Tävling på Facebook: det handlar om respekt för användaren

Facebook är en fantastisk möjlighet att skapa relationer, att bygga marknadsmedvetenhet hos kunder och tävlingar är en väg att gå. Problemet är att för många väljer att stirra sig blinda på reglernas upplevda strikthet och inte se att de finns till för en anledning: att användarna av Facebook ska få en bra upplevelse. Att bygga tävlingar bör inte endast ske utifrån att följa (eller bryta mot) Facebooks regler utan utgå från användaren och hur varumärket kan skapa intresse, engagemang och värde även i tävlingen. 
Det är inte första gången och gissningsvis inte sista gången heller. Men jag blir så trött på alla tävlingar som bryter mot Facebooks regler för promotion. Medvetet eller omedvetet – det vet jag inte. En del utgår antagligen från att inget ändå kommer att hända och kanske har Facebook gett upp.
Det nedan är ett ganska typiskt sätt där man verkligen begär mycket: att gilla en sida, dela en bild och skriva en kommentar. Det bör innebära att de kommer undan lotterilagen men det bryter mot typ alla de regler som Facebook satt upp.
(18) AVD - Audio Video Design-1

Reglerna är ganska klara.

  • Använd inte Facebooks vanliga funktioner för tävlingar. Det vill säga: begär inte att någon ska skriva direkt på loggen för att tävla, begär inte att man ska ladda upp bilder eller dela bilder.
  • Du får inte använda Gillanden som röstningsfunktion, Facebooks egna kommentarsfunktion (även om du lägger den i en egen applikation). Uppdatering: det här verkar förändras enligt en kommentar på min Facebooksida.
  • Du kan kräva att man gillar sidan för att komma åt en sida men inte för att registrera sig som tävlande (den skillnaden är knivseggsmal).
  • De strikta reglerna för att beskriva hur tävlingar går till, att Facebook inte har något med tävlingen att göra och eventuella besvär mm är aldrig med i såna här snabba tävlingar som ovan.
  • Du får berätta vem som vunnit en tävling men inte informera vinnaren via Facebooks egna kanaler.

Alla tävlingar ska helt enkelt ligga utanför Facebook i meningen att administreras som egna sidor, på egen server och kopplas till din sida som applikationer. Du får utnyttja (som jag tidigare var inne på) check ins, globala gillanden och att man accepterar dina satta inloggningsregler för en applikation.

Men visst. Det kan tyckas vara oerhört tuffa regler och många jag pratat med tycker att det är lite fånigt att behöva bygga en speciell sida för snabba tävlingar. Det är svårare att bygga in en viral spridning i tävlingar när man inte får använda Facebooks egna funktionalitet i form av postningar, likes mm.

Och förutom Facebooks regler så är det oerhört många tävlingar som bryter mot Lotterilagen. Vilket kan innebär böter och domar om man blir anmäld. Läs på vad som är skillnaden mellan ett lotteri och en tävling innan.

Man får heller inte sälja sina egna följare eller sitt konto som Kjell Eriksson senaste roat sig med för att få pr. Det är emot det som man skriver under när man skaffar sig ett konto.

Facebook-konto inklusive 5000 va0308nner | Stockholm | Blocket

Annonsen är nu borttagen vilket gissningsvis beror på just det faktum att han ingått ett juridiskt avtal med Facebook och nu bryter det. Man kan självklart påpeka att många gör det på många sätt ändå men det här – och tävlingarna har en annan parameter att ta med i beräkningen.

Användarna.

Möjligen kan jag tänka mig att Kjell Eriksson inte tycker det är så viktigt: de femtusen som han blivit vän med är fans och kanske ser han dem som såna vars relationer går att sälja. Vad gäller företag som genar när det gäller tävlingar så är det på många sätt också att nonchalera de personer som man vill ska gilla en och i slutänden köpa saker.

För Facebook själva tjänar egentligen inte på att förhindra företag att köra hur många tävlingar som helst vid första anblicken. Men Facebook lever av sina användare – att se till att användarupplevelsen är så bra som möjligt är det viktigaste för alla tjänster. Så vad händer om för många företag väljer att bryta mot reglerna och användares nyhetsflöden översvämmas av bilder som skickas vidare, av likes runt produkter och slutligen dränks det personliga av spammande tävlingar. Det kommer innebära att Facebooks värde som marknadskanal tappar. Detta på två sätt:

  • Användare kommer sluta att läsa eller filtrera bort mycket mer i sina flöden och det innebär att engagemangsgraden kommer minska rejält. Gissningsvis skulle antalet användare per månad sjunka och efterhand blir därmed den investering som många företag gjort i Facebook mindre värd.
  • Vi vet att vi tror på våra vänner, vad de rekommenderar och vad de gillar. Det är grundmekaniken i den marknadsföring via sociala grafen. Men det är ett förtroende som snabbt kan urholkas om för många tävlingar skapas eftersom vi människor gärna vinner saker och tänker kortsiktigt – och företag ger därmed möjlighet att spamma ens vänner och därmed förlora sitt förtroende.

