifrån hur olika läsare tyckt om speciella ämnen. Det känns inte helt nytt tänkt – Feedly bygger på ungefär samma idé utifrån att filtrera content genom de kontakter man har i olika nätverk (och Feedly är nu på väg in i semantiska webben med hjälp av Calais)
  • The Ultimate Social Media Etiquette Handbook: The Most Egregious Sins on Social Media Sites, Exposed » techipedia | tamar weinberg
    Det har vi alla gjort – gjort fel. Frågan är dock om de grejer som Tamar sätter upp alla verkligen är såna stora “fel”? Fr a kan det också handla om att etiketten förändras över tid och över hur nätverken blir mainstream.
  • social is what social does | MEGO: My Eyes Glaze Over
    Spännande postning som ifrågasätter en del av de “sanningar” som vi sätter för sociala medier. Mycket bra.
  • Politics and the Internet | Everybody does it | The Economist
    En bra Economistartikel som tar sin utgångspunkt i hur Obamas personal fått gå igenom precis allt som de gjort – inklusive sina handles och sociala nätverksfotspår. Utgångspunkten verkar tyvärr vara att bara hitta personer som inte gjort något dumt – då lär det handla om personer som aldrig använt interent. Det här är något som diskuterats mycket och problemet ser också Economist: “Yet the demand for total cleanness could, paradoxically, end up fuelling public disenchantment with politics. The real problem is not the Internet—which merely makes it easier to discover what people have been up to—but the hypocrisy of voters and the media.”. Själva diskuterar vi det utifrån vår fyrfältare om analoga/digitala värderingar. Problemet bygger ju snarare på att se saker som erfarenheter – det moraliska och skyddandet av varumärket handlar om att veta – inte om att inte gjort saker.
  • Blogging Is Like Going To The Gym…For Your Brain
    Adam Singer jämför bloggandet med att gå på gym. För hjärnan. Mycket bra postning.
  • Blogging Is Like Going To The Gym…For Your Brain
    Bra postning och faktiskt: jag har verkligen funderat om man skulle kunna göra något vettigt sätt att faktiskt “rita” upp idéerna i duschen för där är de allra bäst…
  • Zappos Blogs: CEO and COO Blog: Your Culture Is Your Brand
    Ok. En måste-läsning för företagare och varumärkesstrateger. Zappos är fascinerande när det gäller att använda sociala medier och sig själva. Mycket bra postning.
  • Techno//Marketer – Matt Dickman on Digital Marketing and Social Media: Five big social media contradictions and how to manage them
    En bra postning som ger en sann bild kontra de mest högljudda evangelisterna. Några saker har Matt Dickman glömt bort: det finns ett antal andra effekter som sociala medier bygger. Intern känsla, möjligheten att faktiskt göra något. Det är fortfarande mycket headcounting.
  • Bank of America flyttar ut kundtjänsten till Twitter
    Johan skriver om banker på internet. Spännande tanke att kunna prata med sin bankman lite över Twitter.
  • Affärsnyttan kring Guy Kawasakis twittervanor | stefan deak
    Roande läsning.
  • Snabb utveckling för statustjänsterna (mikrobloggar) | Webbrådgivaren Fredrik Wackå
    Jag älskar Wackå. Hans rätt torra sätt att skriva är så perfekt för att förklara. Och när han skriver om mikrobloggar så avslutar han precis som man önskar att alla kunde tänka när de förklarar att “det där med sociala medier är inget för mig”: “du måste prova för att förstå. Om du trivs med det (vilket alla säkert inte gör) ger det en extra dimension till vardagen. Som att ha ett bra gäng människor runt sig utan att de stojar och stimmar mer än precis så mycket som du vill.”
  • Twitter.se gör reklam för Bloggy.se
    Dan.se har plockat domänen Twitter.se och gjort det till en reklamsajt för Bloggy.se. Domännapping ja – men det är vilda västern…
  • Google Preferred Sites
    Via Steve Rubel ser jag att Google nu börjar med Preferred sites – dvs att man själv kan välja vilka sajter man ska få träffar serverade från högt upp – exempelvis imdb etc. Det baserar sig dels på sökhistoriken och dels på Google SearchWiki.
  • Konsten att sortera
    DN smäller bloggosfären på fingrarna.