Varför händer inget i sociala medier?

På en av konferenserna, Wednesday Relations Social Media Strategy Day, som jag föreläst på under veckan var det någon som påpekade att ”det känns inte som om sociala medier kommit någonstans – föreläsarna gick inte på djupet”. Det fick mig att fundera en sväng. Själv föreläste jag om digital transformation, om hur innovation och automation […]

Make digital, do social – tankar om framtidens sociala medier

På torsdag ska jag delta i Superspanarna på Stockholm Media Week. Sitter och försöker samla ihop tankarna runt ”framtidens sociala medier” och inser att det är kanske nu som vi slutligen kommit till en tid där vi på allvar kan fundera över om det ens är vettigt att prata om sociala medier som något särskilt […]

Facebook Riff är kul. Typ bara kul.

Minns ni barnleken där någon startade en historia och skrev ner den. Sen fortsatte nästa på historien osv. I slutet blev det en fantastisk historia som kunde tagit vägen var som helst? Facebook har släppt en app som tar det till nästa steg: Riff. Det är en app som man i första läge tänker är […]

Rörigt bland det rörliga – Periscope utmanar Meerkat

Meerkat tog världen (åtminstone den delen där online-geeks, sociala medie-nördar och startup-fanatiker lever i) med storm under SXSW vilket jag skrev om tidigare. Bara någon vecka efter att vi alla slängt oss över lurarna så fort någon direktsänt sin promenad ner till downtown Austin eller testat att sända live i en skakig inte alltid så innehållsfylld […]

Meerkat-buzzen visar utvecklingen av superlive-trenden och engångsmedier

Årets SXSW har ännu en app som buzzas. Men enligt flera är höjden på vad folk pratar om och storleken (högljudheten) i paritet med den som skedde när Twitter kom till festivalen 2007 (som ju då var mycket mindre, vi som använde sociala medier mycket färre osv.) liksom Foursquare 2009. Mer eller mindre alla använder appen under festivalen. […]

Apple Watch – tre aspekter för marknadsförare

Precis som alla andra Applefans satt jag och blev förförd av måndagens keynote när Apple lanserade Apple Watch i skarpt läge (och självklart blev vi alla sugna på en guld-Macbook – även om den största innovationen nog ligger i Research Kit). Klockan var stjärnan. Även om man kan känna att Apple är s a s […]

Snapchat är inte en försvinnande kanal

Snapchat är idag på väg att bli en av de för marknadsförare större sociala medierna. Så om ni vill ha ett svar på vad som är next big thing vågar jag säga att det är Snapchat (med Vine som runner up). Vi har många varit avvaktande, kanske till och med skeptiska till att Snapchat ska […]

Ett nytt projekt – och ni kan inte ana vad det är

Oerhört mycket intressant utveckling inom digital kommunikation sker idag i det offentliga Sverige. Myndigheter och kommuner på många håll arbetar snabbt och målmedvetet för att göra en digital transformation utan att tappa målet: att vara till för medborgarna. Stora utmaningar både när det gäller tillgänglighetsfrågor, integritet men också utifrån det offentliga uppdraget spännande utmaningar runt innehåll, […]

Digitala trender och sociala medier 2015

Ett nytt år startar – 2015 och vi blickar framåt. Marknadsföringsvärlden och medierna förändras snabbt, för oss som varit med i sociala mediesvängen ett längre tag blir det lätt att säga ”vad var det vi sa”. Men det ger väldigt lite tillbaka så låt oss helt enkelt se var vi är och var vi är på […]

Podcasttips inför julen och en liten säckihopknytning av 2014

  Jag vill önska alla en riktigt god jul och ett gott nytt år. Jag väljer att återanvända vår bild från #socialbydefault eftersom den på många sätt symboliserar hur hösten varit: mycket roligt jobb där vi utmanat både oss själva och våra uppdragsgivare. Tre vändor till Berghs med kursen Bygga varumärke i sociala medier har […]