Kategorier
Plattformar Sociala medier Spaning

Meerkat-buzzen visar utvecklingen av superlive-trenden och engångsmedier

Årets SXSW har ännu en app som buzzas. Men enligt flera är höjden på vad folk pratar om och storleken (högljudheten) i paritet med den som skedde när Twitter kom till festivalen 2007 (som ju då var mycket mindre, vi som använde sociala medier mycket färre osv.) liksom Foursquare 2009. Mer eller mindre alla använder appen under festivalen. Och den har funnit sedan mitten av februari. Och den är gul (skämtar om det i slutet). Och den heter Meerkat.

meerkat

Meerkat är en videoapp. Vilket är logiskt eftersom rörligt har prognosticerats som att slå igenom på bred front i år. Merkat är en livestreaming videoapp: du sänder direkt och en tweet går ut precis när du startar sändningen till dina följare om att du är live. Du kan schemalägga sändningar men det bygger helt på att du säger ”då och då tänker jag sända”. För inget finns lagrat, och inget lagras i Meerkat. Det som sker sker i superlive-läge.

När du sänder har du också interaktivitet med de som tittar – genom en chat som läggs direkt i själva fönstret. Enkelt och snyggt (även om det ibland innebär att en del av bilden försvinner vilket man behöver ta in i beräkningen). När du sedan är färdig så stänger du ner. Sändningen är slut. Du får fråga om du vill spara ner sändningen men den har fascinerande låg kvalitet vilket gör den mer eller mindre oanvändbar. Så det som sänds är där just då.

(Detta är en uppdatering efter en test under kvällen: Det man ska komma ihåg är att Meerkat är hårt integrerat med Twitter. Varje chatkommentar blir till en tweet. Vilket innebär att det blir lite spammigt. Det är nog något som de kommer behöva ändra – eller ge möjligheten att välja. Eftersom Twitter satt en del käppar i hjulet för Meerkat (se nedan) så är det också i princip omöjligt att följa nya personer i appen. Utan man behöver hålla koll på personens twitterkonto för att se om någon sänder som man inte följer. I samband med en snabb uppdatering 16/3 har man nu möjligheten att klicka på Sök och skriva in ett användarnamn för att följa personer. Viktigt att tänka på är att appen i princip är en alfa-version: det tog dem två veckor att färdigställa den. Så det lär förändras. Det verkar också som man använt Twitter Cards så att det går att se sändningen minus chat direkt i Twitter.)

meerkattwo

Själv insåg jag när jag körde ett rejält pass på bandet att jag skulle missa en sändning om jag inte tittade på den direkt. Vilket fungerade utmärkt. Det gör att jag tror vi ser ett ganska intressant paradigmskifte och där Meerkat delvis symboliserar det. Meerkat är intressant utifrån två aspekter:

  • Realtid. När jag och @sa_na_si föreläser pratar vi mycket om realtid som det som vi lever mitt i. Realtid innebär ett ”just nu”. För oss som kommunikatörer och marknadsförare innebär det att vi behöver förhålla oss till två olika ytterligheter då konsumenten, mottagaren = användaren är i realtid. Det har för oss hittills inneburit att vi dels behöver se till att information alltid är tillgänglig – on demand är en del av realtiden. För användaren, oavsett om hen är tv-tittare, konsument eller medborgare vill ha informationen i sin realtid: just när hen efterfrågar den, behöver den. Samtidigt så vill hen i sin realtid se saker precis när de händer: ett superlive-läge som innebär att våra lägereldar, tablålagda media fortfarande är intressanta – om det finns ett socialt värde för användaren. Så konsumentens realtid består av on demand och av superlive. Och on demand har vi blivit rätt bra på. Vi är rätt ok på någon sorts asynkron realtidsversion av interaktioner men som marknadsförare är vi fortfarande riktigt usla på superlive-läget.
  • Disposable media (”engångsmedier”). Det digitala mindset som finns idag är bara en transitionsfas. Vi är många som s a s kommer från en tid där information ville vara fri – och inte minst tillgänglig. Vilket gör att vi tänker att allt vi skapar behöver sparas, göras tillgängligt. Googles grundidé bygger på att skapa ordning i denna informations-hoarding. Idag sitter vi i en situation där det snart inte längre är möjligt att hitta det man söker för att bruset är oerhört stort. Signal/noise-ratio är svårhanterad. Därför blir det intressant att fundera över om allt måste finnas kvar. Vilket värde har det som skrivits för ett arkiv? Det är en svår fråga eftersom den har många olika parametrar runt vem som ska besluta det, vem som äger innehåll osv. Men det vi ser är flera tjänster som bygger på att saker inte sparas: Snapchat en av de som var först in i det, men flera andra liknande tjänster bygger på att det vi skapar skapas just nu och är inte intressant senare. Mitt i det här ligger Meerkat och flera andra nya tjänster. Snapchat är detta både utifrån hur användaren använder det men också i Discover: det mediakluster som Snapchat erbjudit ett antal stora mediahus. Varje ”edition” är där en dag – det är inte delbart eller möjligt att spara utan det är just nu som du kan läsa det. Det är engångsmedia – inte nog med att du måste vara där för att kunna se det: superlive för användaren utan historien av en historia är försvunnen.
merkaatexamples
Kända sociala medie-profiler testar Meerkat, och företag använder det under SXSW i hög grad. Spike Jonze och David Armano körde en sejour om SXSW via appen.

