Förra veckan fyllde Internet 40 år. Själv har jag aktivt använt nätet så gott som varje dag i femton år. Idag är det en självklarhet – när jag idag är sjuk och får frågan “är du uppkopplad” ler jag bara: självklart. För min del är det som luft – har jag inte någon av mina två datorer igång så har jag min mobiltelefon alltid uppkopplad. Flatrate is the shit. Jag älskar också Internet. Ibland blint. Ibland med nästan hat-kärlek.
Det var roliga siffror som dök upp i DN och i SVD häromdagen också: PTS har gjort en undersökning som visar att nästan 99 % av 16-30-åringarna använder Internet dagligen. Att det sedan är lite knivigt att verkligen prata om en sån siffra utan att börja fundera över mätfel är en annan sak. Men vi ser konstant ökande siffror. WII säger att 16-35 åringarnas dagliga användande ligger på 80 % och ökningen har gått fort.
Det är dock lite skrämmande hur användningen uppenbarligen fortfarande beror på socioekonomisk ställning:
Utmärkande för de som använder Internet för offentlig information från myndigheter och kommun är att de har bra utbildning och god inkomst. 75% av de med både hög utbildning och hög inkomst använder Internet för detta, jämfört med 17% av de med låg utbildning och låg inkomst. Inte heller e-legitimationen är vitt spridd utan innehas framför allt av de med god utbildning och inkomst (76%), jämfört med 14% hos de med låg utbildning och inkomst.
Bredbandspenetrationen (låter lite snuskigt nästan jag vet) är stor och det glädjer att Åsa Torstensson äntligen ser till att vi får en internetstrategi (även om den lämnar en del i övrigt att önska) när det gäller bredband. Det vi ser är exempelvis att bredbandsutbyggnaden innebär att fler och fler använder sig av både time-shifting och on demand när det gäller strömmande video: både när det gäller korta klipp men också TV-program, specialprogram för webben och liknande. Vi gillar rörligt – men vill bestämma själva när vi vill se det. TV håller inte på att dö – tablåerna dör däremot. Hälften av de unga besöker exempelvis YouTube varje dag liksom att de traditionella kanalernas onlineversioner ökar.
Slutligen: inse att det faktiskt en gång i tiden var nytt
Och AMF använder det för att visa hur länge de varit duktiga på att vara bäst på pensioner:
Det är onekligen knappast fånigt att faktiskt lära sig ”det nya” – för det nya kommer att bli det självklara. Nästa postning ska vi ta statistik för sociala medier… Och ja, man kan gå kurs i det.