Kortbloggat 14-19 mars (re:pub)

  • BBspot – Twitter Unveils New Premium Accounts
    Twitters nya affärstänk är intressant. Random followers känns mest märkligt men att betala för extra bokstäver är jäkligt smart. Dock – genom detta så förstörs en del av det som jag menar är charmen med Twitter: 140 tecken inga undantag.
  • Donkan lägger 40 mil utomhus
    “Man kan säga att det blir en analog GPS som ska väcka matlust…” Ja, kära nån…
  • Man puts face on billboard in search of a job – BostonHerald.com
    Jodå – det är bara att köra. Tyvärr har killen glömt sätta på sig halsen…
  • Modell för digital strategi på ett A4
    Det är såna här saker som gör att jag älskar att vara planner :). Vi är så fyrkantiga ibland :D
  • Vi måste ut ur bubblan « [digmar]
    Bra Ola. Bra där.
  • Reklam vs PR | Next Generation Internet
    Amen.
  • Twitter upp 1382 procent! · Mindpark
    Det är intressant hur stor skillnad det ändå är. Facebook är sociala nätverket för individer, Ning är för mer specialiserade intressen och Twitter ökar ohyggligt stort (även om totalen är relativt liten jämfört med Facebook). Linked in har en mer modest ökning men stabilt ökande och jag är rätt säker på att LinkedIn kommer att bli mycket viktig i employment branding sammanhang framöver.
  • Journalisten.se | Tidningen är död. Länge leve tidningen.
    Intressant analys som dock glömmer att det inte är fullt så enkelt att tidningens vara eller icke-vara beror på ålder. Det finns ett antal ytterligare kontextuella parametrar att räkna med.
  • Varannan svensk ogillar fildelarlagen
    Onekligen ett bakslag för viss argumentation från branschen
  • AT&T Tunes Cell Towers to Help SXSW Geeks
    SXSW-konferensen suger musten ur 3Gnätet i Austin.
  • Can Twitter Survive What is About to Happen to It? | Twine
    Rädslan för att en tjänst blir mainstream är närvarande och det är oftast uttryckt indirekt från personer med starka band till varandra över nätet
  • Stormar mot nya Facebook – IT & prylar – Expressen.se
    det är synd om människan…
  • Newspapers and Thinking the Unthinkable « Clay Shirky
    En riktig must-read från Clay Shirky där fokus ligger på det gamla “massmedia” – fr a printmedia men kan lika gärna växlas över till såväl musikindustrins försök att rädda ett gammalt sätt att distribuera sina tjänster, på reklamformat som snart sett sin sista intjänade krona osv. Det viktiga ligger i hur analysen av en revolutions process pågår – att det gamla går sönder fortare än det nya är på plats. Revolutionen handlar inte om att kontrollerat byta system utan att ett gammalt system helt enkelt har blivit obsolet. Det är svårigheten för såväl mediaindustrin som för andra industrier att ta och förstå – det är inte så att en modell tar vid utan i varje skifte måste ett stort antal modeller testas och förkastas; och den modell som slutligen blir kvar är en modell som utvecklats ur dessa alla modeller. Så att låta den gamla modellen gå sönder: oavsett om det handlar om printmedia, journalistik eller försäljning av album är en del av en evolution men där revolutionen är processen.
  • Mörk rapport om läget för nyhetsmedia — Per-Åke Olsson
    PÅ har kopplat samman.
  • Bebo social network expands into Europe
    Bebo, som är ägt av link)’,’caption’, ‘America Online’ );”>AOL, men har sin största del i på Irland och Nya Zealand (outgrundliga är sociala nätverks vägar) släpper nu tjänsten på fem ytterligare europeiska språk: tidigare endast tillgänglig på engelska och polska (!). Det ska jämföras med Facebook som har 40 språk.
  • Sveriges Radio ner i källaren med Svegfors i spetsen?
    Ja, käre Svegfors. Det är ju ett känt faktum att du aldrig har mycket på fötterna… Börjar undra om de här äldre herrarna som orerar om “riktigamedier” har nån sorts hemlig klubb…
  • Substans slår ut glitter – Reklam & Media – E24.se
    *gäsp* Jag orkar knappt ens försöka att diskutera med Linda Skugge längre. Det är väldigt mycket loose gun on the run nu. Visst: det finns massor med människor som gör dåliga jobb – men det Skugge glömmer bort att det knappast är så att marknadsföring är obsolet bara för att sociala medier finns: snarare blir det mer och mer viktigt att se till att ens marknadsföring faktiskt är både strategiskt solid och kreativt hög. Aldrig någonsin har det varit viktigare att skapa sig en lila ko.
  • BEFRIAD ZON: Transparens innebär ansvar också
    Brit Stakston svarar på den massiva kritik hennes ifrågasättande av Jan Helins twitterkonversation med Henrik Schyffert fått. Själv blir jag fundersam över hur den våldsamma kritiken börjar visa på ett dogmatiskt sätt att se på transparens: skitsamma om personer skadas eller störs – allt ska vara öppet. Det är inte att skapa demokrati: det är att skapa ett våldsmonopol – den som har kommunikationskanalerna kan helt enkelt styra och ställa med allt genom att vara transparent.
  • Transparensens dilemma
    En mycket bra och eftertänksam postning från Mellstrand runt diskussionen om transparens. Problemet tror jag dock i grunden ligger i två delar: dels att vi helt enkelt måste omdefiniera vad vi faktiskt menar med transparens – och att den aldrig kan ses som en dogmatisk regel. Tycker just ansvarsperspektivet är viktigt och att inse att varje transparens måste föregås av en konsekvensanalys. Vem skadas av transparensen och är den skadan verkligen mindre intressant än det “större goda”?
  • An opinion is not an analysis | Good Old
    Bra och tänkvärt.
  • Rethinking brand consultants
    En kort och koncis text som är viktig. Och framöver kommer jag och andra planners utmana ett antal gamla sanningar.
  • Jag slår ett slag för Dropbox! — Henriks blogg
    Henrik slår ett slag för Dropbox och det gör jag med. Det är briljant och fördelen är att det fungerar både som desktopapp och i molnet.
  • Amatör eller Proffs inom företagsvideo? | Internet Video Advisory Group
    Precis. Det är aldrig antingen eller utan både och.