Kortbloggat på digitalpr.se-16 July 2009

  • Your face used in Facebook ads – selling hot single girls to your husband. Socialmedia ads gone awry. | Adland
  • mohahaha Så tokigt det kan bli… Facebook får nog rensa upp sin reklamakt lite

  • The 7 Elements of “Good” PR « PR-Squared
  • Det här är bra. Det är mycket bra. Obligatorisk läsning utifrån den lilla dispyten mellan NYT och Techcrunch som också Brian Solis kommenterar här.

  • Ica gör reklam med Teliapappan – Dagens Media
  • Kreativt och modigt måste man ändå tillstå.

  • Många lösenord lätta att knäcka
  • Det är därför Open ID och Facebook Connect och liknande initiativ är smarta. Dock – lösenord bygger på balansen mellan komplexitet och att kunna minnas ett lösenord. Fortfarande kvarstår behovet av ett riktigt säkert inloggningssätt.

  • Tv-reklamen fjärrstyr oss | Debatt | Aftonbladet
  • Det blir onekligen en smula surrealistiskt när en journalist börjar gnälla om TV-reklam men inte med ett ord nämner att de flesta tidningar har en packningsgrad på närmare 60%…

  • 250 miljoner har Facebook
  • Nej, Facebook är inte död. Snarare skulle jag vilja påstå att det är nu som det börjar bli intressant att använda Facebook på ett strukturerat sätt som företag.

  • Are Google's UK search results broken?
  • Själv landar jag oftast på Google UK när jag använder min pc eftersom IE8 valt det som standard i acceleratorerna. Men jag tycker också att de svenska sökteäffarna gone awry under sommaren

  • What you can learn from the success of spam email
  • Mycket intressant aspekt på hur marknadsförare kan lära sig av spam. Och det är knappast någon raketforskning det handlar om…

  • Dina idéer är värdelösa
  • Själv funderar jag på hur man kan ta betalt för idéarbete.

  • Varför ungdomar inte Twittrar (eller: hur ungdomar konsumerar media)
  • Gustav gör en bättre analys än de stora analysföretagen. Street corner-analys slår alltid kvalitativa undersökningar.

  • Why Twitter isn’t Going Anywhere
  • Hangen ger Twitter 2-3 år till av tillväxt och att det är något som är här för att stanna. Det tror jag med – om man a) ser till att lösa diverse säkerhetsproblem respektive problem med användarkonton b) utvecklar sin affär och håller tjänsten fokuserad på att vara Twitter c) ökar öppenheten och distributionen utan att därmed förstöra själva grundidén. Som jag ser det utifrån marknadsperspektiv så är den starkaste möjligheten i Twitter re-tweeten. Det intressanta är att det är inte implementerat på twitter.com utan det enkla sättet att skicka vidare en Tweet ligger i tredjepartsapplikationerna. Jag tror att Twitter i längden måste se till att utveckla sin egen sajt och kanske sin egen app för i slutänden slutar annars Twitter att vara ett eget varumärke och blir istället ett sorts generiskt API där Tweetdeck och liknande varumärken blir viktigare.

  • Comments Dead, Twitter Holds Smoking Gun
  • jag tror att det alltid är för tidigt att dödförklara något. Snarare utvecklas medielandskapet så att olika enheter fungerar som olika saker. För att låna Stenbecks syn på att bloggen är ett backbone, där man kan spendera mer tid och innehåll för att sätta sin åsikt, kommunicera sin agenda och samla ihop trådar till ett samlat snörnystan.

  • The Complete Guide to Facebook for Bloggers | John Chow dot Com
  • Inget nytt men det är alltid trevligt att andra säger det som en annan säger till sina kunder.

  • Working with News Publishers
  • Balanserat från Google om ACAP.

  • Våga tänka andra tankar!
  • Inget att tillägga.

  • Apropå foto-bojkotten mot Britney Spears | Fotofeber
  • Tror att tidningarnas vilja att fortsätta ha makten och samtidigt deras kortsiktiga utnyttjande av användargenererat material också kommer slå tillbaka på dem. ACAP och det här innebär helt ny spelplan för andra att bli publicister. För om läsarna inser att tidningarna är intresserade av deras bilder: varför inte strunta i den omvägen och publicera dem själva med recension etc?

  • The Most Influential Women In Media – Forbes.com
  • Inte oväntade namn och fortfarande leder traditionella medier.