Självklart kommer det alltid att finnas företag som väljer att köra den brända jordens taktik när det gäller reklam. Så mycket som möjligt, så intrusivt som möjligt – helt enkelt spammarlogiken. De kommer vi knappast åt men det är ändå många seriösa företag som skapar såna här tävlingar, vars ingång är att de vill öka antalet likes på sin sida för att sedan nå ut med sina postningar. Problemet är att det kommer snabbt att bita en i ändan och helt enkelt inte få någon effekt alls eller ingen alls.

Som företag är man inte på Facebook primärt på Facebooks villkor utan faktiskt så finns man där på användarnas villkor. De som gillar dig är de som kommer att sätta villkoren för om ditt varumärke får ett existensberättigande på Facebook. Skapar du innehåll som inte är intressant eller satsar på att skapa tävlingar som endast är till för egen kortsiktig vinnings skull så kommer du inte att lyckas att skapa ett trovärdigt, personligt varumärke på Facebook.

Mitt råd i tävlingar är alltid följande:

  • Tävlingar är fantastiska verktyg för att skapa uppmärksamhet och kortsiktig växt. Förstå det och välj att använda tävlingar på ett sätt som inte döljer det som strategin för Facebook som ni satt upp.
  • Skapa relevanta tävlingar; både när det gäller innehåll, sätt att tävla och vinster. Fundera vad ni har att erbjuda bland era tjänster som samlar den målgrupp som ni faktiskt vänder er till.
  • Bygg en tävlingsmekanik som skapar riktigt engagemang. Utmana användarens kunskap, kreativitet och idérikedom. Använd den sociala grafen på ett vänligt och icke-utnyttjande sätt.
  • Bygg tävlingen på en egen plattform. Om ni vill köra många mindre tävlingar: satsa på att bygga en extern plattform som är återanvändningsbar.
  • Utnyttja de lagliga och frivilliga vägar för delning som finns att tillgå. Efterfråga likes och delningar logiskt i själva tävlingsprocessen.
  • Var försiktig med att samla in data och använda den utan användarens tillstånd. Det är era potentiella kunder, möjliga ambassadörer som ni möter – att utnyttja dem till max är knappast speciellt vänskapligt.

Självklart får man tipsa om sin egen tävling på sin egen vägg, utnyttja gillafunktionen för att dessa tips ska delas vidare. Men det är mindre överväldigande än att bli inbjuden till events som egentligen är ett lotteri, se sina vänner dela med sig av företagsbilder för att få chansen att vinna saker för några hundralappar eller överrösas med check-ins för att folk vill få en extra hamburgare.

Ta lite extra tid och tänk runt tävlingarna. Se till att göra rätt – om inte för att det finns Facebookregler eller lagar i Sverige – så gör det för användarnas skull och i längden för er egen skull.

Om ni behöver råd eller hjälp att utveckla bra tävlingar som inte bryter mot reglerna hör gärna av er.

Uppdatering: Så var det dags igen. I ett mail skickar WeSkins en uppmaning till sin tävling som går ut på att dela bild, skriva kommentar och gilla. Weskins är ett ganska stort företag, med många gillare och därmed en potential att bli väldigt väldigt spammiga. Sorgligt.

Mailade den här länken till VD och fick följande svar men tävlingen ligger fortfarande kvar:

Tack för en fantastiskt välskriven artikel. Vi skall ta detta till oss för framtiden. Förstår hela dilemmat och hur vi skulle gått tillväga nu på ett bättre sätt. Vi gjorde här misstaget att se hur andra gör och gjorde likadant. Ber om ursäkt till dig och får kanske be Facebook om ursäkt sen också.

Jag vet inte riktigt hur jag ska ställa mig längre. De som gör rätt får sämre möjligheter att synas genom att det är svårare att skapa nya användare, Facebook verkar inte bry sig och de som bryter mot reglerna vinner hög grad av viral spridning och ökar med en sån här sak inte bara antalet gillare av sidan utan också sin edgerank. De som tävlar är säkert nöjda, deras vänner kanske är måttligt nöjda och i slutänden tappar vi möjligheten att göra Facebook till något annat än ett evigt spammande av tävlingar. Kanske bara att ge sig och säga ”kör så det ryker”.