Almedalen är lika med #almedalen

Ännu ett år utan att jag sätter foten i Visby den här veckan. Jag saknar det såklart och kommer att med bitterljuvheten i att missa vad som verkar bli en magiskt väderperfekt vecka och innehållsmässigt späckat event följa det från fastlandet. Jag skrev en lista förra året som i stort sett gäller ännu. Fredrik Wass har […]

Om Facebook – råtexten till Internetworldartikeln

Vi fick möjligheten att prata och skriva lite om vad vi tror om framtidens Facebook – och vad det som sker just nu innebär för företag och medier. Artikeln finns på Internetworld – första delen av tre, och är jättebra men vi tyckte det kunde vara kul att även lägga ut vår grundtext som artikeln […]

100 dagar med Snapchat.

Vi är framme. Efter att ha levt med Snapchat i 100 dagar har vi nu gått i mål. Vi har testat, tittat, analyserat, följt företag och snappat en mängd med bilder, och detta sedan den 1 mars i år. Två personer, 100 dagar och var sin story. Här kommer vi att berätta om våra upplevelser, […]

Varför händer inget i sociala medier?

På en av konferenserna, Wednesday Relations Social Media Strategy Day, som jag föreläst på under veckan var det någon som påpekade att ”det känns inte som om sociala medier kommit någonstans – föreläsarna gick inte på djupet”. Det fick mig att fundera en sväng. Själv föreläste jag om digital transformation, om hur innovation och automation […]

Make digital, do social – tankar om framtidens sociala medier

På torsdag ska jag delta i Superspanarna på Stockholm Media Week. Sitter och försöker samla ihop tankarna runt ”framtidens sociala medier” och inser att det är kanske nu som vi slutligen kommit till en tid där vi på allvar kan fundera över om det ens är vettigt att prata om sociala medier som något särskilt […]

Facebook Riff är kul. Typ bara kul.

Minns ni barnleken där någon startade en historia och skrev ner den. Sen fortsatte nästa på historien osv. I slutet blev det en fantastisk historia som kunde tagit vägen var som helst? Facebook har släppt en app som tar det till nästa steg: Riff. Det är en app som man i första läge tänker är […]

Rörigt bland det rörliga – Periscope utmanar Meerkat

Meerkat tog världen (åtminstone den delen där online-geeks, sociala medie-nördar och startup-fanatiker lever i) med storm under SXSW vilket jag skrev om tidigare. Bara någon vecka efter att vi alla slängt oss över lurarna så fort någon direktsänt sin promenad ner till downtown Austin eller testat att sända live i en skakig inte alltid så innehållsfylld […]

Meerkat-buzzen visar utvecklingen av superlive-trenden och engångsmedier

Årets SXSW har ännu en app som buzzas. Men enligt flera är höjden på vad folk pratar om och storleken (högljudheten) i paritet med den som skedde när Twitter kom till festivalen 2007 (som ju då var mycket mindre, vi som använde sociala medier mycket färre osv.) liksom Foursquare 2009. Mer eller mindre alla använder appen under festivalen. […]

Apple Watch – tre aspekter för marknadsförare

Precis som alla andra Applefans satt jag och blev förförd av måndagens keynote när Apple lanserade Apple Watch i skarpt läge (och självklart blev vi alla sugna på en guld-Macbook – även om den största innovationen nog ligger i Research Kit). Klockan var stjärnan. Även om man kan känna att Apple är s a s […]

Snapchat är inte en försvinnande kanal

Snapchat är idag på väg att bli en av de för marknadsförare större sociala medierna. Så om ni vill ha ett svar på vad som är next big thing vågar jag säga att det är Snapchat (med Vine som runner up). Vi har många varit avvaktande, kanske till och med skeptiska till att Snapchat ska […]