Uppdatering 150920: Det har hänt en hel del runt livestreaming-tjänsterna Meerkat och Periscope sedan de lanserades. Förutom att de utvecklat webbprofiler för att ge tillgång till materialet utanför själva apparna så har exempelvis Periscope nu gett användare möjlighet att filma horisontellt. Fler och fler börjar använda den professionellt, vi ser allt från lanseringar som görs i realtid med hjälp av Periscope till U2 som varje kväll direktsänder en bit av showen via Meerkat. Streaming är här för att stanna. Vill man veta hur läget ligger för de båda tjänsterna idag är Salesforces utmärkta infograf en bra början.
…
Meerkat tog världen (åtminstone den delen där online-geeks, sociala medie-nördar och startup-fanatiker lever i) med storm under SXSW vilket jag skrev om tidigare. Bara någon vecka efter att vi alla slängt oss över lurarna så fort någon direktsänt sin promenad ner till downtown Austin eller testat att sända live i en skakig inte alltid så innehållsfylld kort sändning så lanseras Periscope – en livestreaming app som Twitter köpte för inte så länge sedan. Och än en gång börjar samma frenetiska testande och sällan så många matnyttiga sändningar. Eller jo – av någon anledning valde många att filma sina kylskåp när de testade Periscope.
Meerkat och Periscope är i grunden mer sociala medier än de är filmappar. De är rörliga Twitteruppdateringar, och Facebookuppdateringar som sker i ett videoformat.
Att rörlig bild skulle bli nästa stora grej var de flesta överens om inför året. Liksom att vår vilja att leva i ett live-läge nu kan bli ännu mer tillfredsställt vilket jag skrev om i posten om Meerkat. För precis som med bilder så blir det nu mer att sända video för att berätta vad man gör – inte vad man gjorde. Det är precis som när det gäller Instagram och andra bilduppdateringar inte ett sätt att skapa minnen utan att kommunicera ett just nu.
Det vi ser nu är ett brett utbud av plattformar för rörlig bild:
- Ondemand. Youtube och Vimeo, och en mängd andra mindre tjänster handlar generellt om att ladda upp färdiga filmer för att de ska ses under lång tid, kunna bäddas in i andra tjänster. Containertjänster. För även om Youtube har sina stjärnor så är det i grunden egentligen en avancerad hårddisk för att spara film, skapa synlighet genom SEO och hämta upp vid behov. Perfekt tänkt och mycket matnyttigt. Ett ondemand-tänkande som bygger mest på att något kommer att ses nån gång i framtiden.
- Realtid. Facebook, Twitter men också Vine bygger på tanken om att se saker i ett flöde. Det är inget som kommer att ses efter nån vecka, månad utan inom en avgränsad tid i ens flöde. Följer jag många som lägger upp filmer på Facebook eller Twitter så kommer jag se dem när jag får upp det i mitt flöde. Vine är delvis lite annorlunda med ett eget nyhetsflöde – men bygger på samma sätt: jag ser de filmer av personer jag följer och tittar så länge jag orkar scrolla.
- Superlive. Meerkat och Periscope har skapat ett nytt läge där film bara finns för att ses just där och då. För även om Periscope har optionen att spara filmerna för senare visning så är det endast ett dygn, och ditt flöde är oerhört intensivt. Meerkat ger möjligheten att spara ner din film till din device för att lägga upp nån annanstans.
De här tre delarna är intressanta inte bara utifrån rörlig bild utan också utifrån hur sociala medietjänster mer och mer fungerar utifrån olika behov av tillgänglighet och konsumtion av media. Självklart är det så att vissa kan diskuteras: Twitter är väldigt nära ett superlive-läge men då deras filmer integreras i själva Twitterfeeden finns det ett tidsspann som inte finns i superlive-tjänsterna. Sen kan man fundera var tjänster som Youtube Live, Livestream, Bambuser och Hangout hamnar – de är både direktsändning men bygger mycket på on demand. Fr a så har de inte på samma sätt slagit igenom i breda lager: de är mer film än sociala medier medan Periscope och Meerkat är mer sociala medier än film.
Hur kommer det gå? Dave Armano gjorde en sändning på Periscope där han menade att ”there will be blood” när det gällde streaming-kriget. Självklart är det intressant att två så pass lika tjänster lanseras inom bara några veckor – och får så pass mycket uppmärksamhet som båda fått. Upplevelsen jag har är att Periscope är mycket mer utvecklad, den har tänkt till att se till att även om man missar det extremt aktuella så kan man ha chansen att se vad sina vänner sänt senaste 24 timmarna. Samtidigt är Meerkat mycket mer ”punk” och känns mer som att man tar Snapchat-tänkandet ett steg längre. Plus att Periscope delvis får lida av att Twitter plötsligt spelar rollen som Goliat mot Meerkat.
Om man ser på de två tjänsterna så har de både fördelar och nackdelar. Generellt bygger båda tjänsterna på notifieringstrenden – att du kan styra att du direkt får veta när något händer. Båda styr också sin sociala graf mot Twitter som idag är vår närmaste superlive-tjänst som många använder. Men de har olikheter:
Meerkats fördelar:
- Exklusivt genom att endast finnas under tiden det sänds
- Schemaläggning av kommande sändningar
- Skapar sin egen sociala graf enligt Snapchatmodell
- Endast de du följer kan du se i flödet
Periscopes fördelar:
- Snyggare och enklare hantering av både social graf och sändning
- Filmer kvar 24 timmar om man vill
- Koppling till Twitters sociala graf ger högt genomslag
- Globalt flöde vilket gör att aktiviteten upplevs som mycket hög.
Dock kan alla dessa fördelar även vara hämskor för tjänsterna. Exklusiviteten och det avgränsade flödet i Meerkat innebär att det kan upplevas som väldigt dött. Samtidigt som det globala flödet i Periscope i princip är oöverskådligt redan nu – och deras val att spara filmer sätter dem mer i konkurrens med de stora traditionella livestreaming-tjänsterna.
För marknadsförare och kommunikatörer som känner att de behöver haka på tåget finns det idag egentligen bara ett val: testa båda plattformarna. För ingen vet egentligen vilken som kommer att ”vinna”. Vi kan komma att se en utveckling där Periscope blir en ”äldre” plattform medan Meerkat fortsätter att koppla sig till de som gillar Snapchat-logiken.
Men framförallt behöver företag och organisationer ta tag i rörlig bild som en del av sin sociala mediestrategi. Idag är vi i ett läge där vi har ett antal olika format av rörlig bild att förhålla oss till: både live och on demand, både sex, femton, trettio och flera minuter film respektive att förstå de olika förväntningar och behov olika målgrupper har per plattform.
Produktionsmedlen har vi i våra fickor för rörlig bild – och mer och mer innebär det en ytterligare utmaning på snabbhet, flexibilitet inom organisationen. Och inte minst att förstå att berätta en historia istället för att sälja.
Rörlig bild, streaming och film är ett paradigmskifte i sociala medier där vi nu tar ett steg närmare mottagaren. Det är väldigt spännande igen att jobba med sociala medier.
Ps. Som ni kanske vet kör jag och @sa_na_si #snapchat100 för att lära mer om den kanalen. Liksom att vi testar och följer utvecklingen i livevideo-utvecklingen, men också i Vine. Detta är saker som kommer att integreras i våra kurser och utbildningar framöver. Läs gärna mer om Social by default – där vi erbjuder föreläsningar, utbildningar och stöd i strategiutveckling. Ds.