 

Kommer Meerkat att fungera? Jag vet inte. Ingen vet egentligen. Däremot menar många att Meerkat är ett potent hot mot exempelvis Twitter. Andra menar (som jag) att Meerkat i sig inte är viktig men vad appen visar när det gäller beteende. Video är här för att stanna – det är inget att diskutera. Och samtidigt som Meerkat idag gör det som Bambuser gjort i åtta år – och som jag tycker fortfarande gör det mycket bättre. Både Twitch (köpt av Youtube för ett år sedan) och dess företrädare Justin.TV (ej längre aktivt) har gjort samma saker som Meerkat länge. Men det är något hos Meerkat som fått extremt många både sociala medie-kännare och företag att hals över huvud ta den lilla gula appen till sitt hjärta. Och i sin grund: låg friktion i användning, direktsändning utan stök och ett socialt raster – det finns en grund för stickiness. En viktig aspekt är att Twitter bara för några dagar sedan valde att köpa en liknande tjänst: Periscope som de gissningsvis kommer integrera i Twitter. Och sedan stängde Twitter av Meerkat från sitt social graph-API så att det blev svårare för användare att hitta varandra i Meerkats tjänst. Vilket klart indikerar att det är något som Twitter vill satsa på. Samtidigt så är frågan om det finns ett värde på lång sikt. Grundaren till tjänsten är själv medveten om att buzz ofta kan innebära att tjänsten sedan totalt glöms bort. Detta då Meerkat är ett sidoprojekt till ett annat projekt, som bygger på ett nedlagt projekt. Men vi vet också av historien att just sidoprojekten är de som blir allra bäst: allt från Twitter till Yo är sidoprojekt som blivit huvudprojekt.

Varför skulle ett företag eller en organisation välja att testa Meerkat? Det finns några intressanta möjligheter:

  • Det är extremt enkelt att strömma video med tjänsten (även om det nu pga Twitters fientlighet är svårare för användare att hitta en sändning).
  • Det är snabbt och live vilket också skapar en känsla av exklusivitet.
  • Du kan enkelt livesända saker som du inte känner är så viktigt att spara till eftervärlden.
  • Som ovan: att enkelt skapa en livesändning samtidigt som man spelar in mer högupplöst film.

Samtidigt ställer det saker på sin spets runt arkivering och att bygga content för att hittas. SEO blir väldigt kortlivat. Att kunna återkoppla saker blir mindre intressant.

Mitt tips är som vanligt: testa. Testa med ett eget konto. Fundera över var någonstans det finns ett behov av livevideo – och fundera om det är Meerkat eller om det är Bambuser eller liknande tjänster som ni skulle använda. Och om ni har events eller liknande som ni inte tänkt livesända – gör det nu på ett enkelt sätt.

Så slutligen: årets sociala mediefärg är uppenbarligen gul. Snapchat är gult och Meerkat. Kunde inte låta bli att tänka ”to win you have to be yellow. But not Jello. Or Ello… :) Och för oss som hängt i sociala medier länge blir Meerkat lite nostalgiskt då ett av de case som många av oss använde var just en meerkat: bil-sälj-jämförar-sajten Compare The Meerkat är fortfarande i mitt tycke ett av de bästa exemplen på storytelling. Just ja: Meerkat filmar… vertikalt (andas i fyrkant @jocke). Så vanan vid att se film i stående version blir större och större. Hur ska det gå? Kommer Youtube snart att förändra hur de visar film? Kommer vi slutligen inse att bredbild inte längre är det viktiga utan högbild?