Har varit på kundmöte och har missat de första föreläsningarna. Kommer fylla på med länkar från andra bloggare. Det som hände innan kan du läsa här: Prezi, Google, Sogeti.
Björn Elmberg från Cybercom. Börjar med att förklara att de är sponsorer. Vi tillhör en generation som inte längre är relevant längre; gamla sanningar möter en ny verklighet.
Sex sanningar som inte längre är så sanna.
1. Best practice är alltid old practice. Inte följa utan att leda. Exempel: App stores. Sluta göra som alla andra.
2. Gammal är äldst är svårt om man försöker se framtiden i backspegeln. Exempel är telecombranschen där Apple förstört hela relationen mellan mobiltelefonkunden och leverantören.
3. Affären först. Självklart ska affärsnyttan alltid vara i fokus men det handlar inte om att alla kunder kretsar kring företaget: en rapport från ibm visar att våra kunder inte vill umgås utan att vinna på det. Vända på inifrån och ut-perspektivet. Exempel: jämför h&m och etsy.
4. Allting går att sälja med mördande reklam. Om man inte lyckas leverera så slår det tillbaka. Walk the talk. Comhem är exemplet.
5. Skydda sin egendom. Att kontrollera sina produkter, varumärke och kommunikation. Det går inte längre. Android kan vara den största värdeförstöraren hittills gentemot det propreritära. Protektionismen fungerar inte längre. Exempel är Nokia. Ett exempel är Linkedins nya funktion.
6. Storleken har betydelse eller skalfördelarna. Genom internet kan mindre utmana. Exempel är Dropbox vs Mobileme och storbanker vs nischbanker online.
Vad behöver vi i Generation Greed lära oss? Generation Generosity har andra värderingar och står någon annanstans på behovstrappan.
Nya sanningar:
1. Det digitala finns överallt. Ett nytt sätt att göra affärer. Digitala måste skära igenom hela infrastrukturen och hela organisationen. Exempel: Skatteverkets vision att få människor att vilja göra rätt för sig. Förenklar och skapar möjligheter.
2. Pengar är inte målet. Det är inget egenvärde. Ett medel men inget mål. Public service valde att tidigt fokusera på det digitala. Svtplay lanserades 2006.
3. Friskt vågat, hälften vunnet. Failing forward. Exempel Google som lanserat mängder av tjänster som inte lyckats. Bonnier prövar olika saker även om det inte fungerar.
4. Delad glädje är dubbel glädje. Öppenhet och transparens, att kunna dela med sig av sin kunskap. Exempel är IQon hos Saab där allt är ett öppet api i bilen. Och Starbucks Idea. Pepsis val att skippa Super Bowl och lanserade Refresh the world. Och random acts of kindness, inte bara fundera över hur man kan räkna hem allting.
Läs också ett referat hos Internetworld.
Nu dags för Creunaduon Martin Deinoff och Fredrik Marcus. Bygga in marknadsföring i produkten.
Ett antal korta sanningar: Designa för affärer. Allt som kan bli digitalt blir digitala. Maktens vana är allra störst – man vill försöka köra på som vanligt. Den nya marknadsföringen handlar om att förstå och respektera användarnas makt. Vilka olika delar är konsumentens makt: Tid – vi bestämmer över vår tid, olika media – vi väljer våra egna media, digitala verktyg och allt finns överallt, egna åsikter och information. Valen förändrar marknadsföringen. Creuna jobbar med fyra pelare: transparensen kan användas till ens fördel. Effektivitet respekterar användarens tid och möjligheten att nyttja produkterna på alla ställen. Konversation – när vi kan snacka med folk kan världen förändras. Genom sociala medier fungerar vanlig konversation bättre. Eftertraktansvärdhet handlar om upplevelse och känslan.
Bygg värde, marknadsföring genom att addera värde – och bygg bättre produkter och addera värde i produkten. Produkten är kopplingarna mellan produkterna och relationen mellan användare. De som är bäst vinner. Det är bättre att vara bra än att försöka vara bra.
Modellen: produkten bäddas in med värdeadderande digital plattform: internet of things som i sin tur bäddas in i sociala nätverk. Det är produktutvecklingen som hela tiden sker. (Det om bilen finns delvis redan kunde vi se på CES). Underbart sköna snubbar. De hsr nog roligt på jobbet :). Deras beam-presentation borde bli en klassiker.
– At this touchy thingy. Never mind the default.