Almedalen 2017 – live and direct

Jag har genom åren skrivit ett antal inlägg om hur du bäst följer vad som händer i Almedalen. Kolla gärna här. Det gäller fortfarande att arbeta hårt och mycket för att slå igenom bruset. Arbeta med social listening, förbered tweets, utnyttja flera hashtaggar och glöm inte att sociala medier är sociala – prata med folk. Tycker att genomgången från stjärnan Günther Mårdner på Företagarna är utmärkt läsning.

Till skillnad mot tidigare har vi framförallt två nya funktioner som är intressanta att titta på:

  • Live. Almedalen har alltid varit ett Mecca för social video. Tidigt var Björn Falkevik och andra igång och sände direkt från seminarier och under flera år drev JMW en morgonshow som direktsändes. I år kommer vi se ännu mer av detta: allt från strukturerade och planerade live-sändningar till att människor som kommer att skicka på sina telefoner och sända live från alla tänkbara platser och händelser. Om du eller din organisation tänker sända live tänk på följande saker:
    • Placering. Det är jättetråkigt att se en person prata och prata om man ser personen från långt håll eller från sidan. Sätt dig så nära som möjligt.
    • Ljud. Just så nära som möjligt blir viktigt eftersom du behöver se till att saker hörs. Ingen kommer titta på din sändning om du inte ser till att det som sägs faktiskt också hörs.
    • Skak. Fixa en gorillapod med håller för telefonen, eller ett stativ. Eller en gimbal. Du kommer inte orka hålla telefonen still under en timmes seminarium. Och dina tittare kommer att bli sjösjuka när du börjar skaka.
    • Interaktion. Se till att nån annan i organisationen håller koll på sändningen och kan kommunicera med de som tittar. Blir garanterat mycket mer intressant att titta då.
    • Reklam. Se till att berätta att du tänker livesända innan. Använd era sociala kanaler för att pusha för livesändningarna.
  • Instagram. Redan förra året blev Instagram intressant men under senaste året har plattformen växt och fått flera nya funktioner som är intressanta att använda.
    • Stories. Utnyttja det för att göra lite mer bakom-scenen-innehåll. Här gör ni snabba intervjuer, bilder från livet i Almedalen. Helt enkelt bygga en känsla av att vara deltagande. Glöm inte att utnyttja lite mer roliga funktioner, och inte minst – utnyttja möjligheten att använda hashtaggar och geografisk taggning i Stories liksom att tagga personerna på bilderna.
    • Live. Se ovan men kom ihåg att Instagram-live är tillfälligt. Spara den så att den visas 24 timmar i Stories. Men vill du att saker ska vara kvar: välj Facebook Live.
    • Instagramflödet. Tänk igenom och ha ett kontinuerligt flöde av bilder. Försök ta mer genomtänkta bilder, arbeta lite med dem och låt dem tillsammans med Stories berätta vad ni vill lyfta fram och lyfta varumärket. Utnyttja hashtaggar och glöm inte att gör geotargetting på allt.
    • Och som vanligt: glöm inte att det är sociala medier. Prata med folk, kommentera andras bilder, besvara era egna inkommande inlägg.
  • Andra plattformar. Glöm inte bort exempelvis Linkedin och er Facebooksida. Utnyttja dem så mycket som möjligt även under Almedalen. Gör sammanfattningar och lägg upp bra bilder. Ge era följare incitament att använda er som kanal till ön.

Twitter då. Den plattform som på många sätt genom åren blivit synonym med Almedalsveckan. Redan förrra året såg man att användandet dock minskade något och fler och fler mest skrev uppdateringar utan att utnyttja de möjligheter som finns. Det är synd. Så här kommer några gamla godingar:

  • Hashtaggen #almedalen är fortfarande den starkaste men i år verkar många valt att anamma #almedalen2017 vilket såklart gör det lite mer invecklat om man vill följa det som händer. Just hashtaggar är viktigt att hantera på ett strukturerat sätt:
    • Välj att använda #almedalen som markör var ni är, se till att använda seminariets hashtag som ni är på respektive använd er egen hashtag och eventuella övergripande ämneshashtaggar. Räkna med tre eller fyra hashtaggar om ni vill göra riktigt bra.
  • Om ni gillar Periscope – kör Periscope för live. Den är numera djupt integrerad med Twitter och därmed en möjlighet när det gäller livesändning.

Men oavsett så är det viktiga: tänk på vem du gör det för. Var personlig, ha roligt, ge en bild som stämmer överens med varumärket och det ni vill förmedla. Då blir det riktigt bra!