En infrastruktur för mobiliteten – Facebooks f8 visar vägen

Facebooks utvecklarkonferens som är den första på tre år ger bland annat ökad kontroll för personlig integritet inklusive möjlighet till anonyma inloggningar, ett nytt annonsnätverk som går utanför Facebooks egna kanal och länkar i appar som gör navigationen sömlös som den är på webben. Zuckerberg visar både direkt och indirekt på en ny era och […]

Föreläsa är livsviktigt: #socialbydefault lever rejält

Rubriken stämmer ganska bra in på mig sedan många år och det är grymt skojigt att inse att jag nog smittat av mig på Sarah (@sa_na_si). Vi fortsätter vårt koncept #socialbydefault som vi byggt på senaste ett och halva året. Sajten lämnar fortfarande en del övrigt att önska men det kommer – och vi utvecklar […]

Nu vill Facebook att du ska använda Messenger-appen

Det är ganska många som av någon anledning känner aversion mot att börja använda Facebook Messenger – den stand alone-app som Facebook nu sätter som enda sätt att hantera meddelandefunktionen när det kommer till användare av senaste versionen av iOS och senaste versionerna av Android. Argumenten runt det handlar om att separera den one-to-one-funktionen gentemot […]

Söndagstipset: Twitter analytics med siffergodis

Twitter rullar sakta ut sin reklamplattform. Vi i Sverige kan ännu inte riktigt använda själva reklamformaten utan att behöva rodda med amerikanska kort men vi kan utnyttja möjligheten till att se mer runt statistiken. Tidigare har det varit svårt att få vettig statistik runt Twitterkonton: antingen har man fått använda sig av ett antal olika […]

Favoriter på Twitter är inte virala – men har andra värden

Ett av de relativt nya fenomen som dykt upp på Twitter är hur funktionen ”favoriter” används. Från att för de flesta varit en funktion för att spara intressanta saker: länkar mm har användare börjat att använda det på samma sätt som ”likes” på andra plattformar. Det har självklart med att favoriter började att synas i […]

Nej, man bör inte skita i Facebook (även om räckvidden går ner)

En av de frukostföreläsningar som jag och @sa_na_si ska göra under våren är på byrån Kntnt. Vi ska prata beteenden och jag lovar att vi kommer att utmana lite: we got some in our sleeves. Deras VD är en idog och duktig bloggare med mycket bra poster om content marketing. Idag kom dock en postning […]

Unga, sociala medier och en podcast med Deeped och Amanda

Visste ni om att trettonåriga tjejer kan få fansidor av sig själva på Instagram? Och det är typ nio-tioåriga ”fans” som lägger upp dem. Eller att unga faktiskt håller koll på Facebook men ”använder det inte” genom att göra uppdateringar och sånt. Och att den där Friends-kampanjen är rätt korkad – det tycker de som […]

Twittercensus 2014 visar på ett antal ”Twitter”

Att lägga länken till sin plats i Twittercensus-grafen är en sorts extrem-nördig form av selfie. Twitter fyller åtta år på fredag och om någon månad fyller @deeped sju år på Twitter. Twitter är för mig en del av min vardag.  Årets Twittercensus har släppts. @hampusbrynolf har än en gång gjort ett gediget jobb. Den nya […]

Fem år och tusen inlägg.

Det här är inlägg nummer 1000 på digitalpr.se. Det är egentligen inte så mycket i bloggsvängen (på Deepedition ligger det 4862 stycken). Men det är ändå värt att fira. För det här är min företagsblogg – det här är hemmet för Deepedition DigitalPR AB som alldeles om någon vecka fyller fem år som företag (aktiebolaget […]

Stealth marketing – en flygtur i lögner, svek och reklam

Uttrycket ”stealth” kommer från möjligheten att göra något som går under radarn dvs. att ingen förstår att det är något annat som ligger bakom. Det är en sorts marknadsföring som många är skeptiska till. Vi har i Sverige ganska rigorösa regler för hur reklam ska märkas, vilken reklam som får sändas till vilka osv. Samtidigt […]