Socialbydefault – ett koncept för varumärkesbyggande i sociala medier

Social by default är igång. September är full fart. Vi har precis avslutat terminens första kurs i Bygga varumärke i sociala medier på Berghs School of Communication. Tre intensiva dagar med nio fantastiska kursdeltagare. Oerhört roligt och utmanande. Det är nu det händer: sociala medier är en självklarhet och för många företag något som inte […]

Vad kan du som marknadsförare lära av Ice Bucket Challenge?

En hink med kallt isvatten, nån som filmar det och sedan ta utmaningen (blött, kallt). #icebucketchallenge eller #ALSicebucketchallenge har under mindre än en månad tagit över sociala medier. Om ni missat det så måste ni varit nedkopplade. Om ni vill läsa mer (och se min film) så kan ni gå till min andra blogg. Det […]

Deepedition DigitalPR tar lite semester och tipsar om hösten

Det är dags för semester. För mig som egenföretagare och delägare i United Power innebär det självklart att jag går ner i varv utan att försvinna. Men vila, påfyllnad och lite socialitet i köttvärlden lär det bli. Själv tillhör jag dem som inte ”checkar ut” från sociala medier eftersom det är en del av min […]

#mpskylten och #valfie – när man inte gör konsekvensanalys

Det har varit lite dåligt med nya snackisar runt Almedalen (läs gärna också min översikt över hur man kan följa det som händer). Dock är det två kampanjer, den ena väldigt genomtänkt och den andra som råkade bli – som man kan lära sig att man måste göra sin konsekvensanalys. Den första är Valfie (#valfie) […]

Följ Almedalen via sociala medier

Just nu verkar halva (eller faktiskt två tredjedelar) av mina närmaste kompisar vara på väg eller redan på ön. Almedalsveckan har lite sakta dragit igång och söndag är den första dagen med fullt blås. Det är smärtsamt att ännu ett år inte åka över – trots att jag verkligen tänkt göra det i år. Men jobb […]

Pewdiepie krossar allt motstånd på Instagram

Pewdiepie är verkligen svensk kung på Instagram. Efter att jag såg att @emanuelkarlsten gjort en lista över de fem svenskar som hade flest följare på Instagram, en liknande lista som @kullin gjorde i april så tog jag några minuter under rasten* att kolla hur det ser ut med engagemang och liknande.  För visst är det […]

Yo! eller om hur man jobbar med influence marketing

Appen Yo har de senaste dagarna varit på allas skärmar, om inte direkt så indirekt genom att människor pratat om den, skrattat åt den och använt det minst sagt obsoleta uttrycket även i andra plattformar. Det som är intressant är att den extremt enkla, fåniga och måttligt sociala appen faktiskt kan lära oss mycket om […]

Twitterfavoriter och näringslivets sociala medieanvändning – söndagssnabbisar

Favoriter på Twitter är något som diskuteras med jämna mellanrum. Jag skrev om det tidigare. Nu har några forskare gjort en mindre undersökning (606 twittrare har tillfrågats vilket ska jämföras med de 255 miljoner månatliga aktiva twittrare som finns i världen) om vad det är som gör att vi väljer att markera en tweet som […]

Social by default om den digitala folkligheten

Jag och Sarah föreläste på den fantastiska Visual Arena på Lindholmen Science Park i Göteborg förra veckan. Det var Kntnt som anordnade en frukost föreläsning. Förutom föreläsningen så blev vi intervjuade: Social by default – intervju from Kntnt on Vimeo. Själva föreläsningen finns här – tyvärr utan den extra krydda som en 7×5 m högupplöst […]

Nu kan du tysta en twittrare

Twitter lanserade idag en funktion som fick ett mottagande värdigt när Facebook ändrar något: en mute-funktion. Det var ganska många som blev upprörda över den vilket var lite märkligt då möjligheten att tysta olika hashtaggar och användare funnits länge.   Från början var det olika tredjepartstjänster som skapades för att tysta ”tjattret” på Twitter. Vi pratar här 2008 […]