Kortbloggat:Digitalpr.se-2010/01/22

  • Text 100 Stockholm: Twitter mest en snackis?
  • Själv är jag skeptisk till en undersökning som förklarar att ”har inte använt alternativt känner inte till X” som fråga. Det är fan inte seriöst.

  • Sociala medier » Tappar Twitter verkligen mark?
  • Kullin tittar på siffrorna och visar att Fors och Computer Sweden är ute och cyklar

  • The Children of Cyberspace: Old Fogies by Their 20s – NYTimes.com
  • Det här är en mycket intressant sak: att vi inte längre ens kan prata om digital natives som en egen grupp. Utvecklingen sker mycket mycket fortare och vanan delar upp oss i många mindre grupper än tidigare.

  • Jag: en dubbelpostare — jardenberg unedited
  • Bra från Jocke. Det finns filter överallt – och även om även jag försöker att undvika för mycket ekon så handlar det också om att det alltid finns möjligt att man följer samma personer på flera ställen – men att man på de olika ställen har några som inte är överlappande.

  • JMW Kommunikation » Lycka och glädje Twitter tappar mark…
  • Det är lite fascinerande att se hur allt upprepas. Brit Stakston på JMW har kommenterat när Computer Sweden hittat en trendanalytiker som lyckas glömma bort att påpeka att alla hypes finns kvar men i en mainstreamversion, i remixade versioner eller som delar i nya trender, nya tjänster. Det är det som är vår lärdom från IT-bubblan: inget försvinner utan förfinas och förändras. Twitter kommer inte vara evigt men utifrån några indikativa siffror mena att Twitter dör. Alla som tittar på historiska siffror runt trender och populärkultur vet att efter en fet uppgång sker en avmattning av ökningen innan tjänsten blir mainstream och stor på riktigt. Samma sak skedde, som Brit påpekar, med Facebook – som sedan blev rejält stor. Vad gäller dumheterna om att människor inte vill se företag på sociala nätverk så finns det många andra undersökningar som säger emot. Så det vi ser är en backlash där diverse konsulter och forskare, som inte hängt med i den positiva delen nu tar en negativ ställning för att få PR. Vi ser en backlash bland early adopters men det är helt i sin ordning: det indikerar bara att Twitter i det här fallet håller på att bli riktigt mainstream.