Jag har valt att skriva om den minst sagt huvudlösa stämning som företaget Jajja Communications lagt på Nikke Lindqvist och Carnaby på min privata blogg Deepedition. Det är ett val utifrån att faktiskt skapa så mycket länkkraft som möjligt, inte att undvika att Jajja får för sig att stämma Niclas Strandh DigitalPR. Brit Stakston har också valt att skriva om det på JMWs blogg vilket ju berör mig rätt mycket då jag är fast underkonsult till dem.
Det huvudlösa ligger i att dels uppenbart försöka att tysta en konkurrent som kritiskt granskat företagets erbjudande, en granskning som ofta inneburit att företaget erkänt sina fel och brister.
Precis som Sennbrink uppmanar jag branschmedierna att faktiskt ta upp frågan. Internetworld? Dagens Media?
Varför bryr vi oss? Förutom att Nikke är en person som är oerhört generös med sin kunskap och har en oerhört hög integritet så är svart-hatt-SEO ett hot också mot oss som jobbar med att bygga våra kunders närvaro inom sociala medier. Google och sökmotorsnärvaro är en del av sociala mediernas verklighet, och när företag inom SEO väljer att fuska eller använda metoder som ligger i en rejäl gråzon vad gäller både moralisk och regelmässig-SEO skadar det förtroendet mot sociala medier och i längden oss som är evangelister för att börja använda dessa plattformar.
Jag brukar använda telemarketing som exempel på hur en bransch kan förstöra en utmärkt marknadsföringskanal genom att inte förstå hur mottagarna fungerar, hur logiken i en plattform ser ut och använda den utifrån detta. För SEO är det samma sak. Och för sociala medier. Det är bland annat därför vi är djupt kritiska till fejkbloggar, till att försöka gå under radarn när det gäller närvaro på de sociala mediearenorna: för det handlar om respekt inte bara för varumärken utan för de personer som man vill möta inom konversationsmarknadsföring. Att som SEO-företag skapa tomma länkar, länkfarmer och diverse annat som antingen direkt går emot de regler som Google och andra sökmotorer satt upp eller som rent etiskt kan ses som faror för utvecklingen av sociala medier som en autentisk kanal för konversationsmarknadsföring innebär att man går mot en situation där man förstör kanalen precis som gjorts när det gäller telemarketing.