Yo! eller om hur man jobbar med influence marketing

Appen Yo har de senaste dagarna varit på allas skärmar, om inte direkt så indirekt genom att människor pratat om den, skrattat åt den och använt det minst sagt obsoleta uttrycket även i andra plattformar. Det som är intressant är att den extremt enkla, fåniga och måttligt sociala appen faktiskt kan lära oss mycket om […]

Twitterfavoriter och näringslivets sociala medieanvändning – söndagssnabbisar

Favoriter på Twitter är något som diskuteras med jämna mellanrum. Jag skrev om det tidigare. Nu har några forskare gjort en mindre undersökning (606 twittrare har tillfrågats vilket ska jämföras med de 255 miljoner månatliga aktiva twittrare som finns i världen) om vad det är som gör att vi väljer att markera en tweet som […]

Social by default om den digitala folkligheten

Jag och Sarah föreläste på den fantastiska Visual Arena på Lindholmen Science Park i Göteborg förra veckan. Det var Kntnt som anordnade en frukost föreläsning. Förutom föreläsningen så blev vi intervjuade: Social by default – intervju from Kntnt on Vimeo. Själva föreläsningen finns här – tyvärr utan den extra krydda som en 7×5 m högupplöst […]

Nu kan du tysta en twittrare

Twitter lanserade idag en funktion som fick ett mottagande värdigt när Facebook ändrar något: en mute-funktion. Det var ganska många som blev upprörda över den vilket var lite märkligt då möjligheten att tysta olika hashtaggar och användare funnits länge.   Från början var det olika tredjepartstjänster som skapades för att tysta ”tjattret” på Twitter. Vi pratar här 2008 […]

Varför du behöver digital strategi

Jag har jobbat med varumärkesstrategi och kommunikationstaktik många år. De senaste åren med inriktning på digitala marknaden. Idag är det många som precis står i startgroparna eller åtminstone börjar ana att man behöver addera det digitala i mediemixen – och att det inte är helt enkelt att bara lägga till det. Fler och fler har […]

En infrastruktur för mobiliteten – Facebooks f8 visar vägen

Facebooks utvecklarkonferens som är den första på tre år ger bland annat ökad kontroll för personlig integritet inklusive möjlighet till anonyma inloggningar, ett nytt annonsnätverk som går utanför Facebooks egna kanal och länkar i appar som gör navigationen sömlös som den är på webben. Zuckerberg visar både direkt och indirekt på en ny era och […]

Föreläsa är livsviktigt: #socialbydefault lever rejält

Rubriken stämmer ganska bra in på mig sedan många år och det är grymt skojigt att inse att jag nog smittat av mig på Sarah (@sa_na_si). Vi fortsätter vårt koncept #socialbydefault som vi byggt på senaste ett och halva året. Sajten lämnar fortfarande en del övrigt att önska men det kommer – och vi utvecklar […]

Nu vill Facebook att du ska använda Messenger-appen

Det är ganska många som av någon anledning känner aversion mot att börja använda Facebook Messenger – den stand alone-app som Facebook nu sätter som enda sätt att hantera meddelandefunktionen när det kommer till användare av senaste versionen av iOS och senaste versionerna av Android. Argumenten runt det handlar om att separera den one-to-one-funktionen gentemot […]

Söndagstipset: Twitter analytics med siffergodis

Twitter rullar sakta ut sin reklamplattform. Vi i Sverige kan ännu inte riktigt använda själva reklamformaten utan att behöva rodda med amerikanska kort men vi kan utnyttja möjligheten till att se mer runt statistiken. Tidigare har det varit svårt att få vettig statistik runt Twitterkonton: antingen har man fått använda sig av ett antal olika […]

Favoriter på Twitter är inte virala – men har andra värden

Ett av de relativt nya fenomen som dykt upp på Twitter är hur funktionen ”favoriter” används. Från att för de flesta varit en funktion för att spara intressanta saker: länkar mm har användare börjat att använda det på samma sätt som ”likes” på andra plattformar. Det har självklart med att favoriter började att synas i […]