Kategorier
Allmänt PR Reklam

Denna post är inte reklammärkt (men det kanske borde vara det)

annoying-ad-here

Blondinbella har blivit ”fälld” för smygreklam Reklamombudsmannens Opinionsnämnd när hon skrivit om sitt eget varumärke Flattered men inte märkt ut det som reklam. Ser man på inlägget så hade hon kunnat göra det på ett annat sätt. Hon själv tar det med ro och har valt att börja sponsorsmarkera inlägg där hon skriver om sina bolag.

Skillnaden nu är alltså att när min egna bolag nämns i bloggen på ett kommersiellt sätt så står det med sponsrat inlägg eller adlink. Det är svårt att dra gränsen, jag menar idag skrev jag ett inlägg om min dag på kontoret vilket involverade mest Löwengrip Care & Color jobb. På det inlägget gjorde jag ingen sponsrad inlägg-markering men däremot en adlink på länken till min handkräm. Däremot om det skulle vara ett inlägg som är mer “Nu släpper vi vår SPF för ansiktet, ni hittar den här”. Då blir inlägget märkt som sponsrat. Hänger ni med? Alla vardagsbetraktelser såsom styrelsemöte i LCC eller Flatteredmöte får inte en markering men om inlägget är kommersiellt vinklat, alltså uppmanar till köp “Här är nya nyansen” Då blir det markerat.

Och nej, Reklamombudsmannen är ingen myndighet och kan inte straffa. Det är en ombudsman som tillsatts av reklambranschen för att undvika regleringar. Bra idé men kanske inte alltid så väl exekverad. Vi ska inte gå in på gammalt groll men RON är efterföljare av ERK som jag ofta rasade mot på min gamla blogg Researcher.se. Det här beslutet är dock onekligen knepigt när det kommer till sociala medier, digital pr och att driva sitt företag på ett modernt sätt.

Problemet för RON är helt enkelt att de inte kan se att en sak kan vara två saker utan Blondinbellas blogg anses vara privat:

Opinionsnämnden konstaterar dock att webbplatsen blondinbella.se utgörs av blogginlägg från privatpersonen Isabella Löwengrip Spångberg. Överst finns en bild på henne tillsammans med texten ”Isabella Löwengrip”. Blogginläggen handlar om Isabella Löwengrip Spångbergs liv, däribland inlägg om hennes arbete som egenföretagare. Nämnden finner mot denna bakgrund att webbplatsen är att betrakta som en privatpersons blogg.

Hur många har det inte så? Vem är vad när man är entreprenör?

För ganska många har startat sina företag genom att blogga eller utnyttja sociala medier på andra sätt. Det är en självklar del för många – och ofta bygger det på en personlig relation, ett varumärke som är ett ansikte snarare än en logotyp. Det är här som det blir riktigt hårigt: om man drar RONs beslut till sin spets så ska jag och många med mig reklammarkera när vi berättar att vi ska föreläsa, om vi delar saker som handlar om våra företag etc. Det blir lite surrealistiskt.

Reklamen ska vidare bedömas utifrån hur den rimligen uppfattas av en genomsnitts­konsument vid en flyktig kontakt.

Genomsnittlig konsument? Hur ska man bedöma det om man exempelvis är konsult? Vem är min genomsnittliga konsument?

Självklart kommer inte RO eller RON ha muskler att jaga alla i det här läget, det kommer bli dem som blir anmälda av inte alltid klara anledningar som kommer granskas. Konsumentverkets riktlinjer är motsvarande för det som RON nu sagt. Problemet är att det som förut var relativt enkelt är idag mycket svårare.

Generellt tycker jag också det är viktigt att hantera det här rätt: köpt reklam ska vara märkt, sponsrade inlägg ska vara transparenta med detta. Det är viktigt för trovärdigheten men det måste också finnas någon sorts avgränsning. Men det blir knepigt när det landar i olika situationer. Att prompt säga som RON gör

Kravet på reklamidentifiering gäller självfallet även om bloggaren marknadsför ett eget varumärke på sin egen blogg.

visar på att vi snabbt behöver en översyn av marknadsföringslagen i ljuset av digitalisering och sociala medier. För det blir onekligen intressanta gränsdragningar exempelvis för min del:

  • När vi skriver om att vi ska göra ett av spåren på Internetdagarna och tipsar om beställningsknappen så är det ju en uppmaning till köp och det är en kommersiell relation mellan oss och IIS. Det bör därmed vara reklammärkt om man förstår RON rätt (men inte nödvändigtvis enligt Konsumentverket).
  • När vi skriver postningar om intressanta saker och hänvisar till våra utbildningar eller endast gör en boilerplate om Social by default. Det borde väl vara reklammärkt om man förstår RON rätt (men inte enligt Konsumentverket).
  • Om vi delar en bild på Instagram från ett jobb – ska det vara reklammärkt?
  • Digitalpr.se är en blogg som 100% hänger ihop med Deepedition DigitalPR och numera också konceptet Social by default. Den är inte personlig men det är två personer som skriver på den. Den är att räkna som en företagssida men är samtidigt också en blogg. Hur ska man se den? Är det någon som inte förstår det och därmed måste saker reklammarkeras?

När man som företag jobbar med influencers är det oerhört viktigt att hantera det här på rätt sätt. Och för alla som liksom jag valt att driva företag som lätt kopplas ihop med det privata jaget måste nu fundera hur man ska förhålla sig.

Ett sätt kan vara att gå på Better Bloggers träff med RON på onsdag den 25e maj. (och nej, det här har jag inte blivit sponsrad eller ombedd att skriva). Vill man höra mer om det kan ni lyssna på vårt avsnitt av podcasten (som vi inte tjänar några direkta pengar på) där vi intervjuar Linda Hörnfeldt runt bloggar och även om smygreklam.