- Tidningar är inte stora bloggar
- Två typer av publikationsansvar
- Om ansvar, ansvarig utgivare och när en publicering är just det
Jag håller med Fredrik. Tidningar och journalistik är något annat än bara vad som kan komma fram. Samtidigt måste också mediavärlden inse vart de själva tagit sig genom sin utveckling: för många år sedan noterade jag att krönikörerna blev fler och fler, och använde sig av sina subjektiva åsikter minst lika mycket som en bloggare gör. Skillnaden är att en bloggare tenderar att länka till sina ”källor” vilket innebär att en läsare kan göra en bättre avgränsning och filtrera det subjektiva kontra krönikörstjärnor som Ulf Nilsson, Jan Guillou och Lena Mellin.
Mia Ankarvall har seglat in i mitt flöde som en extremt intressant tänkare. Nån borde plocka upp henne i teambloggarna :) (ping @mindpark)
Läs. Och även @tdhse har sina poänger. Lagstiftningen är problemet – den har inte hängt med det digitala.
- Tokfel med retroaktivt publiceringsansvar
- Facebook Mania: Privacy Changes for Nearly 500 Million
- Thomas Mattsson: Ask kan fortfarande stoppas
- Barn till välutbildade använder Internet i större utsträckning
- Announcing Google TV: TV meets web. Web meets TV.
- Nike – ’Write the Future’ – Epic (2010) 3:00
- A Facebook Goal for Nike Football
- ”Det mesta som görs är ren smörja”
- ”Hälften av alla 4-åringar är uppkopplade på nätet”
- Därför förbjuds Youtube och Facebook i Pakistan
- Trampade på svenska flaggan efter Facebook-uppmaning
- Spotify effektivast i ungdomskampanj – Dagens Media
- Micromobs Launches A Yammer For Friends And Families
Galet ja. Retroaktivitet som drabbar någon annan är idioti oavsett. Svedjetun tar ton.
Nu går det fort. Nästan en halv miljard Facebookanvändare. TIME-artikeln går igenom det som hänt och det är onekligen en intressant utveckling. Jag vidhåller att diskussionen om personlig integritet har en dimension för lite: den ekonomiska.
Jag trodde inte riktigt mina ögon: det blev ingen bloggbävning och därför har inte trad media reagerat är introt till @thomasmattsons krönika. Oerhört intressant avstamp: bloggarna driver alltså nyhetsförmedlingen. Sedan gör Mattson en bra analys och slutsatsen måste ändå bli: synergierna mellan gräsrotsmedia och proffsmedia måste balansera. Lika lite som gammelmedia idag kan påstå att nya medier är ointressanta lika lite kan nya medier säga att man tagit över ledningen.
Inga digitala infödda? Min fundering är : vem har svarat å barnens vägnar. För självklart är det så att vi kan ha en digital underklass – men problemet ligger i att det har vi alltid haft oavsett vilket media det handlar om: högutbildade ungdomar har haft högre tillgång till tidningar, till TV, till bio genom generationerna. Ett av de problem som WII visar är också att skolan har tillgång till Internet med att lärarna inte använder det i undervisningen vilket förminskar möjligheten för de barn som inte använder internet hemma att förstå och lära sig att använda plattformen. Kunskapsunderskott bland lärare är en förklaring som togs upp på en hearing som Microsoft anordnade (disclaimer: jag jobbar med Microsoft).
Jamennä. Känns det så oerhört nytänkande?
Bara att buga: Nike gör det igen. Länge sen man såg Åsk go bananas över en film också :)
Facebook växer och växer. Utvecklingen av pages tar fart och vissa vågar göra något mer än det vanliga. Kanske det viktigaste man kan göra på Facebook – att göra något extra med de stora möjligheter som finns.
Lysande Sickan!
Intressant delforskning men också stark kritik mot skolan.
Internet är en kniv. Snacka om overkill i beslut – och att sociala medier nu påverkar lika mycket som trad media i kontroversiella frågor.
Onekligen ännu ett bevis på impact och storlek på Facebook.
Kul!
Intressant hur vi nu går mot mer och mer nischade nätverk fr a inom mikrobloggandet