- Megafoner och gerilla i Dalarna
- Oj, vi är visst i världstoppen! (Obs old news)
- Spinns Smurftips
- Code Known as Flash Cookies Raises Privacy Concerns – NYTimes.com
- Fly on the wall says Apple made Newsday kill funny iPad ap ad | NetworkWorld.com Community
- Don’t mess with Sweden on Twitter
- Valet i backspegeln
- Why Apple is a Groucho Marx brand
- Kupolen byter logga
- De ska bo i köpcentret i 100 dagar – Dagens Media
- Rosa Bandet webbsatsar
- "Kan vi tjäna pengar på sociala medier?"
- MIN MASTERUPPSATS OM SOCIALA MEDIER INOM B2B ÄR FÄRDIG!
- SD visar vikten av strategier för nätet och främlingsfientlighet
- Twitter ‘onmouseover’ security flaw widely exploited
- En bok om sociala medier liksom på riktigt | Christina Stielli
- Why Twitter's t.co is a game changer
- Valrörelsen 2010 i de sociala medierna
- Drilling Down – Refusing to Take Slogans at Face Value – NYTimes.com
- Aggregators: the good ones vs. the looters | Monday Note
flinar well. Gerilla kan man göra överallt.
Det är tungt. Grattis får man lov att säga.
Läs Jerrys kommentar om reklam. Jsg tycker den är tänkvärd. Nar du ändå är dar så finns det en hoper schyssta länkar att klicka på
Det finns en djupare diskussion om targetting och datamining. Anledningen varför man gör det handlar självklart om att konvertera bättre men idén handlar ofta om att öka relevansen för konsumenten både vad gäller produkter och kommunikationen. Problemet ligger kanske i att reklambranschen inte varit transparenta nog.
Töntigt av Apple om du frågar mig…
Ett intressant case. Jag kan nog mest förvånad över Svenska Institutets ton och val av ord.
Björn Mellstrand har skrivit en analys av valet. Själv tänker jag direkt på citatet: ”Cosmetology har replaced ideology” som Neil Postman skrev i boken ”Amusing ourselves to death”. Det var kanske väldigt talande att det var utanför sminket som den första clashen skedde mellan Ohly och Åkesson.
Apple har problem med sin stängda stil. Det är nya tider nu.
Kul är det. Jag gillar den nya loggan fast jag har ju också varit med och jobbat i projektet med min gamla byrå Heimer & Company.
Smart integrering mellan en ordnad gerillakampanj och sociala medier. Lite apa i bur visserligen men samtidigt – jag tror det mest intressanta blir själva grejen, inte att de har en privat vs en offentlig del av ”lägenheten”.
Det här är riktigt smart…
Om vi bortser från slutet som är lite underligt i sammanhanget så är det en intressant artikel från Carat. Problemet är att om man hela tiden bygger saker på kvartal och direkt överförbara pengar så hamnar man i rätt intressanta spörsmål och mediebyråerna ska nog inte rakt av hålla för hög svansföring… Men det är bra att diskussionen finns – den är behövlig.
Spännande uppsats som jag tänker läsa och återkomma till.
Bra av Brit som vanligt.
Hoppsan…
Det är en kul idé. Lite som Freakonomics valde att göra men på ett nytt sätt.
Så är det. Problemet är mängden med olika förkortare. Generellt skulle man lätt kunna tänka att om Twitter exempelvis skapade något liknande Insights men gav användaren tillgång till åtminstone sina förkortade URLer för att därmed ge möjlighet till feed-insikter.
Ekot gör en länkad sammanställning runt vad som sagts om valet i sociala medier.
”Consumers generally realize slogans are a marketer’s attempt to hawk a product, and they unconsciously respond by doing the opposite of what the slogan urges, according to a study to be published next year in The Journal of Consumer Research. But they do not take the same skeptical view of brand names, and are likely to act in accordance with the brand’s “persona.””
Naming is the shit. Och att jobba med mer peresonlighet, mer storytelling. Det här är inte konstigt. Slogans hör till en tid där marknadsföring skedde på helsidor och outdoor. Bara. I mångt och mycket pysslar vi med samma marknadsföringsmodeller idag som vi gjorde på fyrtiotalet.
Det är verkligen dags att förändra det i grunden.
Via @jocke hittar jag det här och blir fundersam över slutaatsen: att separera goda och onda aggregatorer. Det blir lite elitistiskt över det hela. Aggregatorer handlar lika mycket om användarens val av filtrering snarare än någon sorts generell gammelmedial ranking av ”kvaliteten” i filteringen.